2006-05-05, 14:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Måste skriva av mig, utdrag från en kort proteinkonversation idag.
Blev återigen smått faschinerad över hur lättpåverkade människor är inom områden där dom inte har någon aning.
Tjej 1: Men alltså jag fattar inte det här med keso vad är det bra för? Varför äter man det?
Tjej 2: Det är inte bra det är mycket bättre med makrill, min tränare sa att kroppen inte kan ta upp nått protein från kexo för typ det är mjukt och det finns nästan inget.
Tjej 1: jaha är det så det är, jag visste inte det.
Jag: Det är ungefär lika mycket protein i båda och det går jättebra å ta upp från även keso
Tjej 1: NEJ alltså en personlig tränare som jobbar på ett GYM sa lixom det.
Jag: då tycker jag du ska be henne läsa på lite mer om protein och hur det fungerar
Tjej 1: (himlar med ögonen och suckar)..mmmm precis(med ironisk attityd)
Slut
Vi går samtliga på en fysiskt krävande dansutbildning där kosten spelar stor roll, ändå vägrar nästan alla lära sig sanningar och lyssnar helst på aftonbladet och galna bantningskurer. Kommer man med minsta verklighetsbaserad kunskap är det inte intressant längre. Hellre äta bara tonfisk med annanas för det sa min kompis var bra.
|
|
|
2006-05-05, 14:41
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Blev återigen smått faschinerad över hur lättpåverkade människor är inom områden där dom inte har någon aning.
Tjej 1: Men alltså jag fattar inte det här med keso vad är det bra för? Varför äter man det?
Tjej 2: Det är inte bra det är mycket bättre med makrill, min tränare sa att kroppen inte kan ta upp nått protein från kexo för typ det är mjukt och det finns nästan inget.
Tjej 1: jaha är det så det är, jag visste inte det.
Jag: Det är ungefär lika mycket protein i båda och det går jättebra å ta upp från även keso
Tjej 1: NEJ alltså en personlig tränare som jobbar på ett GYM sa lixom det.
Jag: då tycker jag du ska be henne läsa på lite mer om protein och hur det fungerar
Tjej 1: (himlar med ögonen och suckar)..mmmm precis(med ironisk attityd)
Slut
Vi går samtliga på en fysiskt krävande dansutbildning där kosten spelar stor roll, ändå vägrar nästan alla lära sig sanningar och lyssnar helst på aftonbladet och galna bantningskurer. Kommer man med minsta verklighetsbaserad kunskap är det inte intressant längre. Hellre äta bara tonfisk med annanas för det sa min kompis var bra.
|
Usch, förstår dig. Jag hade känt mig så irriterad över såna där påståenden, PT som inte kan ett skit och folk som suger upp all "fakta" som skurmoppar. Delvis därför jag inom en snar framtid nog utbildar mig till näringsfysiolog/dietist eller liknande, då har jag mer stabil grund att stå på.
|
|
|
2006-05-05, 17:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Haha känner igen det här som fan..
|
|
|
2006-05-05, 18:12
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2005
|
min kompis sa idag att godis var DÅLIGT för gymträningen.. att de typ bryter ner musklerna eller nåt ! Roligt lät de iaf
|
|
|
2006-05-05, 18:18
|
|
Adam e söt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
min kompis sa idag att godis var DÅLIGT för gymträningen.. att de typ bryter ner musklerna eller nåt ! Roligt lät de iaf
|
ja godis är ju inte bra för nåt i kroppen, förutom smaklökarna..
transfetterna i godis ska va extremt dåliga för hälsan och sänka testo-nivåerna så det är väl inte helt fel det han säger.
Har dock inget emot godis(tyvärr)..
|
|
|
2006-05-05, 18:19
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
ja godis är ju inte bra för nåt i kroppen, förutom smaklökarna..
transfetterna i godis ska va extremt dåliga för hälsan och sänka testo-nivåerna så det är väl inte helt fel det han säger.
