2006-11-18, 13:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Hur mycket extra zink?
RDI för en vuxen man ligger på 9mg/dag. Jag antar att detta värde avser en man som inte styrketränar aktivt och eftersom det teoretiskt sett borde gå åt mer zink ju mer testo man frisätter (vilket man ju gör vid styrketräning) så borde det innebära att vi som tränar ofta har behov av några extra mg zink per dag utöver RDI. Men hur många extra mg behövs för maximal frisättning av testo vid regelbunden styrketräning?
|
|
|
2006-11-18, 13:42
|
|
Ocensurerad chimpans
Reg.datum: Mar 2006
|
Förmodligen ingenting alls om du äter som en byggare bör (som satsar)
|
|
|
2006-11-18, 13:52
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
RDI ligger redan 2 standardavvikelser högre än AR (Avarage Requirement), vilket innebär att når man upp till RDI får man troligtvis alla sina behov tillgodosedda. Dessutom får de flesta i sig högre mängder än RDI av de flesta mikronutrienter om de har ett högt energiintag, vilket tränande individer oftast har.
RDI för just zink är dock höjt med 25 % i NNR/SNR för individer som äter en vegetarisk kost pga att mängden zinkantagonister som t.ex. fytinsyra vanligtvis ökar i den typen av kosthållning pga ett högt kostfiberintag.
|
|
2006-11-18, 14:02
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Finns det en koppling mellan zink och testosteron ?
Zink behövs på minst 300 olika ställen i kroppen och det finns rätt mycket i sädesvätskan. Men hur får man det till testosteronet ?
|
|
|
2006-11-18, 14:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
RDI för just zink är dock höjt med 25 % i NNR/SNR för individer som äter en vegetarisk kost pga att mängden zinkantagonister som t.ex. fytinsyra vanligtvis ökar i den typen av kosthållning pga ett högt kostfiberintag.
|
Intressant. Att kostfibrer höjer SHBG (som binder testo) visste jag innan men att det dessutom reducerar upptaget av zink var däremot nytt för mig. Kanske dags att dra ner lite på kostfibrerna.
|
|
|
2006-11-18, 14:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Zink behövs på minst 300 olika ställen i kroppen och det finns rätt mycket i sädesvätskan. Men hur får man det till testosteronet ?
|
"Zink är nödvändigt i testosteronets aktivitet för uppbyggandet av muskelproteiner. Det deltar dessutom i syntesen av flera andra anabola hormoner, t.ex. insulin och IGF (4,5)."
|
|
|
2006-11-18, 14:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
|
Jag får i mig 39mg zink per dag, smakar min sperma zink då? Kan man då återvinna sitt zink genom att ja ni vet..
|
|
|
2006-11-18, 16:14
|
|
Fetare än Attam!
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av larre
Jag får i mig 39mg zink per dag, smakar min sperma zink då? Kan man då återvinna sitt zink genom att ja ni vet.. 
|
Du kan ju alltid testa
|
|
|
2006-11-18, 16:14
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrim
"Zink är nödvändigt i testosteronets aktivitet för uppbyggandet av muskelproteiner. Det deltar dessutom i syntesen av flera andra anabola hormoner, t.ex. insulin och IGF (4,5)."
|
Ja, zink deltar ( cofaktor ) på minst 300 ställen i kroppen.
Jag kan omöjligt förstå varför mer cofaktor skull påverka hormonernas effekt. Att brist av zink kan ge diffusa symptom är en annan sak.
|
|
|
2006-11-18, 16:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Zink förhindra sänkning av testosteronnivåer vid mycket hård träning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum
Men studien som tillskottsförsäljarna hänvisar till, där man visat en testosteronhöjande effekt, är vinklad och värdelös, där försökspersonerna redan var på gränsen till zinkbrist, men bara en av grupperna fick zink. Snarare en höjning pga normalisering, än en höjning över bas.
|
|
|
2006-11-18, 16:22
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Det skulle vara lite som att äta mer zink för att kolhydratbehovet av någon anledning ökar
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2006-11-18, 16:27
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Och där kommer grub med en studie som såklart visar samband
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2006-11-18, 16:58
|
|
Way of the ape
Reg.datum: Oct 2001
|
finns ingen anledning alls egentligen då att ta zink i en 30+ mg per dag alltså?
vad är dom bästa naturliga källorna till zink?
vad får en normal icke-kosttillskott person i sig per dag ca i mig?(men sånt kanske man inte kan säga)
|
|
|
2006-11-18, 17:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
RDI tillfredsställer dagsbehovet för dom flesta, men man känner inte riktigt till optimala mängder för hälsoeffekt, så det dubbla skadar inte, om man känner för det. En vanlig multivitamin/mineraltabelett utöver den vanliga kosten räcker gott.
Högsta tolererbara gräns är 40 mg per dag.
|
|
|
2006-11-18, 17:08
|
|
Way of the ape
Reg.datum: Oct 2001
|
vad innebär "Högsta tolererbara gräns"? att kroppen ej kan ta upp mera?
vad händer vid överdosering?
känns meningslöst att iaf ta en 30 mg twinlab zink om man äter övrigt + multivit.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.
|

|