Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är det etiskt korrekt att beskatta somliga hårdare än andra?
Ja - motivera! 51 29.65%
Nej - motivera! 113 65.70%
Vet ej / Fortfarande lite korkad 8 4.65%
Antal röster: 172. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-13, 13:41   #1
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
De rika klarar sig ändå, därför kan man beskatta dem svinhårt!

Hur många ställer sig bakom detta argument?

Kan någon försöka motivera det utan att använda sig av vänstersidans "därför att det blir jämställt!".

Är det jämställt i samhället när ena halvan arbetar åt den andra?

Ekonomiska klyftor existerar ju enbart på grund av individernas fria val av livsstil.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:42   #2
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
Hur många ställer sig bakom detta argument?

Kan någon försöka motivera det utan att använda sig av vänstersidans "därför att det blir jämställt!".

Är det jämställt i samhället när ena halvan arbetar åt den andra?

Ekonomiska klyftor existerar ju enbart på grund av individernas fria val av livsstil.
Vänstersidans "därför att det blir jämställt"? Din vänstersidas argument?

Nej, det är inte jämställt när ena halvan av alla arbetsföra arbetar åt den andra sidan. Arbetar du själv Fatalist?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:44   #3
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Vänstersidans "därför att det blir jämställt"? Din vänstersidas argument?

Nej, det är inte jämställt när ena halvan av alla arbetsföra arbetar åt den andra sidan. Arbetar du själv Fatalist?
Min vänstersida är den sida av vänstern jag lyssnat på i en live-debatt, där användes just det argumentet!

Jepp, och betalar skatt, vilken jag fått skatteåterbäring på. Jag bidrar i allra högsta grad till den svenska välfärden (om än bara någon mini-promille).
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:46   #4
nim
Starkast på gatan

nims avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
Är det verkligen så enkelt? Tror du inte att en som föds med Wallenberg som efternamn kommer hamna på de rikas sida oavsett vad han/hon väljer för livsstil?

Sen vill jag bara säga att jag inte ställer mig bakom argumentet.
nim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:48   #5
ALEXPALEX
Registered User

ALEXPALEXs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Naturligtvis är det rätt att den som kan bidra med mer gör det.
Om jag och min mormor sitter ute i skogen och fryser så är det rimligare att jag plockar ved att elda än att hon försöker göra det i sin rullstol. Alternativet är att låta henne frysa ihjäl och det vill jag väl inte göra heller?

Därmed inte sagt att alla ska dela lika på allt.
ALEXPALEX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:49   #6
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Ekomiska klyftor existerar inte enbart på grund av individens fria val idag men behöver inte heller visa på att orättvisor existerar. För att kunna tala om individens fria val så måste alla först ges detta.

Jag har inga problem alls att de rika betalar mer i skatt än de fattiga, däremot behöver det ju inte vara procentuellt mer. Mitt idealsystem är något som fairtax. Enda skatten som finns är på varor och tjänster som köps. Dock något som är väldigt svårt att implementera i enbart ett land.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:51   #7
Action
Registered User

Reg.datum: Nov 2002
Jag är för en viss skillnad i beskattning beroende på vad man tjänar. Men den totala beskattningen ska vara rimlig, och det är den inte.

Kan ta ett exempel som gäller Singapore som har mycket differentierade skattenivåer.

De som tjänar allra minst betalar ingen skatt alls!
En lönetagare med genomsnittslön ligger på omkring 7-8% i skatt.
En höginkomsttagare omkring 13-15% i skatt
En extremt välbetald betalar omkring 20% i skatt, jag minns dock inte maxtaket, men däromkring.

Utöver det har de 4% i moms...

Nu kommer aldrig Sverige komma i närheten av de låga siffrorna, men att betala över 50% i skatt, 25% i moms, plus andra punktskatter är åt helvete för mycket.
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:52   #8
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Nej, det är inte jämställt när ena halvan av alla arbetsföra arbetar åt den andra sidan.
Helt rätt.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:53   #9
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf

Digglers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Ja, jag tycker det hade vart alldeles utmärkt med samma procent av lönen i skatt för alla som har lön. Då betalar de rika mer, gött åt dom. Sen vetifan om det är så rättvist att kapitalisterna betalar 42% av lönen när jag betalar 33%.
Gammal 2006-09-13, 13:55   #10
Big_Vik
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Lite skatt får man väl ändå betala, men det beror på situationen. Ta André Oskar Wallenberg som bl.a. byggde upp en grymt framgångsrik bank med sina två tomma händer, honom är det fel att beskatta särskilt hårt tycker jag. Men hans ättlingar som bara råkade bli födda i rätt familj och inte lyft ett finger för sitt startkapital, det känns bättre att tvinga dessa att betala en massa skatt, eller hur? Ett resonemang som med fördel kan tillämpas på alla äckliga brats. Bratskatt ftw
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:55   #11
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Action
Jag är för en viss skillnad i beskattning beroende på vad man tjänar. Men den totala beskattningen ska vara rimlig, och det är den inte.

Kan ta ett exempel som gäller Singapore som har mycket differentierade skattenivåer.

De som tjänar allra minst betalar ingen skatt alls!
En lönetagare med genomsnittslön ligger på omkring 7-8% i skatt.
En höginkomsttagare omkring 13-15% i skatt
En extremt välbetald betalar omkring 20% i skatt, jag minns dock inte maxtaket, men däromkring.

Utöver det har de 4% i moms...

Nu kommer aldrig Sverige komma i närheten av de låga siffrorna, men att betala över 50% i skatt, 25% i moms, plus andra punktskatter är åt helvete för mycket.
Har du legat på sjukhus i singapore eller besökt någon skola?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:56   #12
Big_Vik
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av nim
Är det verkligen så enkelt? Tror du inte att en som föds med Wallenberg som efternamn kommer hamna på de rikas sida oavsett vad han/hon väljer för livsstil?

Sen vill jag bara säga att jag inte ställer mig bakom argumentet.
vadfan. jag var för sen
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:59   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Nästa fråga är: När är man "rik"?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 14:01   #14
Action
Registered User

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Har du legat på sjukhus i singapore eller besökt någon skola?
Har du?

Jag besökte dock ett sjukhus, av yttersta kvalitet där nere. Skolorna är det säkerligen inget fel på med tanke på mängden högutbildade som finns där.

Däremot går det inte att jämföra då Singapore i stort sett bara är en stad. En stad med nästan ingen arbetslöshet alls. Sen att de "utnyttjar" indier och malayer med låga löner för byggen etc är en annan femma. Men även de är nöjda då de tjänar så mycket mer än hemma i Indien/Malaysia.
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 14:01   #15
Purren
aka Coxcombred

Purrens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Visst, rätt hårt att ge bort 50% av sin lön. Men jag förstår inte vad gnället handlar om? Skattar du 50% av din lön tjänar du antagligen en "fet" summa pengar. 50% av 60.000 är ändå 30.000 i handen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.