2006-05-10, 22:14
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Tappar jag tänderna?
Upptäckte just att tandköttet runt vissa tänder i nedre käken har dragit sig åt helvete långt ner. Snart ser man fan roten. Hur åtgärdar man dethär problemet? Vad beror det på?
Ska boka tandläkartid first thing imorgon men det lär dröja till hösten innan jag får en tid, så Kolo får fungera som substitut under tiden.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-05-10, 22:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Det kanske handlar om hur du borstar, så har det vart för mig fast åt andra hållet, alltså du kanske borstar ner tandköttet? ta det lite lugnare och se hur det går.
|
|
|
2006-05-10, 22:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Tandkött, gingiva, är den mjukvävnad som täcker tandroten och tandhalsen. Det yttersta lagret, epitelet, består främst av keratinocyter som nybildas, mognar och faller av under en 2-veckorsperiod. I epitelet finns även andra celler, såsom melanocyter, mastceller, langerhansceller och lymfocyter.Under epitelet ligger bindväv med nerver och blodkärl.
Gingivaretraktion innebär att tandköttet drar sig tillbaka, och tandhalsen blottas. Detta kan vara en följd av felaktig tandborstningsteknik. Det kan också bero på parodontit.
Källa: Wikipedia
|
2006-05-10, 22:18
|
|
Squat til you drop!
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag har för mig att min tandläkare sa att tandköttet inte kan växa tillbaka. Det är isåfall bara till att förebygga att det inte slits ner ännu mer.
|
|
|
2006-05-10, 22:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Startade en sån här tråd för några veckor sedan.. Lider av samma problem.. Efter att ha köpt en supermjuk tandborste och en massa munvatten och ser till att tandköttet inte blöder vid borstning så har det börjat se bättre ut.
|
|
|
2006-05-10, 22:53
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Snusar du? Har du tandsten? Sånt kan vara en bidragande orsak har jag för mig. Och en felaktig borstteknik som andra har sagt. Köp en mjuk tandborste och borsta försiktigt.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2006-05-10, 22:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Haha. snart är du inte forumets Brad Pitt längre!  (Bara en normal halvskabbig gubbe utan tandkött) Parodontit/tandlossning
|
|
|
2006-05-10, 23:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nejv
Tandkött, gingiva, är den mjukvävnad som täcker tandroten och tandhalsen. Det yttersta lagret, epitelet, består främst av keratinocyter som nybildas, mognar och faller av under en 2-veckorsperiod. I epitelet finns även andra celler, såsom melanocyter, mastceller, langerhansceller och lymfocyter.Under epitelet ligger bindväv med nerver och blodkärl.
Gingivaretraktion innebär att tandköttet drar sig tillbaka, och tandhalsen blottas. Detta kan vara en följd av felaktig tandborstningsteknik. Det kan också bero på parodontit.
Källa: Wikipedia
|
DOOOH
|
|
|
2006-05-11, 10:49
|
|
|
jag köper bara mjuka tandborstar och jag snusar inte.
Fick ingen tandläkartid heller, så jag är nog fuxored.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-05-11, 10:54
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Hur åtgärdar man dethär problemet?
|
Du kan inte åtgärda det som har skett; tandkött som "dragit sig ned" växer inte upp igen. Det du kan göra är att motverka fortsatt neddragning. Dels genom att lära dig borsta tänderna rätt, och ännu viktigare, använda tandtråd varje dag, minst en gång om dagen. Borste räcker inte. Dessutom behöver en tandläkare/hygienest rensa eventuella tandköttsfickor på skräp.
|
|
|
2006-05-11, 11:02
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du kan inte åtgärda det som har skett; tandkött som "dragit sig ned" växer inte upp igen. Det du kan göra är att motverka fortsatt neddragning. Dels genom att lära dig borsta tänderna rätt, och ännu viktigare, använda tandtråd varje dag, minst en gång om dagen. Borste räcker inte. Dessutom behöver en tandläkare/hygienest rensa eventuella tandköttsfickor på skräp.
|
Hmm. Grejen är att jag har en järntråd som löper på insidan av tänderna bakom just de tänder som det gäller, så jag kommer inte åt med tandtråd.
Ska försöka fixa en tandläkartid på nåt annat sätt.
|
|
|
|
2006-05-11, 11:07
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Grejen är att jag har en järntråd som löper på insidan av tänderna bakom just de tänder som det gäller, så jag kommer inte åt med tandtråd.
|
Då skulle det inte förvåna om du har fickor med bakterier kring dom tänderna du inte kan rengöra ordentligt och det är från detta dina problem kommer.
Efter att ha rengjort ordentligt kan det rekommenderas att som tillfällig lösning skölja munnen dagligen med bakteriedödande Corsodyl eller motsvarande (finns på apotek), tills möjligheten att själv rengöra ordentligt finns.
|
|
|
2006-05-11, 11:08
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Bara en normal halvskabbig gubbe utan tandkött.
|
Med tandkött. Men utan tänder.
|
|
|
2006-05-11, 11:13
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Då skulle det inte förvåna om du har fickor med bakterier kring dom tänderna du inte kan rengöra ordentligt och det är från detta dina problem kommer.
Efter att ha rengjort ordentligt kan det rekommenderas att som tillfällig lösning skölja munnen dagligen med bakteriedödande Corsodyl eller motsvarande (finns på apotek), tills möjligheten att själv rengöra ordentligt finns.
|
AHA! Det är säkert så det ligger till då!
Det konstiga är dock att tandköttet inte dragit sig ner mellan tänderna där bakteriehärdarna borde finnas i så fall.
|
|
|
|
2006-05-11, 11:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Urk, jag köpte en flarra listerine i tron att det var fluorskölj, det bränner utav bara helvet i hela munnen. Testa det!
Jag använder även de där plasttandpetarna, skitbra!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.
|

|