Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Har du eller har du haft en konstig syn på mat?
Ja, det har jag. 26 27.08%
Jag har haft 29 30.21%
Nej, det tror jag inte. 36 37.50%
Osäker 5 5.21%
Antal röster: 96. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-18, 17:27   #1
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Har du eller har du haft en förvriden syn på mat?

Ursäkta min andra poll för dagen. Hittade inte någon liknande när jag sökte.

Många här har nog en konstig syn på mat. Antingen är de rädda att lägga på sig för mycket eller så är de rädda att inte tillföra protein tillräckligt regelbundet. Variationerna kan säkert vara fler än så. Pollen gäller alltså om du själv är medveten om att du har eller har haft en konstig syn på mat. Jag vet att insikten kan vara den svåra biten men en del verkar ändå vara medvetna om sitt beteende.

Som det redan diskuterats så jagar en del ständigt den "optimala" kosten. Jag gör pollen anonym eftersom det är ett känsligt ämne. Den som vill får däremot gärna utveckla sitt svar.

Jag själv hade definitvt en sjuklig syn på mat för några år sedan när jag gick ner mycket i vikt. Jag tappade rätt många (20) kg på kort tid och den största orsaken var nog ett för stort kaloriunderskott. Efter ett tag stabiliserades dock vikten några kg över min bottenvikt och jag blev mer avslappnad ju mer jag började träna.

Idag vill jag gå ner några kg men tar det inte på blodigt allvar och därför får det ta sin tid. Jag försöker tänka på att äta ordentligt av riktig mat men har inget dåligt samvete när jag äter. Självklart slinker det ner en del godsaker med.

Snälla, försök hålla tråden seriös.
Gammal 2006-08-18, 17:29   #2
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
jag har ofta dåligt samvete för vad ja äter kan t.om bli sur på mig själv om ja äter en banan eller brödskiva för mkt...

har svårt att äta "en bit choklad", blir oftast enorma mängder och sen kommer det sjukt dåliga samvetet...
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 17:36   #3
Johan
Registered User

Johans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jepp, när jag va yngre så blev det ofta hårda träningspass för att "åtgärda" balansen efter en vanlig middag.
Speciellt under en period så drev jag det där väldigt långt, men sen fick jag väl lite perspektiv och mer kunskap.
Idag anser jag att jag har en hyffsat sund syn på min kost.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 17:38   #4
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Jag är framförallt väldigt fokuserad på mina mattider.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 17:55   #5
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Nej, bara en lite annorlunda syn än vad som anses normalt.
Men jag är ju ändå helt medveten med vad jag sysslar med och varför jag gör det. Just nu har jag en period då jag faktiskt äter väldigt normalt, just för att jag sedan ska kunna köra igång igen med en mer uppstyrd kost och vara ordentligt motiverad igen.
Gammal 2006-08-18, 18:04   #6
Milia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
wtf, jag läste fel och klickade på "ja det har jag" fast jag skulle klickat på "osäker" eller "har haft".
Jaja...anyways, jag har haft anorexia. Frisk nu, men om jag inte är uppmärksam blir jag lätt lite insnöad i mitt tänk vad gäller "hälsa" i allmänhet, inte mat i synnerhet.
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 18:07   #7
Callister
Fetförbrännarn

Reg.datum: Mar 2004
Jag skulle vilja påstå att jag hade en förut och att det var bättre med den.. Då kunde jag tröstäta lite, sen fick jag panik och tog en lång promenad och var dubbelt så nyttig dagen efter (inte extremt). Nuförtiden äter jag godis osv när jag är glad och får inget dåligt samvete.

Samvete owns!
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 18:12   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ibland, måste svaret bli. Ibland är jag helt fri från ortorexi, ibland kommer det som ett slag i ansiktet och hetsbantningen börjar, och håller i sig i en vecka eller två.

Nu har jag det schemalagt i min periodisering...
Gammal 2006-08-18, 18:34   #9
Denstillasittande
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Skulle tro jag har en liten vriden syn på mat faktiskt. Jag äter nästan aldrig godis och sådant. Det lockar helt enkelt inte mig.

Jag har lite dåligt samvete när jag vet att jag har ätit väldigt lite på en dag. Ofta kompenserar jag det genom att hälla i mig massor av mjölk innan läggdags, det bruka kännas bättre efteråt. Tänker också på att äta mera dagen efter.

Har bara ätit skräpmat en hel dag så kan jag nästan känna fettet och måste motkompensera det genom bara nyttigt typ dagen efter.
Blir sådana dagar rätt sällan för jag blir lite dålig i kistan av allt skräp, min mage trivs bäst med bra mat.
Denstillasittande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 18:36   #10
Sebbe_H
Registered User

Sebbe_Hs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Vart är det enkla svarsalternativet Nej. ?
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 18:53   #11
Brooklyn
Registered User

Brooklyns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
jag har ofta dåligt samvete för vad ja äter kan t.om bli sur på mig själv om ja äter en banan eller brödskiva för mkt...

har svårt att äta "en bit choklad", blir oftast enorma mängder och sen kommer det sjukt dåliga samvetet...
like always. samma här, känner mig tvingad att antingen hålla ett sjukt stort kcal underskott dagen efter, eller genast o gå ut o jogga o dyl.
men det har faktiskt blivit bättre med tiden. o andra sidan så gick de till överstyr då jag åt 500g choklad varje dag i 2veckor princip, det satte ju sina spår, *hehe*
Brooklyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 19:04   #12
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Jag levde hela tonåren mellan total självsvält och bulimi. Nu försöker jag äta normal mat var 4-5de timma, men jag väger mig fortfarande varje morgon och mår dåligt om ja så bara gått upp 1hekto.

Dessutom har jag stark fobi mot viss mat som alla sorters korvar,bacon m.m
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 20:12   #13
~nikita~
Big tits..... sink ships

~nikita~s avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jag är mat-kontroll-freak-wannabe, men inte på ett svältande sätt utan försöker hellre äta den typ av mat som ger energi och som även får de små grå att funka bättre.
Dock tycks jag ha för dålig självdiciplin för att ens skriva matscheman.. :/ *bekänner*
Gammal 2006-08-18, 20:18   #14
n1tro
MOARR! INC.

n1tros avatar

Reg.datum: Jul 2004
nää bara tider som ska hållas..
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 22:50   #15
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Angel
Jag levde hela tonåren mellan total självsvält och bulimi. Nu försöker jag äta normal mat var 4-5de timma, men jag väger mig fortfarande varje morgon och mår dåligt om ja så bara gått upp 1hekto.

Dessutom har jag stark fobi mot viss mat som alla sorters korvar,bacon m.m

Kan du inte låsa in vågen? Typ nere i källaren, då blir det ett jäkla bök om man ska ner och hämta den.
Ha en högtidlig stund på helgen och väg dig varje lördag eller nåt...

Nej, det kanske inte alls skulle vara något bra, vad vet jag.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.