2006-09-07, 13:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Nationalekonomer, hjälp mig!!!
Jag sliter mitt hår!!! Har precis börjat läsa nationalekonomi. Just nu fattar jag inte ett jota. Kommer det lösa sig när jag får se fler exempel eller måste jag slå boken i huvudet tills jag fattar.
Hur gjorde ni för att lära er? Finns det någon bra bok som fick er lampa att tändas? 
Vi har Pindyck & Rubinfeld som lärobok. Jag fattar ingenting på föreläsningen men lite mer när jag läser boken. Just nu har jag fastnat helt....
|
|
2006-09-07, 13:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Försök hitta en grupp du kan plugga med, det underlättar att diskutera med andra.
ps. själv är jag värdelös på nationalekonomi och undvek det som pesten.
|
2006-09-07, 13:50
|
|
|
Väldigt aktiv
Reg.datum: Sep 2004
|
Är det makro eller mikro?
Anledningen till att jag frågar är att mikron är mer mattetung och om man inte förstår matten är det svårt att förstå. Makron är ju mycket diagram och lite mer övergripande. Väldigt generaliserande förstås men det får man ta( min utläggning alltså).
verkar som det är mikro av kursboken att döma.
Berätta mer om vad du har problem med så kanske jag kan ge några matnyttiga tips.
|
|
|
2006-09-07, 13:52
|
|
|
Registered User
|
Tycker inte om att jobba i grupp, då måste ju jag förklara det jag förstår för alla som inte är lika smarta som mig :P
Närå, men jag får väl ta mig i kragen och faktiskt jobba i grupp, verkar omöjligt annars.... kanske man förstår en del var... eller nåt
|
|
2006-09-07, 13:54
|
|
|
Ripped to the bone!
Reg.datum: Oct 2005
|
läs bild istället EH
|
2006-09-07, 13:55
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av tobbeg
Är det makro eller mikro?
Anledningen till att jag frågar är att mikron är mer mattetung och om man inte förstår matten är det svårt att förstå. Makron är ju mycket diagram och lite mer övergripande. Väldigt generaliserande förstås men det får man ta( min utläggning alltså).
verkar som det är mikro av kursboken att döma.
Berätta mer om vad du har problem med så kanske jag kan ge några matnyttiga tips.
|
Jepp, mikro.
Just nu är det en enda röra med alla begrepp. Har svårt att förstå vad vissa saker egentligen betyder och innebär. Kanske borde skriva upp alla beteckningar och förklaringar på ett papper.
Mycket har jag trott att jag fattar och i alla fall gått vidare. Nu har jag fastnat på price-consumption curve
|
|
2006-09-07, 13:57
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Jag rekommenderar dig STARKT att läsa Economics av David Begg. Läser du den från början utan att skippa nåt och ser till att du förstår allt innan du går vidare så lovar jag att du blir expert på nationalekonomi! Jag läste igenom boken lugnt och sakta och fick högsta betyg i kursen. Det var bara jag och tjejen som fick godkänt.
Jag skapade t.o.m en tråd om boken. Den är så sjukt bra! ALLA borde läsa den.
http://62.181.218.130/forum/showthre...ighlight=borde
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-09-07, 14:03
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Jag rekommenderar dig STARKT att läsa Economics av David Begg. Läser du den från början utan att skippa nåt och ser till att du förstår allt innan du går vidare så lovar jag att du blir expert på nationalekonomi! Jag läste igenom boken lugnt och sakta och fick högsta betyg i kursen. Det var bara jag och tjejen som fick godkänt.
Jag skapade t.o.m en tråd om boken. Den är så sjukt bra! ALLA borde läsa den.
http://62.181.218.130/forum/showthre...ighlight=borde
|
Det ska jag absolut kolla upp! Tackar tackar!
|
|
2006-09-07, 14:08
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av izza
Det ska jag absolut kolla upp! Tackar tackar!
|
Det bör sägas att det Beggs bok inte är någon "skumma-igenom-for -dummies" bok, utan han går in på detaljnivå. Vill du komma lättare undan så kanske "vår ekonomi" av Klas Eklund är mera lättläst, och ger dig en helhetsbild. Men säg, har du en termin på dig att lära dig detta och vill lära dig det bra, så är Beggs bok överlägsen på alla sätt.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-09-07, 14:16
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Det bör sägas att det Beggs bok inte är någon "skumma-igenom-for -dummies" bok, utan han går in på detaljnivå. Vill du komma lättare undan så kanske "vår ekonomi" av Klas Eklund är mera lättläst, och ger dig en helhetsbild. Men säg, har du en termin på dig att lära dig detta och vill lära dig det bra, så är Beggs bok överlägsen på alla sätt.
|
Kommer jag förstå det LÄTTARE än med den boken jag har nu? De kostar ju en hel del och på biblioteket brukar man bara få låna böckerna en vecka. I och för sig kan jag ju låna den en vecka och se hur mycket den ger mig på den tiden i alla fall.
|
|
2006-09-07, 14:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Mikroekonomin är ett virrvarr av begrepp och kan vara rörig i början. Iofs är det många begrepp i makroekonomin med men personligen tycker jag den är lättare. Kämpa bara på så kommer du in i det. Att få se räkneexempel (och själv öva på att räkna!) brukar göra susen.
|
|
|
2006-09-07, 14:20
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Noodles
Mikroekonomin är ett virrvarr av begrepp och kan vara rörig i början. Iofs är det många begrepp i makroekonomin med men personligen tycker jag den är lättare. Kämpa bara på så kommer du in i det. Att få se räkneexempel (och själv öva på att räkna!) brukar göra susen.
|
Jag hoppas det. Just nu är det bara linjer och kurvor överallt. Får liksom inget begrepp om vad som egentligen är fasta kurvor och vad jag skulle kunna flytta på och så. Vi har föreläsningar + att den här terminen har de lagt in dubbelt så många grupptimmar än terminen innan så jag hoppas det kommer ge en hel del.
|
|
2006-09-07, 14:31
|
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
När jag började läsa NEK så hade jag 40 p statistik i botten.
Det gjorde att NEKen var som en barnlek. Jag fattade precis allt på en gång medan alla andra bara kliade sig i huvudet. Det kanske inte hjälper dig just nu.
Men det är bara att läsa. Min erfarenhet från univ är att dom flesta är för lata och pluggar för lite. Nu har du precis börjat så det är ingen kritik emot dig men jag börja plugga. Det är jobbigt ibörjan sen så faller allt på plats.
|
|
2006-09-07, 14:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av izza
Kommer jag förstå det LÄTTARE än med den boken jag har nu? De kostar ju en hel del och på biblioteket brukar man bara få låna böckerna en vecka. I och för sig kan jag ju låna den en vecka och se hur mycket den ger mig på den tiden i alla fall.
|
Annars brukar universitetsbilblioteken vara mer generösa med utlåningstiden, kan dock vara svårt att få tag på populära titlar. Tycker du ska ta en titt i alla fall, det skadar ju inte.
|
|
|
2006-09-07, 14:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Cilia har en poäng. Jag hade läst mycket matte (bl a en del statistik) innan och underskattade nationalekonomin i början. Matten i sig är inte svår men alla begrepp gör att man måste komma in i det. Det bästa sättet är att läsa och räkna exempel. Lärarledda räkneövningar eller liknande där du kan se lösta tal underlättar mycket.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.
|

|