Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-21, 18:18   #1
hampaN
Registered User

hampaNs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Söker skräckfilm

Jag söker efter bra skräckfilmer.

help me help you!
BIBLE - Basic Instructions Before Leaving Earth

Bolio - Ärligt talat, det är 2004. Vem fan bryr sig om vem som är "manligast"? Det enda intressanta är ju vem som får ha mest sex med snygga tjejer.
hampaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 18:20   #2
slin1
Banned

slin1s avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av hampaN
Jag söker efter bra skräckfilmer.

help me help you!
Saw 1&2
slin1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 19:01   #3
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
The Shining är ju helt okej, Jack Nicholoson ser vansinnig ut. Sen beror det lite på vad man uppskattar för sorts skräck. Ska det vara splatter eller pskyologiskt? Somliga älskar zombiefilmer, och där finns det ju en hel uppsjö mer eller mindre bra att välja mellan. Night of the living dead, City of the dead, Day of the dead och Dawn of the dead kommer jag på nu, men det finns säkert fler.

Om det är splatter du är ute efter kan jag rekommendera Hellraiser. Mycket blod och pina.

Psycho, orginalet är alltid rätt. Inte splatter dock, utan psykologisk skräck.

Bodysnatchers, Fåglarna och Rosemarys baby var också ganska bra. Fast mer thriller än ren skräck.

Motorsågsmassakern (Texas chainsaw massacre) var en grym besvikelse. Då var Terror på Elmstreet (bara ettan, resten av filmerna suger) bättre.

Sen är jag ju hemskt svag för Evil Dead, alla tre filmerna. B-filmer jag vet men de är roliga. Inte vad man vill ha i en skräckfilm, men de är roliga

Bad Taste och Braindead hör till naturligvis, ingen skräckhylla är komplett utan b-rullarnas b-rullar. Så otroligt usla att de blir sevärda.

Får man fråga vad du har i åtanke?
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 19:04   #4
babbett
Registered User

babbetts avatar

Reg.datum: Jul 2005
28 dagar senare..
Gammal 2006-06-21, 19:04   #5
hampaN
Registered User

hampaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
The Shining är ju helt okej, Jack Nicholoson ser vansinnig ut. Sen beror det lite på vad man uppskattar för sorts skräck. Ska det vara splatter eller pskyologiskt? Somliga älskar zombiefilmer, och där finns det ju en hel uppsjö mer eller mindre bra att välja mellan. Night of the living dead, City of the dead, Day of the dead och Dawn of the dead kommer jag på nu, men det finns säkert fler.

Om det är splatter du är ute efter kan jag rekommendera Hellraiser. Mycket blod och pina.

Psycho, orginalet är alltid rätt. Inte splatter dock, utan psykologisk skräck.

Bodysnatchers, Fåglarna och Rosemarys baby var också ganska bra. Fast mer thriller än ren skräck.

Motorsågsmassakern (Texas chainsaw massacre) var en grym besvikelse. Då var Terror på Elmstreet (bara ettan, resten av filmerna suger) bättre.

Sen är jag ju hemskt svag för Evil Dead, alla tre filmerna. B-filmer jag vet men de är roliga. Inte vad man vill ha i en skräckfilm, men de är roliga

Bad Taste och Braindead hör till naturligvis, ingen skräckhylla är komplett utan b-rullarnas b-rullar. Så otroligt usla att de blir sevärda.

Får man fråga vad du har i åtanke?
ojdå, ett proffs på området.

Det jag är ute efter är psykologisk skräck, hoppas att du har tid att ge ett lika bra svar som tidigare.

Bolio - Ärligt talat, det är 2004. Vem fan bryr sig om vem som är "manligast"? Det enda intressanta är ju vem som får ha mest sex med snygga tjejer.
Gammal 2006-06-21, 19:06   #6
hampaN
Registered User

hampaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av babbett
28 dagar senare..
va?

Gammal 2006-06-21, 19:21   #7
babbett
Registered User

babbetts avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hampaN
va?
....fast det kanske inte är en skräckis? Jag blev jäkligt rädd när jag såg den första gången...och jag är inte lättskrämd
Gammal 2006-06-21, 19:23   #8
Gandalf
Registered User

Gandalfs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Instängd, The Cave, Land Of The Dead, Cube 1 o 2, Wrong Tourn, japanska Ringen filmerna,nya Motorsågsmassakern,The bunker,Evil Dead 1,2,3.My little Eye,Dawn Of The Dead,House of Wax,Final Destination 1,2,3.
ja det blev några men film är en av mina favoritgrejer näst efter historia o politik.
Gandalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 19:25   #9
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Psykologisk skräck finns det gott om, somliga glider över i vanliga thrillers men imho är de bra ändå.

