Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-01, 20:54   #1
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Köpa plasma-TV?!

Har inbillat mig att jag behöver en ny TV.... jag har en harvig 32" widescreen fet-tv nu som jag inte trivs riktigt 100% med...

Efter ett bra tags googlande så låter det som om jag ska kolla upp denna lite närmare:
http://www.datorbutiken.com/se/defau...=PANTH-42PV60E

Orsaken är att det finns 2 HDMI ingångar, varav en kommer leda rakt in i mitt gfx-kort, och den andra till min framtida digitalbox.

Men då kom jag på en sak... hur ligger det till igentligen med plasma nu för tiden?, förut (läs X år sedan) var det ju "bara" runk med plasma. samt att färgerna mattades av efter några år om jag nu minns rätt.

Jag har även funderat på en projektor, men insåg då rätt så snabbt att priset absolut inte kommer hamna på mindre än 40´000 inom en 5-7 års period. (ny projje, reservlampor, duk, kablar osv, digitalbox, tv-kort osv osv) Det kanske låter som mycket, men jag ska ha det "bästa", annars får de fan vara...
jag satt och räknade löst på att bara projektor och duk skulle landa på 30´000, sen tillkommer lampa osv som jag beskrev ovan.

Nå. låter det som ett vettigt köp som håller i några år framöver?
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 21:04   #2
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Plasma är överlägset. Köpte just en ny HD-plasma själv och bildkvaliteten är mycket bättre än LCD, framför allt färgåtergivningen. De har också mindre eftersläpning i snabba bildrörelser. Plasmorna är också betydligt mer hållbara och långlivade idag än de var för några år sedan och blir inte alls "utbrända" på nolltid som många tror (däremot kan de bli "inbrända" om man inte är försiktig i början). Enda fördelarna med LCD är att de är bättre om man vill köra en PC mot dem och att de är mer energisnåla.

PV60 är ett utmärkt val, men kolla också in LG PX5R och Marantz PD4201 (den jag köpte). De är i samma prisklass.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 21:10   #3
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

inbränd?, vad menar du då?... att man tuktar den för hårt i början eller?
Gammal 2006-07-01, 21:14   #4
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Att vissa mönster bränner fast i skärmen när den är ny. Googla "plasma burn in" och läs lite om det. Det är inget stort problem men något man får tänka på i början. Vissa plasmor är också mer känsliga än andra, Pioneers i övrigt utmärkta plasmor är t.ex. kända för att vara känsliga i början.
Gammal 2006-07-01, 21:18   #5
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Pragmatist... jag måste säga att det lutar mer åt pannan för míg, det hade känts onekligen mkt bättre att köpa en marantz, men pannan kan mer än marantzsen... fanns iofs inte PIP, men det har jag aldrig använt iaf... Det är bättre med 2 stor rattar, än 4 små när man kollar ruskfilm.... rätta mig om jag har fel ;D

Det verkar vara bra skit... det hgäller nog bara att få ett vettigt butikspris här i Östersund för att jag ska köpa den.
Gammal 2006-07-01, 21:24   #6
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Som sagt, PV60 är ett utmärkt val. Jag tycker min Marantz är helt suverän men jag vet ändå inte om jag kan rekommendera den riktigt, eftersom den var ganska svår att ställa in ordentligt, är kräsen med signaler (vill ha digitalt hela vägen) och är lite klent utrustad med ingångar (ingen HDMI, bara en DVI etc). Den jag helhjärtat kan rekommendera (och som jag i vissa stunder ångrar att jag inte köpte) är PX5:an. Men som sagt, PV60 är lite av referens i klassen och ett utmärkt köp.
Gammal 2006-07-01, 21:36   #7
hobbitar
Banned

hobbitars avatar

Reg.datum: Nov 2003
En kompis till mig köpte en 50tums platt-Tv för 17 000kr. Han sa att det var en "bakprojektor" i tvn, vad är det, är det bra grejjer?
hobbitar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 21:37   #8
hobbitar
Banned

hobbitars avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag hittade en här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=...5-48B20A285843
hobbitar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 21:52   #9
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Bakprojektion är lite "budget" men kan bli helt ok bild ändå. Och man får ju väldigt mycket yta för pengarna. Fast i lyster och ljusstyrka kan de ju inte mäta sig med plasma förstås. Framför allt Sony gör bra bakprojektions-tv.
Gammal 2006-07-01, 22:30   #10
Pelle2
Registered User

Pelle2s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Bakprojektion är lite "budget" men kan bli helt ok bild ändå. Och man får ju väldigt mycket yta för pengarna. Fast i lyster och ljusstyrka kan de ju inte mäta sig med plasma förstås. Framför allt Sony gör bra bakprojektions-tv.
Det beror på.. men om man bortser från Sonys nya 3LCD teknik så kan man kalla det "Budget"
Pelle2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 22:31   #11
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
köp projektor. Det e värt det som fan.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 22:34   #12
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Om sonys 50" bakprojektions 3LCD-TV på siba för 15kkr verkligen har bild så borde den ju vara ett givet köp? Bra bild, stor och grymt pris.

(Jag har iaf hört om en 50" bakprojektions från Sony som skall ha bra bild, och den här matchar ju de specarna iaf: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE87223)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 22:36   #13
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
köp projektor. Det e värt det som fan.
Hur är bildkvaliten på en projektor relativt LCD och plasma?

Hur är svärta/kontrast/ljusstyrka i ett halvt ooptimalt vanligt jävla vardagsrum? ;D

Jag har också inbillat mig att projektor fortfarande är vettigare och mer elajt sålänge som man inte glor på TV
Gammal 2006-07-01, 22:37   #14
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hobbitar
Samma som jag länkar till men 3k billigare på Siba
Gammal 2006-07-01, 22:41   #15
hum
wohoo kl 00.00!

hums avatar

Lite snack om Sonys bakprojektion.. http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=107989
hum är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.