Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-05, 10:46   #1
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Vilken MP3-spelare ska jag önska mig?

Jag fyller snart år och tänkte önska mig en MP3-spelare. Jag vill ha en liknande Ipod Nano. Finns det bättre spelare i ungefär samma utförande och prisklass? Vilka modeller finns i segmentet?
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 10:49   #2
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
iRiver E10 6GB! Har dock inte testat den ännu, för den kommer i eftermiddag
Men den ska tydligen vara riktigt bra. Lagom minne, snyggt yttre, iRiver-kvalitet på det inre, svinbra ljud, lagom storlek. Pörrfeckt!

2075 riksdaler hos Inet.se eller 2295 i butiken i Göteborg.
Gammal 2006-09-05, 10:57   #3
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Meizu M6 är grymmast just nu, enligt min mening. Snygg är den också.

tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 11:04   #4
Grisen
Registered User

tomccc: Har du en sådan?
Gammal 2006-09-05, 11:17   #5
Rock'nRoll
Kolo-Brolle

Rock'nRolls avatar

Reg.datum: May 2005
Iriver e10 är överlägsen.
Rock'nRoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 11:17   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Jag fyller snart år och tänkte önska mig en MP3-spelare. Jag vill ha en liknande Ipod Nano. Finns det bättre spelare i ungefär samma utförande och prisklass? Vilka modeller finns i segmentet?
Om du installerar rockbox på Nanon istället för originalfirmwaren så får du bättre ljudkvalite på MP3orna och fler inställningar, du kan dessutom spela ogg, flac m.m.
Det förbättrar dock inte hörlursutgången, men om du köper en lineoutkabel och en hörlursförstärkare som tillbehör så blir säkert ljudkvaliten ännu bättre.

Nanon använder väl flashminnen så då får det bli antingen Sandisk E2xx-serie, minst lika bra batteritid, stödjer wma om inte annat från början, skulle ha helt ok till bra ljudkvalite och vara bra byggda osv, en del av dem har radio men jag tror inte det brukar finnas i europa enligt deras websida, men du kan säkert få tag på en sådan modell också. Framförallt så får du ungefär dubbelt så mycket utrymme på en Sandisk E2xx som Nanon (8GB istället för 4 exempelvis.)
Sandisk spelare går dessutom ofta att bygga ut med extra microsdminneskort. C2xx släpptes nu i september, den är ett alternativ om du vill ha en billigare spelare med mindre minne.

Spelaren jag själv tycker är mest intressant är Samsung YP-Z5, den har en nyare modell av chippen som sitter i iAudios spelare, 35h batteritid (38 på en uppgraderad modell), radio i den uppgraderade modellen, spelar bl.a. ogg, fungerar som vanlig USB-enhet (det gör Sandisken också och iPoden om du installerar rockbox, iPod utan rockbox, lineout osv är nog ett dåligt val.)
Ta den nya modellen vad den nu heter, någon extra bokstav, jag orkar inte googla upp den. (Möjligt att bara 4GB-versionen finns i den nya eller liknande.)

iRiver E10 verkar folk gilla också, men jag antar att det sitter en microdrive i den eftersom det är 6GB utrymme, så den är kanske något ömtåligare.
iAudio 6 använder en 0.85" disk.
iRiver clix kanske också kan vara något:

Mycket möjligt att Creative zen V plus eller vad den heter och neeon är ok spelare också, men jag har inte läst om dem.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 11:18   #7
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Sista spelarna ser ut som:
och (vet inte om det är 1 eller 2)

(clix ovan har nog flashminne)
Gammal 2006-09-05, 11:21   #8
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tomccc
Meizu M6 är grymmast just nu, enligt min mening. Snygg är den också.

Rövarpriser på meizu i Sverige dock, som allt annat. Läste reviews på U2 eller vad det var och här kostar de typ 3 ggr mer än i kina. För där är det ju random mp3-spelare och allt är billigt och här säljs de som highendprodukter.
Gammal 2006-09-05, 11:24   #9
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Aja, skall du ha flashminne ger sandisk mest utrymme för pengarna, samsungen bäst ljudkvalite och batteritid och clix ser skojig ut.

iAudio 6 verkar strula för den del (men det är väl främst de som hör av sig på forum kanske..) så iRiver E10 är kanske bättre än den, men jag antar som sagt att båda har rörliga delar?

Om nyare creativespelare håller högre kvalite vad gäller hållbarhet vet jag inte, någon som har koll?

iPoden är väl bara bra om man nu verkligen vill ha just en iPod och isf kan tänka sig att byta firmware och köpa extrautrustning.
Gammal 2006-09-05, 11:47   #10
Grisen
Registered User

Hittar inte den nya samsungen, vad heter den? Hjälp mig ali!
Gammal 2006-09-05, 11:52   #11
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Tänk på att kolla upp UTeffekten! Det är stor skillnad på spelarna, det krävs lite kräm för att orka driva större lurar.

Tycker det är synd att reglagen inte görs bättre rent ergonomiskt. Vill ha med min när jag springer men många blir väääldigt pilliga om man ska byta låt, volym osv när reglage är placerade mitt på och dessutom väldigt små och "nersänkta".

Sen viss skillnad på känslighet bland hårddiskspelare och såna med flashminne, där de förra är känsligare.

Lycka till! Kul med nya prylar
Gammal 2006-09-05, 11:54   #12
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hade jag köpt en för egna pengar så skulle jag dra till Claes Ohlsson, men vill du köpa något dyrt och onödigt så finns ju alltid iRiver E10.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 12:04   #13
Grisen
Registered User

Den nya samsungen tror jag heter Samsung YP-Z5FAB 4 Gb. Kan någon bekräfta?
Gammal 2006-09-05, 12:25   #14
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Hittar inte den nya samsungen, vad heter den? Hjälp mig ali!
Z5F hette den nya. 38h batteritid och radio, eventuellt skiljer något mer också.

"The Samsung Z5 line got a new member, the Z5F. From what it looks like the only difference is that it has an FM radio and voice recording, along with a new fairy-nice color. It’s uncertain when this “F” version of this player will hit the states.

This version of the Z5, along with the previous versions have the ability to playback video, but this feature has not been unlocked yet. Samsung decided against enabling this feature because they were not happy with it. So it may be possible to play back video on all Z5’s with future updates. We will keep you informed."

Jag har läst 38h batteritid någonstans, men annars är det 35, bra hur som helst. Om du behöver radio eller inte är upp till dig =P
Gammal 2006-09-05, 12:28   #15
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig
Tänk på att kolla upp UTeffekten! Det är stor skillnad på spelarna, det krävs lite kräm för att orka driva större lurar.

Tycker det är synd att reglagen inte görs bättre rent ergonomiskt. Vill ha med min när jag springer men många blir väääldigt pilliga om man ska byta låt, volym osv när reglage är placerade mitt på och dessutom väldigt små och "nersänkta".

Sen viss skillnad på känslighet bland hårddiskspelare och såna med flashminne, där de förra är känsligare.

Lycka till! Kul med nya prylar
iPod brukar väl generellt vara svaga? Jag vet inte hur det är med just de här modellerna men iaudio och iriver brukar väl ligga på 13-18mW eller så? iAudio U3 ligger på 30. Men det är väl bara att leta. Men om nu effekten är så viktig är antagligen alla för mesiga och en hörlursförstärkare hade varit bättre hur som helst.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.