Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-24, 23:52   #1
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 020
Mappa / chippa Saab 9-5

Jag har snart köpt mig en Saab 9-5 2.3T -99 (på måndag till 99% chans)

Det enda jag stör mig på är att biljäveln drar lite väl i soppa, i dagsläget så kör jag bara längre sträckor med bilen i princip.

Jag läste på nått SAAB-forum(måste betala för att kunna skriva där) att man kunde kapa ner soppaförbrukningen om man chippar/mappar om bilen, och får på så sätt mer tryck i bilen, samt lägre förbrukning på landsväg.

Frågan jag ställer mig är följande: Hur går man till väga, och är det mer betydande slitage för motorn i övrigt, bör man uppgradera kopplingen till lite mer sport än standard?
När man väl har chippat bilen, bör man vara mer noggran med nerkylningen-för-turbon-tiden när man ska stänga av bilen, nogrannare med olja osv.... vad ?

Mer info vill jag ha, jag har läst runt på nordictuning, Speedparts osv, men eftersom jag inte har en blekaste om detta så är jag fortfarande i startgroparna...

Tack.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 00:00   #2
Metal_boy_
Registered User
 
Metal_boy_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 16 982
www.zatzy.com
__________________
Mullig men gullig.
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 00:15   #3
Kaboffastar
Fettecke tar täten
 
Kaboffastars avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 3 997
Om inte annat är det jävligt tufft... och dyrt.

när du shippat å mappat är strippen nära.

Med lite tur kan du göra en låg 16 på kvartsmilen..

haha nu jävlar är ja trött, förlåt kollo.
Kaboffastar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 00:22   #4
malakai
Jak er Snel Hest
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: skellefteå
Inlägg: 103
Finns firmor så som BSR, nordic som har chipp och är duktiga på saab. Slå dom en signal så hjälper dom dej säkert. Chipp är väldigt billiga extra hästar och kostar mellan 5-8k. Om bilen är helt orginal förutom chip är de bara köra bilen som vanligt. Mappning är oxå onödigt om du inte byter turbo, downpipe osv. då en bra mappning kostar runt 10K. Turbo är både billiga och lätt trimmade i början.. Annat är de för mej som kör N/A.
malakai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 00:52   #5
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Generellt skulle jag säga att ingengörerna på Saab inte är dumma. Om det var lätt att få ut mer effekt och lägre soppaförbrukning, varför är inte motorn programmerad för det från början?

För att få ett exakt svar på den frågan får man nog ställa den till just någon av Saab-ingengörerna, men jag vågar gissa att de tänkt på det där med driftsäkerhet. Det är i varje fall inte dumt att se det som att du pressar gränserna lite.

Nu brukar det väl dock finnas marginaler att ta av, så att säga. Bra chip brukar inte ställa till problem. Fast det finns exempel på när det inte slutat lika bra. Jag skulle helt enkelt betrakta det som trimm, och det medför alltid lite risker.

Så, innan du gör något bör du i varje fall fråga andra Saab-ägare om deras erfarenheter, och vilka som tillverkar bra chip för just din bil.

Vad gäller nedkylning, oljebyten m.m så finns det alltid anledning att vara noga med sånt - oavsett chipning eller inte.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 01:43   #6
Batman
Tomte
 
Batmans avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Gööööööteborg eller
Inlägg: 277
Yes, låt mig delvis svara på din fråga.
Anledningen till att SAAB inte fabrikstrimmar sina bilar mer än vad dom gör är för att dom ska gå så optimalt och smärtfritt som möjligt med olika kvaliter på bränslet.
Chippar man bilen ställer man in motorn inviduellt efter (oftast) 98a soppa, även om motorer massproduceras så kan en mm / mg stål hit eller dit göra stor skillnad, och det tar en stund att mappa en motor efter vad den klarar.

SAAB skulle utan större problem kunna pumpa ut orginalmotorer med 300hp och sälja till marknaden men det skulle betyda minimalt mer slitage men eftersom dom pumpar ut så många bilar så blir 5000 mil sämre livslängd på en bil stora pengar om man har tryckt ut 30 000 bilar. (siffror tagna helt ur luften)

Destå längre ifrån felmarginalen på motorn destå drivsäkrare blir den.


Fetnacke, du behöver inte uppgradera kopplingen, vad får du, 20hp mer av en chippning ?
__________________
Question everything !
"Society often forgives the criminal... never the dreamer."
Batman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 01:57   #7
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 020
batman... enligt nordic så snackar vi om drygt 50hp.... men hästarna är inte det viktigaste, utan att sänka soppaförbrukningen. hästarna som finns är mer än tillräckligt för min del.

0.8-0.85 på långfärd i 110kmh är inte så kärleksfullt enligt mig.

Men i övrigt så verkar det vara en toppenbil... visst, går det inte att göra nått åt soppan så är det inte hela världen heller.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 02:13   #8
Batman
Tomte
 
Batmans avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Gööööööteborg eller
Inlägg: 277
Om du vill sänka soppaförbrukningen så får du vara snällare på gasen, har du mer hp så behöver du inte pressa den lika mycket för att komma upp i samma hastighet, på nått konstigt sätt så kan man spara sopp på att ha en kraftig motor o köra mes gämfört med att pressa en fjantig motor.

