Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-14, 13:25   #1
Emci
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
Vad fasen gör jag för fel?

Försöker att gå ner i vikt genom att äta rätt samt att träna mycket. MEn icke att jag går nåt i kg.
Tänkte att om jag skriver här vad jag äter och hur och vad jag tränar så kanske ni kan komma med lite tips.
Mat:
Frukost: en tallrik med havregrynsgröt (fiberberikad) samt lite lågsockrad körsbärssås (många körsbär i)
En halv macka med magert pålägg.
En kopp kaffe med mjölk ca 0,5 Liter. Samt ett par dl vatten.

Middag.
Brukar ta viktväktarna snabb mikromat (rätten innehåller ca 240-310 kcal per portion) så jag tyvärr inte hinner laga mat själv. Ca 0,5 liter vatten samt en stor morot till efterätt.

Mellanmål:
En fullkornsmacka med messmör (lättvariant). Mackan är ganska så stor ca 2 dm lång och 1 dm bred.

Kvällsmat.
Ibland lagad middag med fettsnåla produkter alt 2 mackor med magert pålägg och te att dricka ca 0,5 liter.

Kväll:
1 st äpple och vatten att dricka.

Träning:
Går ca 5 km varje morgon med min son i barnvagnen. Går i mycket rask takt med långa kliv (typ powerwalk). Varannan dag brukar jag jobba ännu lite hårdare genom att gå i snabb takt i 100 meter och sen gå i samma takt med med myckre längre steg i 100 meter. Blir andfådd samt svettas massor när jag går. Vägen där jag går är inte plan utan går hela tiden upp eller ner.
Sen gör jag 100 situps när jag kommer hem
Reten av dan håller jag igång nästan hela tiden, har en mycket vild 1 åring att hålla koll på så det blir ingen vila.
På eftermiddagen brukar vi gå en promenad till på ca 2 km i rask takt.
Efter kvällsmaten så brukar vi gå ut och leka, alt gå en promenad alt träna mina hästar.
Så här ser min dag ut.
Gör detta mån till fre förrutom fredag kväll då vi brukar äta pizza på kvällen.
Lördag tillåter jag mig äta vad jag vill även godis och jag tränar inte, bara nån promenad samt klipper gräset( ca 5000kvm). Söndag är ungefär samma som lördagen.

Skulle bli jätteglad om ni ville komma med lite tips och råd!
Emci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 13:41   #2
mats-
Kolozzeum

mats-s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag som nybörjare tror att det är din helg som gör att du går upp det du gått ner mitt i veckan. Testa väga dig på fredags-morgon varje vecka och sen på måndag morgon och se om det är någon skillnad (det borde det vara).
mats- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 14:48   #3
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mats-
Jag som nybörjare tror att det är din helg som gör att du går upp det du gått ner mitt i veckan. Testa väga dig på fredags-morgon varje vecka och sen på måndag morgon och se om det är någon skillnad (det borde det vara).
Det tror jag också. Från fredag kväll till söndag kväll ligger du förmodligen på ett ordentligt överskott som väger upp underskottet tidigare i veckan. Skippa pizzan och godiset några veckor och se vad som händer.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 14:53   #4
Antosh
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
vad äter du på en genomsnittslig lördag? lätt hänt att de ränner iväg
Antosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 15:00   #5
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Emci
Gör detta mån till fre förrutom fredag kväll då vi brukar äta pizza på kvällen.
Lördag tillåter jag mig äta vad jag vill även godis och jag tränar inte, bara nån promenad samt klipper gräset( ca 5000kvm). Söndag är ungefär samma som lördagen.
*funderar*

Så 4 av veckans dagar ligger du på energiunderskott, och 3 av veckans dagar på energiöverskott?

Dessvärre tror jag herrarna Mats och Hades har rätt. Det jämnar nog ut sig på en vecka så det är nog därför du inte går ner i vikt.

Vore jag som du skulle jag byta mackorna mot något med mindre kolisar, skippa pizzan och godiset, byta läsk mot smaksatt vatten och fortsätta promenera på helgerna.

