2006-06-23, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
short muscle bellies?
Satt o glodde lite inne på t-nation och såg att ett flertal skrev som kommentar på en killes kort att han hade "short muscle bellies" och därför inte hade något hopp om att bygga nämnvärda muskler. jag fatta inte uttrycket, någon som har lust o förklara lite ?
Frågan kanske skulle passat bättre i träningsforumet vid närmare eftertanke, men äh, nu äre för sent
[makes squish gesture]
|
|
|
2006-06-23, 12:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Korta muskelfästen betyder det. Mindre utrymme att bygga på helt enkelt.
T.ex. att vissa som har höga latsfästen omöjligt kan få samma vidd på ryggen framifrån som exempelvis Arnold.
|
|
|
2006-06-23, 12:41
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku
Korta muskelfästen betyder det. Mindre utrymme att bygga på helt enkelt.
T.ex. att vissa som har höga latsfästen omöjligt kan få samma vidd på ryggen framifrån som exempelvis Arnold.
|
Går inte det att åtgärda med operation om man verkligen vill?
|
|
|
2006-06-23, 12:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hobbitar
Går inte det att åtgärda med operation om man verkligen vill?
|
Hehe, jo, tror de experimenterade med det i Ryssland på "den gamla tiden" tillåmed, på sina atleter. Men det känns rätt osäkert.
Edit: skulle tro att det vore väldigt mycket vanligare bland proffsbyggare om det vore ett säkert ingrepp, t.ex. Dennis James skulle ju ha mycket nytta av det. Men jag ser ingen som gör det.
|
|
|
2006-06-23, 13:09
|
|
Ignorerad
|
Is it over for me, will I never be big!?
|
|
|
2006-06-23, 13:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku
Korta muskelfästen betyder det.
|
Korta muskel bukar.
|
|
|
2006-06-23, 13:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Korta muskelbukar.
|
det innebär?
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
|
|
|
|
2006-06-23, 13:52
|
|
Registered User
|
okej. hur vet man om man har korta muskelfästen/muskelbukar då?
och föressten så verkar de ju gå att bli stor ändå, om de finns kända bodybuilders som har det. på dendär sidan jag va inne sa dom i princip åt han o ge upp för han aldrig kunde blir stor, men så är inte fallet altså?
[makes squish gesture]
|
|
|
2006-06-23, 14:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mACKANNN
okej. hur vet man om man har korta muskelfästen/muskelbukar då?
och föressten så verkar de ju gå att bli stor ändå, om de finns kända bodybuilders som har det. på dendär sidan jag va inne sa dom i princip åt han o ge upp för han aldrig kunde blir stor, men så är inte fallet altså?
|
I princip, om senan är lång så blir muskeln kort. Du kan kolla på avståndet mellan biceps och armvecket, toppen av hästskon på triceps och armbågen. Vaden och fotleden, quadriceps och knät... bröstmusklerna ser du hur långt ned dom sitter och hur breda dom är(tätt ihop eller stort mellanrum?). Säkert rätt förenklat, men ändå...
Tror jag har lite siffror för armarna någonstans. Minns jag rätt mätte jag biceps-armveck på mig själv till runt 5cm, och triceps-armbåge till 8-9cm(tänk på att det är rätt små skillnader som avgör ifall ni vill jämföra med det). Det var medel till under medel, vilket betyder att jag förmodligen aldrig kommer lyckas bygga några imponerande klubbor. Jag har alltid haft rätt tunna armar(om vi bortser från fett då) och har svårt att göra ökningar där.
Vad man skall tänka på är dock hur det hela passar in med resten av kroppen. Personens längd och benstomme kommer ju också påverka hur muskulös han ser ut. Ett par 40cm armar på en kort person med tunn benstomme kommer ju se rejält stort ut, medan det inte alls har samma effekt på en längre person.
|
|
|
2006-06-23, 15:04
|
|
Registered User!
