Att man inte skall äta sent pga fettinlagring är en myt.
Det här skrev jag för några dagar sedan.
Det är en ren myt att man inte skall äta på kvällen. Är fettinlagringen större vid ett visst tillfälle, är den mindre vid ett annat (förutsatt att dygnets totala energiintag är lika stort, förstås). Samma sak med fettförbränningen. Skillnad över dygnet på fettbalansen: ingen. Fettbalansen kommer att i stort motsvara energibalansen.
Jag äter alltid dagens största mål direkt innan jag går och lägger mig. Påverkar det min form? Icke.
Det påverkar inte kroppsvikten vilken tidpunkt på dagen man äter. Det är en fin liten myt.
Citat:
There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.
...
These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.
|
Obes Res. 2005 Dec;13(12):2072-80.
Man lägger inte på sig mer, om man äter på kvällen, ifall dygnets totala energiintag är lika stort.
Vid diet kan det t o m vara en fördel att lägga ett stort mål sent. Man har sett att dom som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.
Citat:
The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss.
...
Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass.
|
The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82
Myten härstammar antagligen från någon som gått ner i vikt genom att helt sonika ta bort dagens sista mål utan att ersätta kalorierna vid något annat mål. Då "funkar" det. Energiintaget blir mindre. Samma effekt hade dock uppnåtts om man reducerat energiintaget vid någon eller några andra tidpunkter.
Citat:
sen undrar jag också när på dagen man bör ta proteindrink. direkt efter träning är en självklarhet, men bör man också ta direkt när man stiger upp på morgonen? jag äter alltid gröt med skivad banan till frukost - räcker detta som morgonproteinintag, eller bör jag fortsätta att ta proteindrinken till frukost?
|
När du vill, om du vill. Det är mjölkprotein, inget annat. Får du det protein du vill ha och behöver över dygnet från andra källor, behöver du inget protein i "drinkform". Du
kan använda det som vilken proteinkälla som helst.