2006-05-10, 12:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Vägen tillbaks
Hej!
Mitt namn är Johan och inte frick, fast ingen människa har
kallat mig Johan på en sisådär 3-4 år.. knappt morsan säger Johan längre.
HUR som HELST - Startar en journal här på Kolo också nu,
för mycket folk som inte hänger på Body hänger här verkar det som och
jag behöver mkt stöd just nu alltså..
Bakrund:
Lidigt svårt av anorexia nervosa sedan jag kom i puberteten, alltså har jag gått miste om mycket av min tonårstid redan. Man skulle kunna säga att jag har gett kroppen stryk praktiskt taget hela tiden sedan
sjuan.. Jag har varit nere på 46-47 kilo som minst,
men beslutade mig nu i Januari att satsa på allvar, lägga ätstörningen åt sidan för gott och göra mig grov som en karl ska vara!
Har varit inlagd på Barn o ungdomspsyk två gånger för att jag inte klarade av att hantera maten själv. En gång var jag så farligt nära att dö att man tillsatte dropp under 24 timmar och sövde mig för att jag svält mig så..
Usch, det är verkligen inget jag brukar blicka tillbaka på, men nu vet ni lite om bakrunden, hur långt nere jag har varit, hur envis och målmedveten jag är och också var min utgångspunkt är.
Jag har som sagt redan smygstartat tillfrisknadsprocessen och kör för fullt nu.
Här kommer lite fakta svart på vitt:
Oktober och bakåt i tiden:
Kalorimängd: 1200kcal/dygn
Vikt: 50-51kg
Januari, då jag beslutade mig för att ge anorexian på nöten..
Kalorimängd jag började på: 1500kcal/dygn
Vikt: 51
Ökade succesivt på med styrketräning, kalorimängd (200+ varje vecka från den 12 januari tills jag nådde 2100) och har nu även så smått börjat med promenader.
Maj, 4 månader senare ungefär:
Kalorimängd: 2300-400+
Vikt: 58
PB stats:
- Bänk: 65kg med stång i skolan (klarade inte många reps iofs.. men iafl 2-3 ärliga. Stången vägde 20kg (!)
- Armhävningar: 68
- Löpning: 39min /milen
Träningsbakrund:
Spelat fotboll sedan jag var 5 år, slutade i våras.
Tränat friidrott för Ymer i Borås, löpte då ca 6-7 mil i veckan om allt gick enligt planerna. Hade en karriär på G men misskötte 2 av de 3 gyllene principerna för framgång; Kost - träning - vila
Gissa vilket som gick åt helvete..
Ökar på med matmängden, men är mer försiktig med att belasta kroppen rent träningsmässigt än det ser ut nu.
Schemat ser ut ungefär såhär nu:
Måndag: Vila,
Tisdag: Armar, bröst
Onsdag: Mage, ben
Torsdag: Vila
Fredag: Axlar, rygg
Lördag: Vader, mage
Söndag: Vila /ev nåt pass
Har fått klartecken från läkare att i.om. mina framsteg och hur de fortlöper så skadar 1h promenad om dagen ingalunda i mitt nuvarande läge.
Det är dock den enda motionen jag får, då mina intressen i övrigt är minst krävande fysiskt; teckning, oljemålning, poesi, novellförfattande, politik, skolan, matte, filosofi, piano, gitarr, uppfinningar/mekanik, kvantmekanik m.m.
Bilder följer snart..
Delmål: 62kg i augusti + 70 x armhävningar och 70kg bänk
(O)realistiskt mål: Body fitness någon gång i framtiden,
Humör: Känner mig grymt energisk och fylld av motiviation sedan jag började mitt "nya" liv. Mycket i livet rullar på faktiskt, trots att jag nyligen "skilde" mig från frugan efter 10 månader tillsammans.
