Citat:
|
Ursprungligen postat av Grisen
Jag fyller snart år och tänkte önska mig en MP3-spelare. Jag vill ha en liknande Ipod Nano. Finns det bättre spelare i ungefär samma utförande och prisklass? Vilka modeller finns i segmentet?
|
Om du installerar rockbox på Nanon istället för originalfirmwaren så får du bättre ljudkvalite på MP3orna och fler inställningar, du kan dessutom spela ogg, flac m.m.
Det förbättrar dock inte hörlursutgången, men om du köper en lineoutkabel och en hörlursförstärkare som tillbehör så blir säkert ljudkvaliten ännu bättre.

Nanon använder väl flashminnen så då får det bli antingen Sandisk E2xx-serie, minst lika bra batteritid, stödjer wma om inte annat från början, skulle ha helt ok till bra ljudkvalite och vara bra byggda osv, en del av dem har radio men jag tror inte det brukar finnas i europa enligt deras websida, men du kan säkert få tag på en sådan modell också. Framförallt så får du ungefär dubbelt så mycket utrymme på en Sandisk E2xx som Nanon (8GB istället för 4 exempelvis.)
Sandisk spelare går dessutom ofta att bygga ut med extra microsdminneskort. C2xx släpptes nu i september, den är ett alternativ om du vill ha en billigare spelare med mindre minne.

Spelaren jag själv tycker är mest intressant är Samsung YP-Z5, den har en nyare modell av chippen som sitter i iAudios spelare, 35h batteritid (38 på en uppgraderad modell), radio i den uppgraderade modellen, spelar bl.a. ogg, fungerar som vanlig USB-enhet (det gör Sandisken också och iPoden om du installerar rockbox, iPod utan rockbox, lineout osv är nog ett dåligt val.)
Ta den nya modellen vad den nu heter, någon extra bokstav, jag orkar inte googla upp den. (Möjligt att bara 4GB-versionen finns i den nya eller liknande.)

iRiver E10 verkar folk gilla också, men jag antar att det sitter en microdrive i den eftersom det är 6GB utrymme, så den är kanske något ömtåligare.
iAudio 6 använder en 0.85" disk.
iRiver clix kanske också kan vara något:
Mycket möjligt att Creative zen V plus eller vad den heter och neeon är ok spelare också, men jag har inte läst om dem.