2006-07-12, 23:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Är det dåligt att äta för stora måltider?
Nu när jag börjat äta upp mig lite har jag märkt att en del måltider behöver bli rätt stora för att jag skall hamna på lämpligt energiintag. En liten fundering jag har då är om det finns några nackdelar med att äta ett par stora mål mat om dagen? Och, är det dumt att käka fast man egentligen inte är hungrig?
Det är inte så att jag har problem att trycka i mig mat, utan jag undrar mer om det finns nackdelar att svulla(förutsatt att man inte överäter för mycket, såklart).
|
|
|
2006-07-12, 23:36
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2005
|
Tja kan ju bli lite waste på proteinet om du äter för mkt vid ett tillfälle
|
|
|
2006-07-13, 00:13
|
|
Banned User
|
Hur menar du då? Har man svårt att ta till sig alla näringsämnen vid för stora måltider, eller menar du bara att det skulle kunna bli för mycket protein åt gången? Om det är det senare du menar så är det iaf inget problem.
|
|
|
2006-07-13, 02:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Den enda "nackdelen" med för mycket mat är viktuppgången om det går över energibehovet. Något annat har jag svårt att tro kan ställa till det, om de inte är sådan mat som innehåller mycket järn och andra tungmetaller. Ät på du
|
|
|
2006-07-13, 05:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Nu när jag börjat äta upp mig lite har jag märkt att en del måltider behöver bli rätt stora för att jag skall hamna på lämpligt energiintag. En liten fundering jag har då är om det finns några nackdelar med att äta ett par stora mål mat om dagen? Och, är det dumt att käka fast man egentligen inte är hungrig?
Det är inte så att jag har problem att trycka i mig mat, utan jag undrar mer om det finns nackdelar att svulla(förutsatt att man inte överäter för mycket, såklart).
|
Det beror på....
Hur många ggr per dag äter du? Det är naturligtvis bättre att äta fyra mindre mål än att frossa i sig två jätte måltider.
Om du äter 5-6 ggr per dag så måste du ligga på ett enormt kalori-intag om du tycker att måltiderna är för stora.
Claes
|
|
|
2006-07-13, 08:05
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Hur menar du då? Har man svårt att ta till sig alla näringsämnen vid för stora måltider, eller menar du bara att det skulle kunna bli för mycket protein åt gången? Om det är det senare du menar så är det iaf inget problem.
|
Man kan bara få anabolt gensvar av ca 20 g EAA åt gången. Klämmer man i sig 60 g protein på en gång eldar man för kråkorna.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-07-13, 08:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Man kan bara få anabolt gensvar av ca 20 g EAA åt gången
|
3 g. Eller menar du maximalt? Då är det inte "åt gången" med 20 g heller. I den studien där man visade att 40 g inte gav större gensvar än 20, gav man aminosyrorna i små doser över tid.
|
|
|
2006-07-13, 08:08
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
3 g. Eller menar du maximalt? Då är det inte "åt gången" med 20 g heller. I den studien där man visade att 40 g inte gav större gensvar än 20, gav man aminosyrorna i små doser över tid.
|
HAHAHA!
ok.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-07-13, 09:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
|
Men hur mycket protein behöver man äta per måltid för att tillse kroppen med "tillräckligt" då? Verkar ju idiotiskt att ligga på för mycket eller för lite.
|
|
|
|
2006-07-13, 09:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
|
Jo men det där är ju t.o.m. grekiska för en normalkunning. Det som klarnade för 2 minuter blev flummigt lika snabbt.
Fattar inte hur du orkar läsa alla studier som du verkar ha gjort
|
|
|
|
2006-07-13, 10:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Hur kan:
Citat:
It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein.
|
vara grekiska?
|
|
|
2006-07-13, 10:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Återigen så måste man skilja mellan anabola och anti-katabola effekter. Att kroppen inte reagerar anabolt för mer än 3g EAA i stöten betyder inte att mer än så är bortkastat, eftersom proteinet också har en anti-katabol effekt. Visserligen oxideras det mesta av proteinet, men detta skyddar ju samtidigt kroppens egen muskelmassa.
Det är också så att långsamt protein från mat "läcker ut" i blodet mycket långsammare än rena EAA. Ju långsammare proteinet är desto mer kan man äta på en gång utan att "elda för kråkorna". Om du äter en riktig dundermåltid med kanske 80 gram protein från kött och mejeriprodukter så ligger den kvar i magen i många timmar och släpper ifrån sig aminosyror i lagom takt. 80 gram vassleprotein på en gång lär dock mest resultera i förhöjd oxidation.
|
|
|
2006-07-13, 13:07
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Moose
Det beror på....
Hur många ggr per dag äter du? Det är naturligtvis bättre att äta fyra mindre mål än att frossa i sig två jätte måltider.
Om du äter 5-6 ggr per dag så måste du ligga på ett enormt kalori-intag om du tycker att måltiderna är för stora.
Claes
|
Jag äter 4-5ggr/dag. Speciellt enorma måltider blir det inte, men frågan är ju om det finns några riktlinjer för hur stor en måltid bör vara.
|
|
|
2006-07-13, 19:47
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Jag äter 4-5ggr/dag. Speciellt enorma måltider blir det inte, men frågan är ju om det finns några riktlinjer för hur stor en måltid bör vara.
|
När du är mätt, så är du mätt. Gissa varför?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.
|

|