Övrig kommentar: Säga vad man vill om min bakrund, min hårdförda träning eller om mitt på snudden till otänkbara mål - men envis och stark är jag - även fast jag nog är bland de minsta här..
|
2006-05-10, 12:41
|
|
Registered User
|
Lite före och efter bilder
pag1 056a4.JPG
dgdfg.JPG
namnlös n.JPG
DE TVÅ ÖVERSTA ÄR FÖRE BILDER -
Viktdifferensen mellan dessa bilder är
cirkus 6-7 kilon, dock har jag fått tillbaks mycket vätska
vilket kanske syns - som också behövs.
4 månader ganska precis mellan bilderna.
Fler kommer..
Kommer säkerligen bli spännande att blicka tillbaka på dessa
bilder om.. tja.. ett år eller två. 
DE TRE NEDRE ÄR RELATIVT NYTAGNA -
sss.JPG
DSC0080922.JPG
|
2006-05-10, 13:10
|
|
Registered User
|
Gårdagens träningspass
Gårdagens träningspass:
Armar och bröst
Hantelflyes
10kg x 9reps
10kg x 9reps
10kg x 9reps
10kg x 9reps <---- det känns.. det känns fortfarande idag, dagen efter :P
Bänkpress (PB 65kg x 7 reps, men klarar inte så många reps med den vikten så jag sänker när jag "tränar" på det)
50kg x 10reps
45kg x 10reps
50kg x 10reps
45kg x 10reps
50kg x 10reps
45kg x 10reps
Hammercurl
10kg x 8reps
10kg x 8reps
10kg x 7reps
10kg x 7reps
7kg x 12reps
7kg x 12reps
Koncentration-curl
10kg x 11
10kg x 11
10kg x 11
10kg x 11
Uppvärmde med 5 min löpning stegrande tempo
/ Nedvärvade på samma sätt
Cardio: 1.5h lugn promenad i skogen med far, senare ikväll
Lägger upp kosten senare ikväll, när dagen är över så att säga.
Då kommer också mag-ben passet publiceras.
Bye so long! Ska snart packa väskan..
|
2006-05-10, 13:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Roligt att läsa att du kommit över dina problem, ska bli kul att följa den här journalen!  Lycka till!
|
|
|
2006-05-10, 13:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2003
|
Lycka till
|
|
|
2006-05-10, 13:59
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Ser skitbra ut ju  Keep it up!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
2006-05-10, 14:05
|
|
Registered User
|
Tack som fan alla.. har haft uppe journalen i knappt en timme och redan såhär mycket supporting
You make my way!
|
2006-05-10, 16:06
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Det där var inte illa! Så klen som du ser ut på dem första bilderna så ser det ut som om du gjort bra stora framsteg, grymt jobbat! Har precis börjat träna själv, är inte speciellt stor heller, men efter besök här på forumet fick jag motivation att kämpa vidare
|
|
|
2006-05-10, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Anorexi lär inte vara en sjukdom som är lätt att besegra. Så det är MYCKET BRA att du bestämt dig för att göra det. Det kommer säkert att kräva en hel del beslutsamhet och envishet. Men det verkar du ha. Så kämpa på!
Du ska styrketräna 4 ggr/vecka. Det är säkert mycket bra. Träning kombinerad med bra - och tillräckligt mycket - näring kan ge dig mera massa (utan att du blir fet), vilket du behöver.
Det är inte utan att man blir förvånad när man läser företckningen över dina intressen. Den är mycket mångsidig. Hoppas du kan ta en del av alla dessa intressen "på skoj", så att det inte leder till stress och krav att hinna med allt.
Att ha höga mål för styrketräningen, någongång i framtiden, är bara positivt. Men här gäller förstås samma sak som för de andra hobbierna. Det viktiga är att det är roligt att träna, att det ger resultat på kort sikt, och att strävan efter resultat inte leder till psykisk press. Styrketräning är en långsiktig verksamhet, med både upp- och nedgångar.
Din träning tangerar INTE mitt område inom styrketräning. Därför kommenterar jag inte din träning desto mera. Ett par frågor ska jag dock ställa av ren nyfikenhet :
1. Du tränar först hantelflyes och sedan bänkpress, dvs pre-exhaustion för bröstet. Är detta ett medvetet val?
2. Du ska träna bröst och armar. I din armträning tränar du dock bara biceps (samt i viss mån underarmar, genom hammercurlen). Men du har inte med någon triceps-övning. Varför inte?
