2006-09-25, 18:32
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Fettförbränning sedd över dygnet
Om man tränar kondition före frukost så bränner man mer fett än om man tränar efter. Jämnar den här skillnaden ut sig över dagen, så att man en dag med morgoncardio bränner mindre fett under resten av dygnet, så att mängden förbränt fett under en längre mätperiod blir densamma med morgoncardio som med kvällscardio?
|
|
|
2006-09-25, 18:35
|
|
Rocky fo shizzle
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Om man tränar kondition före frukost så bränner man mer fett än om man tränar efter. Jämnar den här skillnaden ut sig över dagen, så att man en dag med morgoncardio bränner mindre fett under resten av dygnet, så att mängden förbränt fett under en längre mätperiod blir densamma med morgoncardio som med kvällscardio?
|
Ja. Har varit mycket på tal här senaste månaderna...
|
|
|
2006-09-25, 19:02
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Träningen ökar överhuvudtaget inte fettförbränningen över dygnet jämfört med en dag i soffan där energibalansen är likvärdig.
|
|
|
2006-09-25, 19:18
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
Man kan resonera sig fram till att det måste vara så.
Vi utgår från följande: - Du är i energibalans, dvs du förbrukar lika mycket energi som du äter.
- Du äter 70 g fett per dag. Resten av energin kommer från protein och kolhydrater. Så ser det ut varje dag.
- Kroppen har små möjligheter att lagra energi som protein och kolhydrater.
Du kommer att förbruka det du äter och du kommer att förbränna 70 g fett. Om du kunde öka fettförbränningen så skulle kroppen vara tvungen att lagra undan energi i annan form eftersom du ligger i energibalans.
Protein kan kroppen inte lagra annat än med muskeltillväxt och förmågan att lagra energi i form av kolhydrater är begränsad. Du kan läsa om glykogen här.
Skall du öka fettförbränningen kan du inte ligga i energibalans. Du måste hamna på energiunderskott.
|
|
2006-09-25, 19:23
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Eller uttryckt som exemplet jag brukar ta:
Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.
Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.
Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket.
|
|
|
2006-09-25, 20:00
|
|
Registered User
|
Har jag missuppfattat följande inlägg, eller är det helt enkelt blivit "nya bud" sedan i februari?
|
|
|
2006-09-25, 20:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Läs hela tråden.
|
|
|
2006-09-25, 20:02
|
|
Registered User
|
OK!
|
|
|
2006-09-25, 20:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Och detta. http://www.kolozzeum.com/forum/showp...9&postcount=12
Jag tror det var lite klumpiga formulering i tråden inlägget du länkade till finns i, och det var väl missförstånd även där.
Jag har också levt under vanföreställningen att fastande konditionsträning innebär bättre fettförbränning. Liksom jag trott att proteindrinkar skulle blandas med vatten och GI var viktigt. Det finns massor av saker jag har haft fel i och som jag säkert har fel i som jag skriver i dag, eftersom nya rön kommer att uppdagas i morgon eller nästa år. Man kan inte använda mina inlägg från t ex 2002 som någon referens. Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker.
|
|
|
2006-09-25, 20:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det finns massor av saker jag har haft fel i och som jag säkert har fel i som jag skriver i dag, eftersom nya rön kommer att uppdagas i morgon eller nästa år. Man kan inte använda mina inlägg från t ex 2002 som någon referens. Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker.
|
Best of ........
|
2006-09-25, 20:49
|
|
Registered User
|
Citat:
|
OK, så fettförbränningen är alltså densamma. Då är kanske även proteinnedbrytningen densamma?
|
|
|
2006-09-25, 20:54
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Inte jämfört med en vilodag, men intensiv konditionsträning stimulerar även proteinsyntesen både mer och över en längre tidsperiod än vad styrketräning gör, så konditionsträning innebär som regel varken muskeltillväxt eller muskelförlust över dygnet, förutsatt att proteinintaget och energiintaget inte är för låga. Proteinsyntesen uppregleras så proteinnedbrytningen kompenseras.
|
|
|
2006-09-25, 20:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Jag har också levt under vanföreställningen att fastande konditionsträning innebär bättre fettförbränning. Liksom jag trott att proteindrinkar skulle blandas med vatten och GI var viktigt. Det finns massor av saker jag har haft fel i och som jag säkert har fel i som jag skriver i dag, eftersom nya rön kommer att uppdagas i morgon eller nästa år. Man kan inte använda mina inlägg från t ex 2002 som någon referens. Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker.
|
Spelar det ngn roll om man blandar den md mjölk eller vatten?
(förrutom extra energi från mjölken)
|
2006-09-25, 21:04
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Nej, det gör det inte. Det var inte utan anledning jag nämnde det som en vanföreställning.
|
|
|
2006-09-26, 18:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Inte jämfört med en vilodag, men intensiv konditionsträning stimulerar även proteinsyntesen både mer och över en längre tidsperiod än vad styrketräning gör, så konditionsträning innebär som regel varken muskeltillväxt eller muskelförlust över dygnet, förutsatt att proteinintaget och energiintaget inte är för låga. Proteinsyntesen uppregleras så proteinnedbrytningen kompenseras.
|
Kanske formulerade jag min fråga lite otydligt (eller så är jag bara seg i roten igen). Nytt försök: Är proteinnedbrytningen (sedd över en längre period) lika stor vid konditionsträning före som efter frukost?
(Jag menar förresten lågintensiv konditionsträning som halvmilslöpning och promenad).
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.
|

|