Har dock inget emot godis(tyvärr)..
|
Men det bryter väl knappast ner musklerna?
|
|
|
2006-05-05, 18:21
|
|
Adam e söt.
|
Citat:
|
ingen aning, tror inte det gör någon större skillnad i praktiken om man inte ser det på ett väääldigt långt perspektiv. Transfetterna är dock oroande...mest hälsomässigt tycker jag.
|
|
|
2006-05-05, 18:33
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
ingen aning, tror inte det gör någon större skillnad i praktiken om man inte ser det på ett väääldigt långt perspektiv. Transfetterna är dock oroande...mest hälsomässigt tycker jag.
|
Jo jag vet. Men det är ju en helt annan sak. Nu menar jag för själva styrketräningen. All näring är väl positiv fast godis och sånt är ju helt klart sämst alternativ men om vi bortser från sprit så är nog ingen näring direkt negativ om vi kollar från styrketräningens perspektiv. Rätta mig gärna om jag har fått de om bakfoten
|
|
|
2006-05-05, 18:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
|
Det roliga kommer när det är dags för dom å förklara hur dom tänker och om dom ska beskriva hur det är.
I mitt exempel var det så själklart för henne att mjukheten i keson (fattar väl alla) gör det för övrigt knappt existerade proteinet totalt värdellöst.
Roligt å roligt föresten, snarare deprimerande.
|
|
|
2006-05-05, 18:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
|
Nej.
|
|
|
2006-05-05, 18:41
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej.
|
Bra. Då skämmde jag inte ut mig trots allt
|
|
|
2006-05-05, 18:42
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Det roliga kommer när det är dags för dom å förklara hur dom tänker och om dom ska beskriva hur det är.
I mitt exempel var det så själklart för henne att mjukheten i keson (fattar väl alla) gör det för övrigt knappt existerade proteinet totalt värdellöst.
Roligt å roligt föresten, snarare deprimerande.
|
Skratta åt det istället.. Då blir allt så mycket roligare
|
|
|
2006-05-05, 20:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Fredrik S: Man får lyssna på sådant här hela tiden och jag förstår inte varför folk går runt och ljuger så förbannat, vet jag inte så säger jag inget, tror jag så berättar jag innan att det är en chansning från min sida. Höll på att slå en bekant som jag träffade nere på gymmet i vintras som tränat i omkring 3 år (själv hade jag då tränat 1,5år)...hade precis börjat prova helkroppspass varpå han undrade över min uppbyggnad på passet och jag förklarade att jag körde helkroppspass. Aha, så du ska bli snygg till i sommar, a helkropp är ju grymt om man ska bygga snygga muskler, men det bygger varken muskler eller styrka...
Mitt svar på det blev mmm...nu måste jag köra på...själv orkar jag inte diskutera kost eller träning med folk som inte är insatta...varför jag inte gör det...
|
|
|
2006-05-05, 20:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre
Mitt svar på det blev mmm...nu måste jag köra på...själv orkar jag inte diskutera kost eller träning med folk som inte är insatta...varför jag inte gör det...
|
Samma här. Vill man att de ska fatta vad man pratar om måste man ju försöka lära dem en jävla massa medans, och det är ju jobbigt, helt klart. Frågar någon mig hur man blir grov svarar jag: läs. =p
|
2006-05-05, 21:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Samma här. Vill man att de ska fatta vad man pratar om måste man ju försöka lära dem en jävla massa medans, och det är ju jobbigt, helt klart. Frågar någon mig hur man blir grov svarar jag: läs. =p
|
+1, gainer består av fett, kör till bänk i böjen mkt farligt att gå djupare, hudbristningar= prepp, osv osv osv. sånt hör man hela tiden. Om man då ska förklara någonting, ex vassle är ett snabbt protein då blir svaret: men lugna dig nu!, typ. Har insett att det inte är någon ide att försöka förklara, säger mer och mer bara "okej" om nån kommer med nån idiot kommentar, ist för att börja argumentera.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.
|

|