3. Du tränar mest isolerande övningar (3 st) och bara en basövning (sammansatt övning). Är detta medvetet?
Dessa frågor ska du inte ta som kritik mot din träning. Hade jag haft något att kritisera så hade jag hållit käften helt och hållet, och inte sagt något alls. För det är mycket viktigt att du uppfattar träningen som något positivt, något roligt, något du vill ha - och får - resultat av.
|
2006-05-10, 16:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xecc
Det där var inte illa! Så klen som du ser ut på dem första bilderna så ser det ut som om du gjort bra stora framsteg, grymt jobbat! Har precis börjat träna själv, är inte speciellt stor heller, men efter besök här på forumet fick jag motivation att kämpa vidare 
|
Detsamma gäller här.
Jag satt hemma hos en kompis en eftermiddag och var rastlös, då kompisen gått på toa och lämnat kvar mig i hans rum.
Honom har jag allt att tacka för. Nyfikenheten och en tidning fick mig att vilja veta lite vad byggning handlar om - Jag läste mina första rader i tidningen "Body" och vips gick det upp för mig att
träning visst kan bli framgångsrik om man sköter de två lika viktiga delarna för resultat: Vila och kost.
Jag såg i tidningar, hörde på forumet och läste om personer med ännu sämre förutsättningar än mig hur de byggt upp sig från 50 kg till 80kg serious mass på några år och tänkte:
"Kan dem kan väl jag" Och insåg att de enda begränsningarna vi har är våra egna och att inga förutsättningar är dåliga.
Nu ska jag iväg o köra ben och mage.. bye so long!
|
2006-05-10, 18:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Din träning tangerar INTE mitt område inom styrketräning. Därför kommenterar jag inte din träning desto mera. Ett par frågor ska jag dock ställa av ren nyfikenhet :
1. Du tränar först hantelflyes och sedan bänkpress, dvs pre-exhaustion för bröstet. Är detta ett medvetet val?
2. Du ska träna bröst och armar. I din armträning tränar du dock bara biceps (samt i viss mån underarmar, genom hammercurlen). Men du har inte med någon triceps-övning. Varför inte?
3. Du tränar mest isolerande övningar (3 st) och bara en basövning (sammansatt övning). Är detta medvetet?
|
1. Jag får faktiskt erkänna att jag inte har den blekaste om vad pre-exhaustion för bröst betyder, men jag antar väl att det är medvetet.. hur ska ja göra bättre? vill gärna veta!
2. Mm, men alltså det är inte sant.. jag glömde av att skriva ned att jag även körde "Triceps extensions bakom nacken". Fast on the other hand, så trodde jag att Hammercurl involverade även triceps.
3. Nej, det är inte medvetet :/ jag måste bli bättre på det där med praktisk kunskap..
Tack som f*n för de tankeställare som du gav mig nu!
Alla tips och råd välkommnas!
Glömde av att skriva ned att jag körde triceps extensions i passet (otroligt hur jag kunde missa det.
|
2006-05-10, 18:42
|
|
Registered User
|
Dagens pass
Dagens pass:
Ben och mage
Ben extensions
10kg + Maskinbelastning (MB) x 10reps
10kg + MB x10reps
10kg + MB x10reps
10kg + MB x10reps
10kg + MB x10reps
Abdominal Max
30kg + MB x11reps
30kg + MB x11reps
30kg + MB x11reps
30kg + MB x11reps
30kg + MB x11reps
Sittande mage (maskin)
30kg + MB x10reps
30kg + MB x10reps
30kg + MB x10reps
30kg + MB x10reps
Abd Crunches i maskin
50kg + MB x13
50kg + MB x13
50kg + MB x13
Ben curl
30kg x 11reps
30kg x 11reps
30kg x 11reps
30kg x 11reps
Kommentar: Gööött och långt pass. Var ensam där även idag.
