Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-02, 14:24   #1
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Reg.datum: Sep 2004
Facket eller inte?

Kan någon förklara för mig som inte fattar bättre än en treåring om detta? Vad skulle jag missa om jag gick ur facket och bara betalade a-kassa? Min arbetsgivare har kollektivavtal, vad innebär detta egentligen? Har jag inte rätt till lönehöjning och diverse skydd då? Varför ska jag då vara med i facket? Är ansluten till SIF, men kan ju inte ringa dom. Vill prata med någon oberoende kunnig person. När a-kassan nu höjs så blir det ju så jävla dyrt så jag funderar på att skita i facket. Har hört folk snacka om att man kan strunta i facket, men jag vill gärna ha lite kött på benen först.

Tacksam för svar!
Prowler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 14:31   #2
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du missar bl.a. deras inkomstförsäkring som ger ett extra tillskott om du blir arbetslös. Sen bistår de dig med bl.a. juridisk hjälp vid tvister etc. Men visst är frågan berättigad.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 14:53   #3
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Facket är väldigt bra att ha om man råkar i en arbetsrättslig tvist med sin arbetsgivare.

Den extra inkomstförsäkring JJ talar om kan man skaffa sig som enskild person för ungefär samma peng, så man behöver inte vara med i facket för att få tillgång till en sådan.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 14:54   #4
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Fråga runt vad facket har gjort för att det ska bli bättre för dig på din arbetsplats den senaste tiden. Är det verkligen så att sakerna facket jobbar för gör saker och ting bättre på din arbetsplats? Stämmer fackets åsikter överens med dina?

Personligen anser jag facket vara för de som är mindre bra på jobbet. De som är bra på sina jobb får det ofta sämre av det facket jobbar för. Nu kan jag bara tala för vad SEKO gör på min arbetsplats. Tvivlar dock på att det skiljer sig speciellt mycket då alla fackförbund lutar åt vänster och står för i princip samma saker.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 15:05   #5
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Men om man skulle hamna i tvist med arbetsgivaren så finns det ju regler enligt kollektivavtalet som han är skyldig att tillämpa. Fackets uppgift då är väl bara att kolla om han gjort det? Dom kan väl inte tvinga till något? Reglerna finns ju redan? Kan man inte få hjälp med att tyda regler och förordningar av någon annan "instans" just då utan att behöva betala för det år efter år utan att kanske ens behöva det? Inkomstförsäkringen kan man ju spara ihop till själv om man nu skulle sluta betala fackavgift. Eller?
Gammal 2007-01-02, 15:06   #6
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Personligen anser jag facket vara för de som är mindre bra på jobbet. De som är bra på sina jobb får det ofta sämre av det facket jobbar för. Nu kan jag bara tala för vad SEKO gör på min arbetsplats. Tvivlar dock på att det skiljer sig speciellt mycket då alla fackförbund lutar åt vänster och står för i princip samma saker.
+1

Är själv egen företagare nu, men när jag jobbade i handelssektorn så var jag bara med i A-kassan för jag inte gillar hur facken arbetar i Sverige.
Gammal 2007-01-02, 15:06   #7
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Hur ofta hamnar man egentligen i tvist med arbetsgivaren?
Gammal 2007-01-02, 15:08   #8
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Prowler Visa inlägg
Men om man skulle hamna i tvist med arbetsgivaren så finns det ju regler enligt kollektivavtalet som han är skyldig att tillämpa. Fackets uppgift då är väl bara att kolla om han gjort det? Dom kan väl inte tvinga till något? Reglerna finns ju redan? Kan man inte få hjälp med att tyda regler och förordningar av någon annan "instans" just då utan att behöva betala för det år efter år utan att kanske ens behöva det? Inkomstförsäkringen kan man ju spara ihop till själv om man nu skulle sluta betala fackavgift. Eller?
Jo det är precis som du säger, men är du med i facket så ringer du ett samtal till dem och sedan hjälper de dig genom att stötta samt juridisk hjälp istället för att du själv ska ta tag det hela, typ som en mamma.
Gammal 2007-01-02, 15:12   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag har postivia erfarenhetern av mitt fackförbund (tidigare CF); inte för egen del (så länge man inga problem har behöver man som bekant ingen hjälp), men det brände till för en kollega rörande en uppsägning, och då var facket mycket bra att ha. Kan jag få den hjälpen när jag behöver det, och bidra till att andra får den när de behöver det, så är det bra, tycker jag, utan några som helst ambitioner att verka opartisk (antagligen är jag inte särskilt bra på mitt jobb heller).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 15:16   #10
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Jo det är precis som du säger, men är du med i facket så ringer du ett samtal till dem och sedan hjälper de dig genom att stötta samt juridisk hjälp istället för att du själv ska ta tag det hela, typ som en mamma.
Men jag tycker om mammor... Nej, men var/hur kan man skaffa hjälp/info på egen hand om man skulle behöva? Någon typ av jurist?
När det gäller löneförhandlingar och sånt då? Jag brukar förhandla själv eftersom jag inte anser att någon annan kan föra min talan bättre än just jag. Kan jag hamna i underläge mot arbetsgivaren på något sätt i en förhandling om jag inte är med i facket? Finns det något han kan utnyttja?
Gammal 2007-01-02, 15:16   #11
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
typ som en mamma.
Typ som hela soussesverige fungerar
Gammal 2007-01-02, 15:19   #12
T-train
Insaneinthemembrane

T-trains avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Prowler Visa inlägg
Kan någon förklara för mig som inte fattar bättre än en treåring om detta? Vad skulle jag missa om jag gick ur facket och bara betalade a-kassa? Min arbetsgivare har kollektivavtal, vad innebär detta egentligen? Har jag inte rätt till lönehöjning och diverse skydd då? Varför ska jag då vara med i facket? Är ansluten till SIF, men kan ju inte ringa dom. Vill prata med någon oberoende kunnig person. När a-kassan nu höjs så blir det ju så jävla dyrt så jag funderar på att skita i facket. Har hört folk snacka om att man kan strunta i facket, men jag vill gärna ha lite kött på benen först.

Tacksam för svar!

Kolla vad du får för förmåner om du är med i facket..tex så brukar försäkringsavtalen vara outstanding via facket..så man brukar spara in fackavgiften på billigare försäkringar tex.
http://petitessozoe.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
T-train är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 15:25   #13
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av T-train Visa inlägg
Kolla vad du får för förmåner om du är med i facket..tex så brukar försäkringsavtalen vara outstanding via facket..så man brukar spara in fackavgiften på billigare försäkringar tex.
Aha! Det tänkte jag inte på, det måste jag kolla upp! Försäkringar är inte billigt...det heller!
Gammal 2007-01-02, 15:26   #14
Röda_Lacket
legitimerad oskuld

Reg.datum: Oct 2005
Jag är med i facket .... Det var ett lätt val för mig det är ju inte så att arbetsgivare automatiskt värnar om arbetarnas rättigheter som man fått kämpa sig till genom åren tex semester, någorlunda lön osv. Om man inte tycker att "facket" gjort något dom senaste åren så kan man faktiskt påverka genom att gå med och sätta lite fart på dom som kanske borde vara mer aktiva.
Röda_Lacket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 15:27   #15
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Röda_Lacket Visa inlägg
Om man inte tycker att "facket" gjort något dom senaste åren så kan man faktiskt påverka genom att gå med och sätta lite fart på dom som kanske borde vara mer aktiva.
Problemet nu är ju att facket redan har jobbat fram de saker som var värda att jobba fram. Nu verkar de mest hitta på idiotiska saker att jobba för bara för att ha något att jobba för.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.