Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-18, 10:18   #1
Pepparkakssmurfen
Banned User

Pepparkakssmurfens avatar

Reg.datum: Dec 2004
Glutenfritt

Hej.

Jag tänkte äta mat som inte innehåller gluten under några veckor för att se om glutenet kan vara orsaken till mina magbesvär(tidigare tråd).

Om jag har förstått det rätt är det "bara" vete, råg, korn o havre som innehåller gluten?

T.ex potatis,ris innnehåller alltså inget gluten?
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 10:53   #2
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Ren havre är glutenfritt.

Om du misstänker glutenintolerans, gör en undersökning först innan du utesluter gluten.

Här kan du annars få bra information http://www.celiaki.se/
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 12:56   #3
Sara_Linda
Registered User

Sara_Lindas avatar

Reg.datum: May 2006
Visst är det vettigt att undersöka om man är glutenintolerant - har själv gjort det - men det kan mycket väl bli som så att resultatet av denna (inte allt för angenäma procedur..) säger att man inte är intolerant men magen säger annorlunda Jag har genom åren såväl privat som i jobbet träffat flera som blivit "negativt" diagnostcerade, dvs ej glutenintoleranta, men vars magar inte pallar för gluten i några större mängder. Säger inte att jag hyser misstro mot testerna - tvärtom - men mage och tarmsystem verkar inte alltid leva efter regler och lagar.....

..är ingen expert men ingen nollkollare heller, bara delar med mig av egna tips, knep och erfarenheter

Häpp!

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Ren havre är glutenfritt.

Om du misstänker glutenintolerans, gör en undersökning först innan du utesluter gluten.

Här kan du annars få bra information http://www.celiaki.se/
Sara_Linda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 13:15   #4
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sara_Linda
Visst är det vettigt att undersöka om man är glutenintolerant - har själv gjort det - men det kan mycket väl bli som så att resultatet av denna (inte allt för angenäma procedur..) säger att man inte är intolerant men magen säger annorlunda Jag har genom åren såväl privat som i jobbet träffat flera som blivit "negativt" diagnostcerade, dvs ej glutenintoleranta, men vars magar inte pallar för gluten i några större mängder. Säger inte att jag hyser misstro mot testerna - tvärtom - men mage och tarmsystem verkar inte alltid leva efter regler och lagar.....

..är ingen expert men ingen nollkollare heller, bara delar med mig av egna tips, knep och erfarenheter

Häpp!
kan det inte ha att göra med vilka enzymer man har och saknar i magen? Så är det ju ofta med mjölk, vuxna mår illa av att dricka mjölk för att de inte har några enzymer kvar i magen som bryter ner laktosen eftersom de inte druckit mjölk på väldigt många år.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 20:57   #5
Max
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Av någon anledning kan jag äta mycket bönor eller fiberrikt rågbröd utan att "må dåligt" men en tilltagen pastaportion eller vetebröd ger mig en svullen känsla i magen jag inte alls gillar, som om jag vill rapa utan att kunna göra det.
Vet inte vad detta beror på, bara synd för jag vill och kommer inte utesluta dessa livsmedel ändå.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-20, 08:59   #6
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag har sett glutenfritt knäckebröd, däremot har jag inte sett vanligt bröd, men det borde väl finnas?

<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-20, 12:24   #7
Alexlindgren
Rocky Balboa

Alexlindgrens avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det finns i välsorterade matbutiker.
Alexlindgren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.