Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-13, 19:40   #1
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Bli TV-chef för en dag

Anta Lizards mentala utmaning - bli TV-chef.

I dagarna byts TV-chef från gamla Rapportjournalisten Jutterström till Hamilton. Målet för att ha en statlig television är att tillhandahålla oberoende information till den svenska allmänheten. Inget nytt i det, samma sak finns i både UK och Frankrike med betydande dignitet i informationssammanhang, långt utanför det egna landets gränser.

Nu till det svåra.
Hamilton vill, som sin föregångare, bibehålla, eller rent av öka, tittandet bland svenska folket. Kruxet är att det finns idag tre och en halv stora svensktalande kanaler att tillgå förutom de två statsstödda (och reklamfria). Dessa har vuxit sig starka under lång tid med program som tidigare var sällsynta i TV. För att nå alla de som hellre ser på CSI, Extreme Home Makeover eller Cops än Trafikmagasinet från Falun så satsar SVT på Så Ska det Låta och Robinson. Rädslan finns nu att detta mer lättsamma underhållandet ska bli ännu mer dominerande både i SVT och totalt sett. Kritiken gör gällande att folk ser visserligen mer på SVT nu än för några år sedan men inte på "rätt" program.

Nu till utmaningen.
1: Vad skulle du göra om du var TV-chef och ville uppfylla statens mål om informationsoberoende och samtidigt få så många att se på SVT som möjligt?
2: Hur? Vad för slags program skulle du införa?

Lizard
Gammal 2006-10-13, 20:00   #2
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Jag ansluter mig givetvis till den gängse tanken att det endast är en gemensamt finansierad radio och TV som garanterar yttrandefriheten. Och jag vet inte om jag tycker att så många som möjligt ska se på SVT som möjligt. Det är väl bra att man kan sprida dyngan till andra kanaler, eftersom de i sin dumhet hittills inte lyckats för två öre att överglänsa SVT. TRots att de hållit på i tjugo år.
Jag gillar smalare program - är det nån som seriöst tror att den lilla svenska reklamTVmarknaden skulle varit intresserad av ett program om Majakovskij? Eller ett kritiskt program om Al Fatah? Framförallt är jag sååå nöjd med att slippa reklam. Jag gillar se bra filmer från den icke-engelskspråkiga världen. Det finns en jäkla massa bra och rolig TV från Japan, Indien och Ryssland - sånt skulle jag vilja se mer av.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:08   #3
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Kanske ren idioti av mig att posta denna tråd kl nio en fredagkväll - alla andra är för fulla för att läsa vad här står eller så ser de på TV..

Tack Allan. Låt oss höra om fler kliver ur massorna och ger sin syn på saken.

Lizard
Gammal 2006-10-13, 20:19   #4
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Jag skulle vilja ha en statligt finansierad kanal med nyheter/dokumentärer/kultur etc. Ett mål att ha många tittare skulle jag inte ställa upp på, det får andra kanaler syssla med. Jag håller alltså med Allan, men det räcker med en kanal. Sen skulle jag gärna se fler "svt" kanaler utan reklam, men de skall finansieras genom en boxavgift av de som tittar på dem.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:21   #5
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Slopa tv-avgiften och gör den skattefinansierad om vi nu skall ha stadssponsrad TV, som jag i sig inte är emot. Men det var ju lite OT.

Om jag var chef och skulle öka tittandet på svt:

Fortsätta med satsningar som hårdrocksnatt etc, känns som det ökar statusen lite. Även fortsätta med svenska egenproducerade miniserier, de verkar folk gilla. Sedan absolut inte vara rädd att ta in högkvalitativa serier från USA, som vita huset. Eventuellt öka detta och kanske några mer lekprogram som är lättsamt för hela familjen typ på fredagskvällen.