Seven (tror den heter De sju dödsynderna på svenska) t ex är en thriller men den är så spännande att den lika gärna kunde kallas psykologisk skräck.

Hellraiser 4 är Clive Barkers försök att göra psykologisk skräck, men då måste man nästan veta vem Pinnhead är för att et ska bli läskigt. Inte bra om man inte är instatt i den mannens sjuka värld mao, men en brutalt bra film för dem som gillade de första tre.

Naturligtvis får vi inte glömma skräckmästaren Hitchock, hans verk är uteslutande psykologiska. Fåglarna och Psycho är naturligtvis i en klass för sig, men har du tid och råd att skaffa boxarna är det inte bortkastade pengar imho. Dessutom är filmerna relativt korta med moderna mått mätt så man hinner faktiskt se den trots att man har ont om tid

Stephen King skriver lite omständigt men hans böcker blir oftast bra filmer, med några undantag. Dess värre är det nog närmare splatter än thriller, om man bortser från Needful things där Max von Sydow gör en bra insats (om jag inte blandar ihop honom med någon annan karl). Den gröna milen är också en favorit men den är mycket mer drama än skräck egentligen, tycker jag iaf. Vet inte hur den klassas på DVD.

Nu kommer jag inte på vad filmen heter (från Kings novell) som handlar om en författare som hamnar hos ett galet fan, men den är bra iaf. Ruggigt bra. Hojtar om jag kommer på det

The Dark Half är också bra, om än lite bisarr till och med för att vara King

Gods army med Chrostopher Walken som ängeln Gabriel är lite blodig ibland men klart sevärd, i synnerhet för dem som brottas med religösa eller existensiella frågor.

Kristna som vill bli skrämda bör se orginalutgåvan av Omen i, II och III (resten kan man skippa). Oblodigt drama med starkt, skrämmande budskap. Bra gjord, i synnerhet för att vara så gammal. MYCKET bättre än nyinspelningen också.

Det är vad jag kan komma på just nu. Några filmer ligger och plaskar i utkanten av sökfältet men de är bra enligt mig

Jag älskar att se på film, i synnerhet filmer som får mig att dra upp fötterna i soffan. Oh jag kom på en till, äcklig och absolut inte psykologisk egentligen Imse vimse spindel och Ticks. Det var två. Jaja fotuppdragarfilmer är de iaf
Gammal 2006-06-21, 19:26   #10
tinkerbell
Registered User

Reg.datum: May 2005
The Hills Have Eyes (2006) - remaken. Ingen film man skulle bli rädd för men den är lustig och ordentligt SJUK, och underhållande
tinkerbell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 19:28   #11
tinkerbell
Registered User

"Nu kommer jag inte på vad filmen heter (från Kings novell) som handlar om en författare som hamnar hos ett galet fan, men den är bra iaf. Ruggigt bra. Hojtar om jag kommer på det"

Secret Window med Johnny Depp, eller?
tinkerbell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 19:29   #12
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Return of the living dead från 1985, bästa film alla kategorier
Viss varning för lite nakenscener dock...

(Det är ju en zombiefilm å det är ju skräck....)

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 19:29   #13
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
OJOJOJ Jag var en riktig skräckfilmsconnoisseur in my days!

Vad för stil vill du ha?

City of the Living Dead är en klassiker där folk blir borrade i skallen och likmaskar invaderar genom fönstret!

Gillar du/säker du italienska zombie-filmer?

-

Den första skräckfilmen jag någonsin såg var The Thing med Kurt Russel, har du inte sett den så rekommenderar jag den!

Självklart mycket mer skrämmande när man e en liten kid i soffan me kudde!

-
Jaha, nu såg jag! Psykologisk skräck! Ja då ryker ju 99 % av alla mina rullar!

Gissar också att du vill se lite "modernare" filmer som tex Saw!

Men se The Ring vetja!

Annars var Jeepers Creepers, A Wrong Turn lite halvkul!

Om du gillar 80-talsrullar

http://www.fast-rewind.com/
Gammal 2006-06-21, 19:29   #14
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Nej, det var hon Kathy Bates som var fanset, men den manlige huvudrollsinnehavaren har jag glömt.
Gammal 2006-06-21, 19:30   #15
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Nej, det var hon Kathy Bates som var fanset, men den manlige huvudrollsinnehavaren har jag glömt.
James Caan!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.