Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-21, 13:31   #1
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Är bolio rasist? Är JAG rasist?

Jepp,

Nu ska vi diskutera rasism. Bolio ogillar araber som har arabisk kultur. Med "ogilla" kan vi t.ex. avse att man inte vill umgås med dem, inte vill se sin imaginära eller riktiga syster vara tillsammans med en arab med arabisk kultur etc. Med kultur kan vi för enkelhetens skull mena "värderingar som är rådande norm inom avsedd folkgrupp".

Och jag är likadan. Jag är inte sen att rangordna kulturella värderingar och jag står för att jag tycker att många kulturer suger något katastrofalt. Jag kan mycket väl säga, och stå för, att svensk kultur är bättre än arabisk kultur. Är jag rasist som tycker så här? Det här har ju mig veterligen mycket lite eller inget att göra med ras, utan om värderingar. Och värderingar är väl PK att ogilla? Eller måste jag förhålla mig neutral gentemot kulturer, så som jag förhåller mig neutral gentemot raser, för att vara OK i skallen och en schyst kille?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:32   #2
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
enligt mig är man rasist om man tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor pga. deras ursprung, ras, religion osv osv .. såå jaaa ni är rasister

vad krävs annars för att man ska vara det?? att man dödar en svart person eller?
userfriendly är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:34   #3
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
enligt mig är man rasist om man tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor pga. deras ursprung, ras, religion osv osv .. såå jaaa ni är rasister

vad krävs annars för att man ska vara det?? att man dödar en svart person eller?
Att man värderar människor efter deras ras. Både jag och Sheo är kaukasier, så även araberna. Alltså skulle vi ogilla oss själva om vi ogillade arabernas ras, dvs. om vi var rasister.
Gammal 2006-06-21, 13:34   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:

Nej, men ett förslag kan vara att man först delar upp människan i raser och sedan t.ex., i dina ord, tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor p.g.a. av denna indelning. Ungefär så hade jag definierat en rasist. Och med den definitionen är jag inte rasist.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:35   #5
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
Jag tycker att arabisk kultur är bättre än somalisk kultur. Är jag rasist då också?
Gammal 2006-06-21, 13:36   #6
reinholdsson
Registered User

reinholdssons avatar

Reg.datum: Dec 2004
Rasist är fel ord i sammanhanget tycker jag, eftersom det inte handlar om raser utan om kulturer.
reinholdsson är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:36   #7
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Nej, men ett förslag kan vara att man först delar upp människan i raser och sedan t.ex., i dina ord, tycker illa, nedvärderar och väljer bort människor p.g.a. av denna indelning. Ungefär så hade jag definierat en rasist. Och med den definitionen är jag inte rasist.
Hm, ok, men du skulle hellre anställa en helt svensk som talar svenska än en muslim som bryter?
du skulle bli arg om syrran va ihop med en muslim (nu har jag inte följt diskussionen så noga så jag vet inte)??

jag tror att de flesta värderar sin kultur som högre än andras, men det är när man behandlar människor olika "med flit", anser att de är värda mindre osv osv som man är rasist.. enligt mig, just nu *kokko*
Gammal 2006-06-21, 13:37   #8
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av reinholdsson
Rasist är fel ord i sammanhanget tycker jag, eftersom det inte handlar om raser utan om kulturer.
men det känns ju som om att den gränsen är rätt utsuddad. Isf är vi mer inne på nazist spåret här eller vad?
Gammal 2006-06-21, 13:38   #9
reinholdsson
Registered User

reinholdssons avatar

Citat:
men det känns ju som om att den gränsen är rätt utsuddad. Isf är vi mer inne på nazist spåret här eller vad?
Hur menar du? Nazisterna trodde också på raser som var överlägsna.
Gammal 2006-06-21, 13:39   #10
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag tycker man är rasist om man utgår från att alla från ett visst land/kultur/ras/whatever är på ett visst sätt. Även om en majoritet må vara på ett enligt oss "dåligt" sätt finns det alltid undantag...
Fed up är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:40   #11
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Man måste skilja på rasism och ogillande av en kultur. Rasism har väl enbart med rasen att göra. Kultur går ju att byta men det är svårare att byta hudfärg.

Så nej, ni är inte rasister.
MasterChief är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:40   #12
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av reinholdsson
Om rasist går efter ras, bli man kulturist då om man går efter kultur?
LadyG är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:41   #13
reinholdsson
Registered User

reinholdssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Sökning på wikipedia gav 0 resultat
Gammal 2006-06-21, 13:42   #14
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:

Ogillar du medlemmar i KKK?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-21, 13:43   #15
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
jag håller med

nämen, jag tycker också att det är rätt komiskt att bolio tex. kan starta en sån tråd som han startat osen sitta o hävda att han INTE är racist.
Med tanke på allt han skrivit såå... det är rätt så äckliga grejer faktiskt i mina ögon.
Då är man kanske lite rädd för sig själv?

kalla er kulturister dårå, om ni är rädda för ordet rasister!?

jag har svårt att se att det bara är någons kultur ni ogillar och inget mer

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.