Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-19, 21:10   #1
Mr A
Registered User

Mr As avatar

Reg.datum: Sep 2004
Om kolhydrater innan och under träning

Läste i boken "Body for Life" om kolhydratintag innan och under träning där det handlar om att någon undrar om man behöver äta kolhydrater innan träning:

"...om ditt mål är att bli av med fett och bygga upp muskler, råder jag dig att inte äta innan du tränar. Det är ett misstag som många gör. Om man minskar klohydratintaget, kommer kroppen att förbränna mer fett snabbare. Det är därför jag rekommenderar att man tränar på fastande mage för maximal fettförbränning."

Alltså menar man här att man inte behöver kolhydrater innan och under träning..verkar mycket lustigt tycker jag. Jag kan förstå att man bränner fett om man tränar på fastande mage, men bygga muskler utan kolhydrater borde väl inte funka så bra?
Mr A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 21:16   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Trams.

Förbrukar man mindre fett under aktiviteten, förbränner man mer vid ett annat tillfälle, och tvärtom. Dygnsförbränningen blir lika stor. Ingen träning, varken konditionsträning eller styrketräning, ökar fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget jämfört med en vilodag med matchat energiintag, och styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen (kolhydrat) som bränsle.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 21:32   #3
Max
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Trams.

Förbrukar man mindre fett under aktiviteten, förbränner man mer vid ett annat tillfälle, och tvärtom. Dygnsförbränningen blir lika stor. Ingen träning, varken konditionsträning eller styrketräning, ökar fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget jämfört med en vilodag med matchat energiintag, och styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen (kolhydrat) som bränsle.
Men träning överhuvudtaget gör mitokondrierna till effektivare fettförbrännare har jag för mig, stämmer det?
Det har iofs inget med att äta kolhydrater före och efter träning att göra.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 21:36   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ja, det stämmer, men om man ser på det aktuella dygnet träningen utförs så ökar träningen inte fettförbränningen.

Om man förbrukar 2000 kcal utan träning och "tränar bort" 1000 kcal, för en total energiförbrukning på 3000 kcal, och äter 2500 kcal det dygnet, får man lika stor fettförbränning som om man stannat hemma och ätit 1500 kcal. Men man går förstås miste om träningens metabola fördelar och påverkan, både akut och på sikt.

Styrketräningen "efterförbränning" täcks av ökad kolhydratoxidation, utan förändring av 24-timmarsfettförbränningen.

Kolhydrat före aktivitet minskar fettoxidationen under aktiviteten och ökar kolhydratoxidationen, medan fastande ökar fettoxidationen under aktiviteten. Det jämnar dock ut sig över dygnet (givetvis med lika stort totalt energiintag med likadan fördelning av näringsämnen).

Kolhydratintag+protein före styrketräning ger bättre förutsättningar för anabolism.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.