2006-10-18, 09:27
|
|
AKA Kapten Klänning
Reg.datum: Feb 2004
|
Steve Jobs håller tal på Stanford
Grundaren till Apple, Pixar och NeXT talar om att följa sina drömmar. Ett av de bästa talen jag har läst.
You've Got to Find What You Love
|
|
|
2006-10-18, 09:37
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Extremt bra tal.
|
|
|
2006-10-18, 10:18
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Jodå, det var bra. Han växlar ju väldigt klassiskt mellan konkreta och abstrakta passager - kanske att det abstrakta ibland känns lite väl "Hollywoodmovie" (dock en välskriven och välregisserad sådan). I sista stycket under storyn om "love and loss" använder han endel ganska slitna klyschor, t.ex.
Det här däremot tycker jag är brilliant, särskilt som han kallar berättelsen som detta stycke avslutar för "the story of connecting dots":
Citat:
"Again, you can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life."
|
För mig är det en ny och unik bild som ger lite av en "aha"-upplevelse. Ett bra tal, eller en bra text, i den "livsfilosofiska genre" som han rör sig i ska ge nya infallsvinklar tycker jag. Jag tror säkert att studenterna vid Stanforduniversitetet blev berörda av det här talet. Det hade jag blivit, förutsatt Steve Jobs också är en bra talare.
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2006-10-18, 10:20
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
|
|
2006-10-18, 10:47
|
|
Löjligt internskämt
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.
|
Så otroligt viktigt. Ett fantastiskt tal, tack för den Lt. Blank.
|
|
|
2006-10-18, 10:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Den finns att få tag i som ljudfil vet jag, om någon är intresserad. Han fick förbannat mycket uppmärksamhet för det talet. Tror ni han skrev det själv?
|
2006-10-18, 11:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Den finns att få tag i som ljudfil vet jag, om någon är intresserad. Han fick förbannat mycket uppmärksamhet för det talet. Tror ni han skrev det själv?
|
Jag är intresserad. ;F
Det var ett bra tal så jag förstår att han fick mycket uppmärksamhet.
Jag vet faktist inte, en viss del måste han ju ha stått för själv eftersom det handlar väl om han men han har säkerligen fått hjälp med talet.
|
|
|
2006-10-18, 12:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av nemd
Jag är intresserad. ;F
Det var ett bra tal så jag förstår att han fick mycket uppmärksamhet.
Jag vet faktist inte, en viss del måste han ju ha stått för själv eftersom det handlar väl om han men han har säkerligen fått hjälp med talet.
|
Det är inte direkt så att talskrivare utesluter saker om dig, när dom hjälper dig skriva.
|
2006-10-18, 12:55
|
|
AKA Kapten Klänning
|
Varför skulle det inte kunna vara han själv som har skrivit det? Steve är inte direkt ointelligent.
Hillary Clinton skriver sina egna tal, och hon är en av världens bästa talare.
|
|
|
2006-10-18, 13:07
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Riktigt bra tal. Tänkvärt och shit.
|
|
|
2006-10-18, 13:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank
Varför skulle det inte kunna vara han själv som har skrivit det? Steve är inte direkt ointelligent.
Hillary Clinton skriver sina egna tal, och hon är en av världens bästa talare.
|
Man behöver ju inte vara ointelligent för att ha talskrivare. Jag sa inte att han inte hade skrivit det, jag undrade bara.
Finns ju flera begåvade människor som inte kan skriva sina tal själv, eller helt enkelt inte har lust.
|
2006-10-18, 13:18
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.
|
 Berätta hur man lever någon annans liv? Hur man inte påverkas av andras åsikter? Hur man inte följer sin intuition? Jag blir irriterad på sånt här skitsnack och skitsnack är det eftersom det går inte att pröva mot verkligheten.
|
2006-10-18, 13:30
|
|
AKA Kapten Klänning
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
 Berätta hur man lever någon annans liv? Hur man inte påverkas av andras åsikter? Hur man inte följer sin intuition? Jag blir irriterad på sånt här skitsnack och skitsnack är det eftersom det går inte att pröva mot verkligheten.
|
Det här talet riktar sig till sådana som vågar följa sin intuition och inte nöjer sig med att jobba, äta, sova och dö - så du ska absolut inte känna dig träffad!
|
|
|
2006-10-18, 13:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Det här talet riktar sig till sådana som vågar följa sin intuition och inte nöjer sig med att jobba, äta, sova och dö - så du ska absolut inte känna dig träffad!
|
Haha!
|
2006-10-18, 13:36
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
|
Ja jag är nog lite för förankrad i verkligheten för att försöka mig på något dylikt!
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.
|

|