Btw, det är inte vridet i ditt fall som skulle paja kopplingen, det är hur snäll du är mot den när du gasar.

Får du ~50hp av en chippning så gör det, ökar ju eftervärdet oxå.
__________________
Question everything !
"Society often forgives the criminal... never the dreamer."
Batman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 02:21   #9
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Batman
Yes, låt mig delvis svara på din fråga.
Anledningen till att SAAB inte fabrikstrimmar sina bilar mer än vad dom gör är för att dom ska gå så optimalt och smärtfritt som möjligt med olika kvaliter på bränslet.
Chippar man bilen ställer man in motorn inviduellt efter (oftast) 98a soppa, även om motorer massproduceras så kan en mm / mg stål hit eller dit göra stor skillnad, och det tar en stund att mappa en motor efter vad den klarar.
Visst är det så. Sen är dock frågan om den extra effekten endast kommer från optimeringen för soppan. Beror ju på vad chiptillverkaren har gjort. Ofta handlar det ändå om att flytta fram gränserna lite.

Citat:
SAAB skulle utan större problem kunna pumpa ut orginalmotorer med 300hp och sälja till marknaden men det skulle betyda minimalt mer slitage men eftersom dom pumpar ut så många bilar så blir 5000 mil sämre livslängd på en bil stora pengar om man har tryckt ut 30 000 bilar. (siffror tagna helt ur luften)

Destå längre ifrån felmarginalen på motorn destå drivsäkrare blir den.
Jo, precis. Det finns ofta goda marginaler, därför brukar det inte bli problem. Sen beror det förstås på bilen i fråga. Jag vet inte hur Saab-motorerna är. Det jag ville poängtera var just att det är frågan om trimm, vilket alltid är en liten risk. Bara så att Fettecke är medveten om det. Det är inte tänkt att skrämma iväg honom från det, chiptrimmning får nog ändå anses som bland det säkraste man kan göra - i varje fall om det är ett bra chip.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 02:52   #10
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 020
Då kommer nästa fråga, det finns ju en uppsjö av olika chiptillverkare och återförsäljare... någon är ju bättre än den andra.... Så.
Vilket är att föredra?

http://www.bsrab.se/products//t28/
steg 1 från: http://www.speedparts.se/
http://www.maptun.com/webshop/produc...3&listorder=45
http://www.nordictuning.se/main.php?...9-5&sub_page=3
http://www.sqr.se/products.php?nr=15
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 06:05   #11
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av Batman
Får du ~50hp av en chippning så gör det, ökar ju eftervärdet oxå.
Ohh yeah? Det kan jag ju tipsa dig om att det inte gor. Det blir svarare att salja bilen om den ar chippad och pillad med. Manga forsoker aven pruta vid kop om bilen i fraga ar chippad eller "trimmad" pa annat satt.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 08:46   #12
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 378
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke
Då kommer nästa fråga, det finns ju en uppsjö av olika chiptillverkare och återförsäljare... någon är ju bättre än den andra.... Så.
Vilket är att föredra?

http://www.bsrab.se/products//t28/
steg 1 från: http://www.speedparts.se/
http://www.maptun.com/webshop/produc...3&listorder=45
http://www.nordictuning.se/main.php?...9-5&sub_page=3
http://www.sqr.se/products.php?nr=15
Efter vad jag har hört så skall bsr vara bland dom bästa (vi har en riktig saab-nörd på jobbet) i den listan.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 09:18   #13
Leop
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 75
Kan nog kalla mig saabnörd....haft en 8-9st ska du trimma så är väl

Maptun eller nordic det bästa dom är ju enbart specialiserade på saab.
maptun har fixat 2 av mina bilar och jag är hel nöjd.

Ett tips är ju att även besöka www.stcs.nu för mer info.

Välkomen till saab och trimträsket
Leop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 09:58   #14
_Larre_
Registered User
 
_Larre_s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 379
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Efter vad jag har hört så skall bsr vara bland dom bästa (vi har en riktig saab-nörd på jobbet) i den listan.

Det stämmer väl inte riktigt. BSR är poppis och billigt. Men är mer för den där fjortis/bondtrimmarn. Och sen brukar dom slänga in ett par hästar extra i det dom skriver.

De bästa tipsen skulle väl snarare vara någon av de 3 i mitten. Nordictuning och Speedparts har ju bevisat snabba saabar så dom vet ju vad dom gör. Men gå in på saab-forumet och hör med grabbarna som kör bilen och antagligen har bäst koll.
_Larre_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 10:18   #15
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 378
Citat:
Ursprungligen postat av _Larre_
Det stämmer väl inte riktigt. BSR är poppis och billigt. Men är mer för den där fjortis/bondtrimmarn. Och sen brukar dom slänga in ett par hästar extra i det dom skriver.

De bästa tipsen skulle väl snarare vara någon av de 3 i mitten. Nordictuning och Speedparts har ju bevisat snabba saabar så dom vet ju vad dom gör. Men gå in på saab-forumet och hör med grabbarna som kör bilen och antagligen har bäst koll.
Jag har inte en aning, som sagt, det är vad jag har hört.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)