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av rememberence
det innebär?
|
Området mellan muskelfästena
|
2006-06-23, 15:07
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mACKANNN
och föressten så verkar de ju gå att bli stor ändå, om de finns kända bodybuilders som har det.
|
Vilka kända bodybuilders har det? Syftar du på t.ex. Dennis James som nämndes tidigare? Det enda han har är kanske en aning höga latsfästen och kanske "medellånga" vader. Min högst amatörmässiga bedömning dock. Annars är han klart över medel i precis allt. Möjligtvis att han har lite korta muskler någonstans jämfört med andra proffsbyggare, som triceps kanske(vilka ändå är hyffsat långa och rejält stora).
Vore annars kul att se tråden du pratar om. Att säga åt någon att ge upp låter bara dumt, såvida det inte handlar om bodybuildingdrömmar - man måste ju vara realistisk med vad man kan uppnå. Alla kan ju förbättra sin fysik även om alla inte kan bli jättestora.
|
|
|
2006-06-23, 16:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman
Området mellan muskelfästena
|
Aha.. sedär. min engelska var inte perfekt ändå.
|
|
|
2006-06-23, 17:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag skulle nästan kunne ge min ena lilltå för att ha lika långa muskelbukar i biceps som Larry Scott!
|
2006-06-24, 12:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
I princip, om senan är lång så blir muskeln kort. Du kan kolla på avståndet mellan biceps och armvecket, toppen av hästskon på triceps och armbågen. Vaden och fotleden, quadriceps och knät... bröstmusklerna ser du hur långt ned dom sitter och hur breda dom är(tätt ihop eller stort mellanrum?). Säkert rätt förenklat, men ändå...
Tror jag har lite siffror för armarna någonstans. Minns jag rätt mätte jag biceps-armveck på mig själv till runt 5cm, och triceps-armbåge till 8-9cm(tänk på att det är rätt små skillnader som avgör ifall ni vill jämföra med det). Det var medel till under medel, vilket betyder att jag förmodligen aldrig kommer lyckas bygga några imponerande klubbor. Jag har alltid haft rätt tunna armar(om vi bortser från fett då) och har svårt att göra ökningar där.
Vad man skall tänka på är dock hur det hela passar in med resten av kroppen. Personens längd och benstomme kommer ju också påverka hur muskulös han ser ut. Ett par 40cm armar på en kort person med tunn benstomme kommer ju se rejält stort ut, medan det inte alls har samma effekt på en längre person.
Vilka kända bodybuilders har det? Syftar du på t.ex. Dennis James som nämndes tidigare? Det enda han har är kanske en aning höga latsfästen och kanske "medellånga" vader. Min högst amatörmässiga bedömning dock. Annars är han klart över medel i precis allt. Möjligtvis att han har lite korta muskler någonstans jämfört med andra proffsbyggare, som triceps kanske(vilka ändå är hyffsat långa och rejält stora).
Vore annars kul att se tråden du pratar om. Att säga åt någon att ge upp låter bara dumt, såvida det inte handlar om bodybuildingdrömmar - man måste ju vara realistisk med vad man kan uppnå. Alla kan ju förbättra sin fysik även om alla inte kan bli jättestora.
|
Okej. tack för infot! jag har kanske 2-3cm mellan armvecket och biceps när jag spänner så jag har inte så korta muskelbukar med andra ord?!
men å andra sidan är jag 185 så har svårt att se biff ut av den anledningen. men samtidigt om man lyckas blir grov på 186 så ser man jävligt gigantisk ut  Men jag ska inte bli ngn bb så de är skitsamma =)
När jag skrev kända bodybuilders syftade jag på de tidigare nämnda i tråden, men missuppfattade att de bara va korta latsfästen han hade.
jag vet inte om jag får länka till tråden, men jag gör de ändå, om någon moderator lackar så äre vell bara ta bort länken eller nått 
ska försöka hitta vilken sida de va så jag återkommer!
[makes squish gesture]
|
|
|
2006-06-24, 13:05
|
|
Registered User
|
här kommer tråden, får se om den tilllåts stå kvar länge nog att nån hinner se den :P
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1114975
[makes squish gesture]
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.
|

|