Precis när jag skulle gå så dök det dock upp en hel hord av
pensionärer och jag flydde med ord bakom mig som "Kom igen nu bettan, nu ger vi järnet i sit ups bänken!"..
Kände mig energifylld igenom hela passet och
det smakade bra med mat efteråt!
Imorgon är det vila.
Hej svej!
|
2006-05-10, 21:37
|
|
Registered User
|
Vill bara tillägga att..
Vill bara tillägga det som avslutande kommentar denna afton,
att jag har en FRUKTANSVÄRD träningsvärk sen gårdagens
bröstpass.
Det är inte alls några känningar av ondo eller värk, utan
endast den där sköna känslan av "efterpump" är det som känns..
Haft en lite höjjardag idag. Har ätit nyttigt, men i mängder..
Brukar sköta det ganska strikt annars.
Aja, viktuppgången går ju inte för fort fram iallafall.
Har ökat i en takt av ca. 0.4kg per vecka har jag räknat ut..
18-19 veckor och 7kg+
Fast den pendlar mellan 57.1 - 57.9 just nu och har gjort så
i två-tre veckor.
Dagens käk:
Frukost:
200g äggvita -92
15g olivolja-lätta -38
½ äpple nedskivat i gröt -30
2st sesamknäckbröd -62
50g havregryn på gröt -170
200g minikeso -140
3msk sötningsmedel + 1-2gkakao -16
------------------------------------548kcal /lite, men bra fetter och bra sammansättning kolhydrater och protein
Förmiddag:
1 burk minikeso -175
3msk sötn. -12
2g kakao -6
25g osötad musli -83
--------------------------------276kcal/lite fett, proteinrikt och mättande, för att inte tala om näringssrikt.
Lunch
200g kycklingfilé bröst -205
50g fullkornspasta -170
15g olivolja -135
200g isb. sallad -24
300g vitkål stekt i.. -69
5g olivolje lättmargarin -19
1 glas lättmjölk -40
--------------------------------662kcal/bra fetter, energirikt och någorlunda fattigt på kolhydrater som oroade inför träningspasset närinpå
2½ timme senare körde jag ett intensivt Ben/arm pass i 1h
Därefter:
300g milbona m. funlight och kanel -204
10g äpplemos -5
100g mellanmjölk -50
20g osötadmusli -66
------------------------------------------335/dålig med vassleprotein, men rikt på protein hur som helst och med en lagom mängd kolhydrater också.
brukar annars köra med MaltoDext..
Middag:
90g skinfilé -100
50g fullkornspasta -170
10g pesto -33
15g olivolja -135
300g sallad -36
10g osötad ketchup -6
----------------------------------------480kcal/Bra fetter, mättande och grymt gott!
Kvällsmål:
1 burk minikeso -175
3msk sötn. + 1tsk kakao -15
100g äggvita -46
1 sesamknäcke -31
10g olivolje-lätta -38
----------------------------------------305kcal/Kasein proteiner, lagom fettmängd och ganska snålt på kolhydrater.
Kommentar: är inte alltid lika strikt i min kosthållning, men idag ville jag leka mr optimalo. trots detta räknade jag inte fettprocent idag på maten, men antar att denna dag var rätt bra ändå.
Total kalorisumma: 2606
Cardio: 1h lugn skogspromenad
Styrketräning: 1h intensivt ben & mag-pass
Nöjd!
|
2006-05-10, 21:47
|
|
Squat til you drop!
Reg.datum: Mar 2006
|
Vad kul att du skaffat dig en journal! Det syns att du mår mycket bättre nu, du ser både friskare och starkare ut.
|
|
|
2006-05-10, 21:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Princy
Vad kul att du skaffat dig en journal! Det syns att du mår mycket bättre nu, du ser både friskare och starkare ut. 
|
Vad härligt att utsidan också avspeglar hur insidan mår 
Ja, känner mig mer på G än någonsin just nu.. men låter mig inte luras nu eller ger mig in i något som jag inte kan ta mig ur nu. det här känns rätt!
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.
|

|