Lycka till
Gammal 2006-09-14, 16:51   #6
slin1
Banned

slin1s avatar

Citat:
har du en halvliter mjölk i kaffet?
slin1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 17:03   #7
mats-
Kolozzeum

mats-s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av slin1
har du en halvliter mjölk i kaffet?
Haha, du den satt jag också och funderade på men ville inte fråga..
Gammal 2006-09-14, 17:13   #8
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:

det blir en rejäl kaffe latte det
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 17:22   #9
mats-
Kolozzeum

mats-s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
det blir en rejäl kaffe latte det

Gammal 2006-09-14, 17:40   #10
Emci
Registered User

Mycket lustigt
Det ska alltså vara kaffe med mjölk, totalt 0,5 liter varav en fjärdedel är mjölk! Alltid roligt att man kan roa nån!

Jo, jag har också tänkt på att jag nog föräter mig på helgerna. Men tycker att man blir så less på att äta nyttigt att jag ser fram emot helgerna och godis mm lite för mycket. Att ta bort godiset helt vill jag inte, men man kanske kunde ta och äta det bara en dag typ lördag. Fredagspizzan är också helig. Men resten av helgen skulle man ju kunna äta lite mer nyttigt.

På en lördag äter ju ungefär som på en vardag bara att middagen brukar bytas ut mot typ McDonalds och att jag äter godis på kvällen.

Behöver man egentligen ha någon vilodag från mitt tränanade på det sättet som jag tränar nu eller kan jag göra träningen alla dar i veckan? Det skulle ju sätta lite mer sprätt på alla de kalorier som jag får i mig under helgen.
Emci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 17:51   #11
flenders
Hantelberoende

flenderss avatar

Reg.datum: Mar 2006
Godis är inte så viktigt som du tror. Låt bli godis, chips och läsk ett tag så kommer du inte sakna det. Nuförtiden så tycker jag att det mesta som är "onyttigt" smakar sött. Även saker som piroger och dylikt. Äter jag chips så får jag ont i magen direkt. Nyttigt ftw.

Har dock inte lyckats få bort pizzan - det hänger nog på att jag inte vill det dock.
Gammal 2006-09-14, 17:52   #12
mats-
Kolozzeum

mats-s avatar

Citat:
Mycket lustigt
Det ska alltså vara kaffe med mjölk, totalt 0,5 liter varav en fjärdedel är mjölk! Alltid roligt att man kan roa nån!

Jo, jag har också tänkt på att jag nog föräter mig på helgerna. Men tycker att man blir så less på att äta nyttigt att jag ser fram emot helgerna och godis mm lite för mycket. Att ta bort godiset helt vill jag inte, men man kanske kunde ta och äta det bara en dag typ lördag. Fredagspizzan är också helig. Men resten av helgen skulle man ju kunna äta lite mer nyttigt.

På en lördag äter ju ungefär som på en vardag bara att middagen brukar bytas ut mot typ McDonalds och att jag äter godis på kvällen.

Behöver man egentligen ha någon vilodag från mitt tränanade på det sättet som jag tränar nu eller kan jag göra träningen alla dar i veckan? Det skulle ju sätta lite mer sprätt på alla de kalorier som jag får i mig under helgen.
Gör såhär, ha 1 ätar dag varje vecka där du äter vad du vill (självklart inte överdrivet massa onyttigt), en dag som verkar passa för dig är på fredagen eftersom du inte vill lägga av med pizzan. Resten av dagarna äter du nyttigt. Träningen ska du ha vilodagar eftersom kroppen måste vila och det är då musklerna byggs upp.

Låter det bra?
Gammal 2006-09-14, 17:58   #13
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mats-
+1

Är själv i den sitsen just nu
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 18:45   #14
Lyset
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:

Den träning du bedriver nu (5km rask promenad dagligen) kan du utan vidare köra alla dagar i veckan om du vill.
Lyset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 18:47   #15
mats-
Kolozzeum

mats-s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lyset
Den träning du bedriver nu (5km rask promenad dagligen) kan du utan vidare köra alla dagar i veckan om du vill.
Aha..det missade jag, trodde det var styrketräning.
Ska försöka läsa lite bättre nästa gång, skyller på att jag är sjuk.. =)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.