|
Visa resultat för omröstning: Skyddar du din dator?
|
|
Ja, med brandvägg
|

|
29 |
13.43% |
|
Ja, med brandvägg OCH antivirusskydd
|

|
157 |
72.69% |
|
Nej
|

|
20 |
9.26% |
|
Va?
|

|
10 |
4.63% |
2007-01-08, 18:52
|
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Har du brandvägg/antivirus?
Som du kollar av regelbundet, uppdaterar och använder?
John Markoff skriver i New York Times om den nya spamfaran: http://www.nytimes.com/2007/01/07/technology/07net.html
Citat:
In their persistent quest to breach the Internet’s defenses, the bad guys are honing their weapons and increasing their firepower.
With growing sophistication, they are taking advantage of programs that secretly install themselves on thousands or even millions of personal computers, band these computers together into an unwitting army of zombies, and use the collective power of the dragooned network to commit Internet crimes.
These systems, called botnets, are being blamed for the huge spike in spam that bedeviled the Internet in recent months, as well as fraud and data theft.
Security researchers have been concerned about botnets for some time because they automate and amplify the effects of viruses and other malicious programs.
What is new is the vastly escalating scale of the problem — and the precision with which some of the programs can scan computers for specific information, like corporate and personal data, to drain money from online bank accounts and stock brokerages.
|
Intressant hemsida; http://www.shadowserver.org/wiki/
Så hur har du det med säkerheten?
|
|
|
2007-01-08, 19:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
har både och ja... bättre att vara skyddad och vetande än oskyddad och ovetande har jag alltid sagt
|
|
|
2007-01-08, 19:05
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Antivir + Windows (xp sp2) inbyggda brandvägg
|
|
|
2007-01-08, 19:05
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Har knappt inget av dom, en simpel inbyggd brandvägg i routern, förutom det har jag inget.
Jag bara formaterar vid problem istället, orka med antivirus och annat.
|
|
|
2007-01-08, 19:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
|
|
|
2007-01-08, 19:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
japp 3st brandväggar och 2 virusprogram.
kanske mycket, men orka formatera varje dag.
|
|
|
2007-01-08, 19:29
|
|
|
Custom User Title
Reg.datum: Dec 2002
|
Router + Kaspersky Internet Security. Orka orka liksom orka.
|
|
|
2007-01-08, 19:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Va!? ja, självklart har jag det.
Nod32 + Agnitium Outpost
|
|
|
2007-01-08, 19:40
|
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Brandvägg men inget antivirus. Betydligt viktigare med brandvägg än antivirus tycker jag.
|
2007-01-08, 20:08
|
|
|
bygger lego
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Har knappt inget av dom, en simpel inbyggd brandvägg i routern, förutom det har jag inget.
Jag bara formaterar vid problem istället, orka med antivirus och annat. 
|
De flesta som får sin dator kapad har ingen aning om det. Förrän det är för sent, givetvis - det var ju relativt nyligen en jurist som i princip fick livet förstört för att hans burk använts som lagringsplats för barnporr. Nu hade han efter en tämligen utdragen rättsprocess slutligen frikänts, bland annat för att man lyckats visa att han inte hade rört filerna. Sen kan man ju fråga sig hur nöjd han känner sig med att han bidragit med lagringsutrymme åt pedofiler.
Han betraktade i dagsläget sin karriär och tillvaro som söndersmulad. Känns som en bra brandvägg och ett hyggligt antivirusprogram hade varit en rätt ok investering?
(Sen kan man ju propagera för något annat OS än Windows här, men det lämnar jag till någon annan. *whistle*)
|
|
|
2007-01-08, 20:11
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av skanmal
De flesta som får sin dator kapad har ingen aning om det. Förrän det är för sent, givetvis - det var ju relativt nyligen en jurist som i princip fick livet förstört för att hans burk använts som lagringsplats för barnporr. Nu hade han efter en tämligen utdragen rättsprocess slutligen frikänts, bland annat för att man lyckats visa att han inte hade rört filerna. Sen kan man ju fråga sig hur nöjd han känner sig med att han bidragit med lagringsutrymme åt pedofiler.
Han betraktade i dagsläget sin karriär och tillvaro som söndersmulad. Känns som en bra brandvägg och ett hyggligt antivirusprogram hade varit en rätt ok investering?
(Sen kan man ju propagera för något annat OS än Windows här, men det lämnar jag till någon annan. *whistle*)
|
Äsh, det fruktar jag inte, med mitt lilla utrymme på 80gig håller jag stenhård koll på varenda gig, måste ju optimera så jag får in så mycket porr som möjligt (obs, inte barnporr dock).
|
|
|
2007-01-08, 20:14
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
|
Det roligaste är ju att några "security researchers" har month of the apple bug för att uppmärksamma att det knappast är så säkert som folk vill tro:
http://projects.info-pull.com/moab/
OT: Så använder jag just nu varken firewall eller virusskydd. Har inte så stort behov av det just nu känns det som, dock kan jag tänka mig att sätta upp en brandvägg om jag orkar någon dag.
|
|
|
2007-01-08, 20:16
|
|
|
Banned
Reg.datum: Mar 2006
|
norton corporate + win 2k3 brandvägg, rullar på stabilt.
|
|
|
2007-01-08, 20:19
|
|
|
bygger lego
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Äsh, det fruktar jag inte, med mitt lilla utrymme på 80gig håller jag stenhård koll på varenda gig, måste ju optimera så jag får in så mycket porr som möjligt (obs, inte barnporr dock).
|
Förresten, Al-Qaida vill låna lite av din bandbredd för att DDoS:a whitehouse.gov, är det lugnt eller?
Nej ffs, skydda datorn. Att någon annan har möjlighet att leka med den efter eget behag är ju nästan lika allvarligt som att...att någon "lånar" ens schampo i duschen på gymmet. 
|
|
|
2007-01-08, 20:19
|
|
|
Gamnacke & svällbuk
Reg.datum: Dec 2006
|
Kör med routerns brandvägg, PeerGuardian + AVG Free på Windowsburkarna...
Viktiga saker har jag på Linux
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:03.
|

|