Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-17, 16:57   #1
Korpral
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
Vitamintillskott leder till förkylning??

Jag undrar om det är någon som har hört talas om något fall där en person har blivit förkyld av att äta vitamitillskott??

I mitt fall så började jag äta "mitt val sport vitaminer" för två veckor sedan. Innan dess var det några månader sedan jag åt vitamintillskott.
Varje gång jag kan minnas innan dess, när jag har ätit liknande vitamintillskott, så har jag blivit förkyld. Om det är vitaminerna det beror på, eller bara timingen, vet jag inte.
När jag nu för för två veckor sedan återupptog tillskottet av vitaminer, så blev jag förkyld. En förkylning som har varat sedan dess. Två dagar under dessa två veckor, har jag glömt bort att äta vitaminerna. Dessa dagar har jag inbillat mig att jag mått mycket bättre, och att förkylningen hade släppt, när jag sedan kom ihåg att ta de igen, så återkom förkylningen??

Kan det överhuvudtaget finnas något samband??? Eller är det bara inbillning??
Korpral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 17:09   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Korpral Visa inlägg
Kan det överhuvudtaget finnas något samband???
Nej.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 17:12   #3
He-man
She-man

He-mans avatar

Finns det någon möjlighet att du är allergisk mot något ämne i kosttillskottet? Vad får du för symptom när du upplever dig förkyld av dessa?
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 17:18   #4
Korpral
Registered User

vanliga förkylningssympom antar jag.

Men ville bara få bekräftat att det inte är vitaminerna som spökar för mig. Är nog en helt vanlig förkylning.
Korpral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 20:24   #5
Zäta
Registered User

Zätas avatar

Reg.datum: Sep 2005
Roligt att du skriver att uppvisar "förkyldnings symtom" när du äte rvitamin tillskott. För jag gör precis likadant... Alltid när jag har haft ett uppehåll ifrån detta tillskott och ska börja igen blir jag mer eller mindre förkyld när jag tar de första tabletterna... Trodde jag va ensam om något sånt här,.. men ser man på
Gammal 2007-01-18, 01:24   #6
Gasol-Jon
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Gav du dricks till apotekaren? Annars kanske de nyser i pillerburken. *whistle*
Gasol-Jon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 12:34   #7
Xenomore
Registered User

Xenomores avatar

Reg.datum: Sep 2006
Kanske något samband, eller inte. Iallafall, nångång under gymnasiet fick jag C-vitamin i tuggtablettform, dessa var ruskigt goda och som godismonster jag var(är), så knaprade jag i mig nästan hela burken. Dagen efter mådde jag så otroligt dåligt, ungefär som en rejäl förkylning, nästa dag var jag ok igen. Det är inte så att du pillar i dig onödigt mycket tillskott? Eller att du kanske äter såpass bra att du faktiskt inte behöver något.
Gammal 2007-01-18, 13:38   #8
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Räknas visserligen inte som vitamintillskott, men jag (och fler jag känner) har erfarit ett par ggr nu att vi blivit krassliga och/eller lättmottagliga för tex förkylning när vi påbörjat en Glutamin-kur...

Fler som märkt av det? Jag har slängt burken nu iaf

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.