Mer smala dokumentärer är roliga för de som är intresserade av just det och det funkar ju inte på en fredagskväll.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:23   #6
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Fortsätta med satsningar som hårdrocksnatt etc, känns som det ökar statusen lite. Även fortsätta med svenska egenproducerade miniserier, de verkar folk gilla. Sedan absolut inte vara rädd att ta in högkvalitativa serier från USA, som vita huset. Eventuellt öka detta och kanske några mer lekprogram som är lättsamt för hela familjen typ på fredagskvällen.
Det är just motsvarande skit som gör att jag inte betalar tv-avgiften.

JJ's förslag låter underbart.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:27   #7
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Det är just motsvarande skit som gör att jag inte betalar tv-avgiften.

JJ's förslag låter underbart.
Nu var ju frågan hur man skall få folk att titta, inte vad jag vill se
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:30   #8
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Nu var ju frågan hur man skall få folk att titta, inte vad jag vill se
Mjo, men allmänt finansierad television går inte ihop med ett mål som är att få så många tittare som möjligt. Man ska fokusera på nyheter, utbildning och samhälle. Vill folk ha nöje får man betala för det precis som vanligt.
Gammal 2006-10-13, 20:38   #9
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Folkbildande, samhällsgranskande och upplysande men samtidigt underhållande tv. Fortsatt satsning på att utveckla tittarens möjligheter att välja när de vill titta och på vad men samtidigt värna om att hela utbudet synliggörs.
Gammal 2006-10-13, 20:43   #10
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag skulle sälja ut all programtid till högstbjudande, oberoende av vad som sänds(inom lagens gränser).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:46   #11
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Citat:
Mjo, men allmänt finansierad television går inte ihop med ett mål som är att få så många tittare som möjligt. Man ska fokusera på nyheter, utbildning och samhälle. Vill folk ha nöje får man betala för det precis som vanligt.
Nu tycker jag faktiskt att det går mycket väl ihop, målet ska vara att få så många som möjligt att ta del av utbudet men det är meningslöst om det görs i för stor utsträckning på bekostnad av innehållets kvalitet.
Gammal 2006-10-13, 20:50   #12
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SWETiger
Nu tycker jag faktiskt att det går mycket väl ihop, målet ska vara att få så många som möjligt att ta del av utbudet men det är meningslöst om det görs i för stor utsträckning på bekostnad av innehållets kvalitet.
Klart det inte går ihop. Har man som mål att få så många tittare som möjligt gör man som Yes säger. Säljer till högstbjudande, då kommer det att visas saker som är framtagna för att så många som möjligt ska se och det kommer INTE att vara något annat än fördummande tv.
Gammal 2006-10-13, 21:13   #13
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Klart det inte går ihop. Har man som mål att få så många tittare som möjligt gör man som Yes säger. Säljer till högstbjudande, då kommer det att visas saker som är framtagna för att så många som möjligt ska se och det kommer INTE att vara något annat än fördummande tv.
Det behöver inte bli så. Vanliga komersiella kanaler har ändå vissa urvalsprocesser som påverkar vad som sänds. Tar vi bort det kommer utbudet antagligen förändras.

Tillslut kommer förstås moralpaniken bli så stor att jag får sparken och tvingas fly utomlands(föroppningsvis med en jäkla massa pengar) och det blir ingen mer statlig television, vilket är ännu bättre.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 21:16   #14
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Det behöver inte bli så.
Exempel tack? Från små språkområden.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 21:19   #15
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Nu menar jag förstås inte att så många som möjligt spenderar så mycket av sin tv-tid som möjligt framför svt utan att så många som möjligt tar del av det utbud svt har att erbjuda. Det ska finnas ett brett utbud baserat på folkbildande, samhällsgranskande och upplysande men samtidigt underhållande tv, det behöver nödvändigtvis inte betyda att folk skulle spendera sina tv-kvällar framför svt utan snarare att det finns en uppsjö program av nämnda karaktär som kan innefatta en så stor del av folket som möjligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:51.