2006-12-01, 19:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Hjälp med manodepressivitet!
Tja!
Det är så här att, jag har nån form av manodepressivitet.
Som blivit värre och värre sen ungefär 6 år tillbaka.
Iförrigår första gången pratade jag med en psykolog om detta som var ganska säker på att just det jag har, beror på en kemisk obalans i hjärnan, det var brist på något hjärnan behöver för att hållas i schakt helt enkelt.
Det resulterar i att jag får depressioner helt utan anledning, så att jag helt enkelt gräver ner mig och skulle antagligen vara likgiltig till om nån satte en pistol mot huvudet på mig och tryckte av eller inte.
Tyvärr var denna läkare från Usa. Så han vet inget om sjukvården i Sverige och jag vet inte heller speciellt mycket.
Han sa att det fanns ganska enkla mediciner mot detta, då det var det enda som hjälpte.
Så vad jag undrar är, vart ska jag vända mig? Vårdscentralen?
Jag är inte så inne på sånt här tyvärr. Eller något annat inom sjukvården än, inte behövt gå till läkare speciellt ofta.
|
|
|
2006-12-01, 19:37
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Skaffa dorgerna! Det är mitt enda råd. Du kan prata dig sönder och samman hos psykologer och terapeuter, men om du har en kemisk obalans i pallet (som jag) så är drogerna det enda som hjälper.
 =
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-12-01, 19:42
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Skaffa dorgerna! Det är mitt enda råd. Du kan prata dig sönder och samman hos psykologer och terapeuter, men om du har en kemisk obalans i pallet (som jag) så är drogerna det enda som hjälper.
 = 
|
Jo! Han sa ju som sagt att det enda som hjälpte var tabletter som ersatte det här ämnet som saknades.
Men jag vet liksom inte hur jag ska gå till väga för att träffa någon jag kan få hjälp med det om!
Är det vårdscentralen jag ska gå till?
|
|
|
2006-12-01, 19:53
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Shakemynuts
Är det vårdscentralen jag ska gå till?
|
Ja, jag vet inte hur det går till i Sverige, men här i öst så har vi nåt som kallas mentalvårdsbyrån. Går du till vårdcentralen kan de säkert skicka dig vidare därifrån.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-12-01, 20:02
|
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Skellefteå är västerbotten va?
Så ska du börja med att ringa:
De kommer sedan att antingen boka tid med dig på närmsta vårdcentral eller hänvisa dig vidare
2006-12-02, 03:05
|
|
|
Registered User
|
Okej, tack för den hjälp jag fått. Tar gärna emot mer tips!
Nu är det bara att se till att våga ringa då..
|
|
|
2006-12-02, 09:30
|
|
|
Insaneinthemembrane
Reg.datum: Aug 2004
|
Seratonin-nivåerna brukar det vara som det är "fel" på. Men det brukar kräva både medicinering och samtal (tro det eller ej, seratonin-nivåerna kan bli låga pga händelser i livet) för att bli bättre. Om det är just manodeppressivitet eller inte kan en kvalificerad läkare säkert uttala sig om. Lycka till o sök hjälp medans du har en bra period!
|
|
|
2006-12-02, 09:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Får inte psykloger skriva ut recept?
|
2006-12-02, 10:30
|
|
|
Våga vägra text
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av dynamo
Får inte psykloger skriva ut recept?
|
Psykologer har inte föreskrivningsrätt. Man skall vara läkare (i detta fall borde det vara en psykiatriker), andra yrkesgrupper har också förskrivningsrätt (förskrivningsrätt av vissa läkemedel), tandläkare, vetrinärer, distriktsköterskor , barnmorskor...
|
|
|
2006-12-02, 10:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Nilsjohan
Psykologer har inte föreskrivningsrätt. Man skall vara läkare (i detta fall borde det vara en psykiatriker)
|
Ahh, tack. Hade visst förväxlat psykolog och psykiatriker.
|
2006-12-02, 10:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Är det periodiska depressioner eller manodepressivitet/bipolärt syndrom?
Är du manodepressiv pendlar du mellan att vara deprimerad och manisk. Låter som du bara är deprimerad? Den maniska perioden kännetecknas bla av mindre sömnbehov, hög allmän aktivitet, snabbt och intensivt talande, storhetsvansinne etc. (däremot kan manodepressivitet ofta börja med enbart depressiva perioder)
Serotonin är inte boven bakom manodepression, det spelar troligen in, men det verkar vara ganska många substanser som spelar in där. Man behandlar manodepression med litium.
I "vanlig" depression har däremot serotonin troligen en större roll. Varför man också behandlar med serotonin-återupptagshämmare.
|
|
|
2006-12-02, 14:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Pox
Är det periodiska depressioner eller manodepressivitet/bipolärt syndrom?
Är du manodepressiv pendlar du mellan att vara deprimerad och manisk. Låter som du bara är deprimerad? Den maniska perioden kännetecknas bla av mindre sömnbehov, hög allmän aktivitet, snabbt och intensivt talande, storhetsvansinne etc. (däremot kan manodepressivitet ofta börja med enbart depressiva perioder)
Serotonin är inte boven bakom manodepression, det spelar troligen in, men det verkar vara ganska många substanser som spelar in där. Man behandlar manodepression med litium.
I "vanlig" depression har däremot serotonin troligen en större roll. Varför man också behandlar med serotonin-återupptagshämmare.
|
Serotonin spelar in i manodepressivitet att man har för höga halter av det istället.
Dock kan mina uppgifter vara inkorrekta, jag kan bara om fysiska grejer i kroppen i och med att det är det jag utbildar mig inom.
Men, jag blir inte manisk och jag har som sagt pratat med en som kan sånt här som var ganska så säker på att det handlade om för låga halter av serotonin.
Ja, jag är "bara" deprimerad. Men det pendlar ju. Mellan deprimerad och vanligt glad.
Pendlar på det sättet att, jag inte borde vara deprimerad. Jag har inget att vara deprimerad över. Jag bara blir såpass nedstämd ungefär 5 dagar varannan vecka. Helt utan anledning, ger upp allt, sover inget, äter inget, umgås inte med någon.
För att sen bara, vakna upp och vara normal igen.
|
|
|
2006-12-02, 14:08
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Imorse när jag vaknade halvdrömde jag att Brad Pitt flög ovanför min säng och kastade omkring sig "glada strålar", vilket kan jämföras med en healingsalva i warcraft 3. När jag kom på att det var en dröm och porr absolut inte var inkluderat (vart fan kom porren ifrån btw?) blev jag skitsur.
Nej men seriöst, det är bara o fixa lite drugz så ordnar det sig för dig.
|
|
|
|
2006-12-02, 14:12
|
|
|
Registered User
|
Ahhh, sluta använd ordet droger! :P
Säg medicin! *whistle* Jag är Straight Edge, inte precis min grej att ta droger!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.
|

|