Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-21, 12:45   #1
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Greppet i marklyft.

Igår för första gången under ett marklyftspass så dog greppet, trots att ryggen och kroppen hade mer att ge så klarade greppet inte av det.

Hittils har jag kört utan mixat grepp, tumlås och utrustning för det, kommer att börja med mixat grepp under dom fortsatta träningarna, men nu vill jag träna upp greppet, det måste vara en möjlighet för mig att kunna slita upp vikten med normalt grepp, jag ska kunna göra det.

Någon annan som har haft grepp-problem i marklyftet, och hur tränade ni upp greppet?
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 12:54   #2
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
moi, remmar ftw
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 12:59   #3
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag har svaga flickhänder så för att träna tungt måste jag köra med mixat grepp och magnesium, remmar har jag svårt för eftersom jag tappar mycket av känslan i själva lyftet.

Ska du träna upp statisk greppstyrka är det bara att lyfta upp en tung vikt och hålla i för kung och fosterland i önskad tid. Har för mig att Jense har skrivit någon guide om greppträning med vanlig gymutrustning?
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 13:13   #4
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited
Har för mig att Jense har skrivit någon guide om greppträning med vanlig gymutrustning?
Tyvärr inte, den tar mest upp grippers träning, och andra av dom större mer utrustningskrävande grepp-grenarna.
Gammal 2006-10-21, 13:33   #5
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Tyvärr inte, den tar mest upp grippers träning, och andra av dom större mer utrustningskrävande grepp-grenarna.

skivstång, powerrack och massa vikter. sen kan du ta ut och försöka hålla vikten i 10 sekunder, när du klarar 10 sekunder 2-3 pass i följd så kan du höja vikten
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 13:39   #6
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jense
skivstång, powerrack och massa vikter. sen kan du ta ut och försöka hålla vikten i 10 sekunder, när du klarar 10 sekunder 2-3 pass i följd så kan du höja vikten
Funderar på vilken dag jag skulle lägga in denna träningen bara, greppet är dött nog som det är efter ett markpass.

Aja, tillbaks till ritbordet.
Gammal 2006-10-21, 13:45   #7
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Fast, om jag kör mixat grepp under markpasset och sedan kör greppträningen efteråt borde jag väl ha kraft kvar i greppet för att klämma iväg lite greppträning?
Gammal 2006-10-21, 13:47   #8
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Reg.datum: Mar 2003
jag har också haft problem med greppet, eller rättare sagt... har problem

i tunga vikter håller greppet någorlunda, kan i stort sett ta ca -10 kg från max utan hjälpmedel som magnesium och remmar

det är först när jag reppar som jag har svårt att hålla vikten
men det är också en färskvara, har man inte kört marklyft ett tag så håller greppet inte alls

så lasta skivstången och bara hålla vikten är kanon för bättre grepp, om inte den bästa metoden

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 16:51   #9
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Igår för första gången under ett marklyftspass så dog greppet, trots att ryggen och kroppen hade mer att ge så klarade greppet inte av det.

Hittils har jag kört utan mixat grepp, tumlås och utrustning för det, kommer att börja med mixat grepp under dom fortsatta träningarna, men nu vill jag träna upp greppet, det måste vara en möjlighet för mig att kunna slita upp vikten med normalt grepp, jag ska kunna göra det.

Någon annan som har haft grepp-problem i marklyftet, och hur tränade ni upp greppet?
Jag har haft stora problem med greppet genom hela min karriär. Jag har fortfarande problem och första gången jag verkligen lyckades göra något åt detta var när jag började träna greppet specifikt.

Jag tränade statiskt genom att hålla i tunga vikter tills jag tappade stången (ca 15 sekunder). Jag tränade med en stång med dålig lättring och symetriskt grepp.

Jag och en klubbkompis tillverkade också en onormalt tjock skivstång som helt saknade lettring. Jag varierade greppträningen genom att träna med den tjocka stången ibland och där emellan tränade jag med en vanlig blank OL-stång. Jag ökade massor i greppstyrka på mindre än ett år. Frågan är bara hur mycket av den styrkan som finns kvar idag (jag har inte hunnit träna greppet på hela hösten)....
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 17:20   #10
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Jag visste att om jag "väntar ut" Fetknoppen så behöver jag inte svara själv (ursäkta lättjan . Men jag har på senare tid haft så mycket pm- resp mailverksamhet till Sverige att det är skönt att få vara lite oseriös emellanåt).

Det enda jag ska tillägga att jag tycker det är märkligt att någon frågar om greppträning i Styrkelyft och får "Remmar" till svar. Skärpning!!
Gammal 2006-10-21, 17:55   #11
DavidN
Ocensurerad chimpans

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Det enda jag ska tillägga att jag tycker det är märkligt att någon frågar om greppträning i Styrkelyft och får "Remmar" till svar. Skärpning!!
+7
DavidN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 19:06   #12
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Jag visste att om jag "väntar ut" Fetknoppen så behöver jag inte svara själv (ursäkta lättjan . Men jag har på senare tid haft så mycket pm- resp mailverksamhet till Sverige att det är skönt att få vara lite oseriös emellanåt).

Såg faktist kenneth mattson värma upp i marken med remmar idag på dm, ville nog spara kraft så långt som möjligt.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 19:14   #13
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av DavidN
+7
-8
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 22:15   #14
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:

Man måste få koppla av ibland också, eller hur Stahlberg
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 22:57   #15
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Fetknoppen : Så är det!!

bubbe : Kenneth Mattsson var ju med redan på 70-talet...han börjar kanske bli trött i fingrarna?

Skämt åsido så tyder det på att Mattsson har problem med greppet, och att han fått iden att värma upp med remmar för att spara greppet lite. Men jag utgår ifrån att han varken TRÄNAR eller utför TÄVLINGSLYFTEN med remmar.

Att därför svara "remmar" på en fråga om vad man ska göra när man har svagt grepp har inget med styrkelyft att göra.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.