Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-07, 22:48   #1
MikeAlex
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Låg ämnesomsättning?

Hej!

Har en fråga som gäller ämnesomsättningen. Misstänker att jag kan ha en låg ämnesomsättning, då jag ofta är trött, har problem med nedstämdhet (har tänkt söka hjälp för det), ofta är frusen, framförallt om fingrarna, samt har en extremt låg vilopuls (ligger på 50 slag per minut, trots att jag för närvarande inte konditionstränar, styrketränar, tränar överhuvudtaget).

Vad skulle något sådant kunna bero på? Vet ju att man kan ha problem med sköldkörteln, men känns inte troligt, då främst kvinnor på 45+ drabbas av detta.

Hade en period då jag gick ner mycket i vikt. Överdrev detta då, och låg på max 1000 kcal om dagen, samt rörde mig mycket. Troligen reglerade kroppen ned förbränningen under den tiden, det jag undrar är om det kan leda till en permanent störning av förbränning och ämnesomsättning?

Har nu en ganska låg fett%, kan det räcka att ligga bara några hundra kcal back ett par dagar i veckan för att förbränningen ska regleras ned i sådana tillfällen?

Kanske jag griper lite efter halmstrån... men vill gärna undersöka om det kan bero på något sådant innan jag går till läkare som skriver ut antidepressiva eller liknande för nedstämdheten.

Tack

MA
MikeAlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 23:40   #2
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Låter lite som hypotyreos med tanke på symtomen du beskriver. Se om du kan få tid för en koll hos läkare. Oavsett vad det är så är det ju bra att få klarhet i frågan.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 16:51   #3
sailaways
Registered User

sailawayss avatar

Reg.datum: Feb 2006
Det kan inte bero på vätskebrist i kroppen? Nån som vet?
sailaways är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 17:55   #4
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Längd och kroppsvikt? Ungefärlig fetthalt?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.