Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-02, 10:51   #1
Jazen
Foshizzle squad

Reg.datum: Jul 2005
Dator köp

Jag satte ihop detta paket på komplett och det vart hyffsad okej, tänkte se vad dom datorkunniga här på kollo tycker om paketet och om det är prisvärt..
Det blev alltså moderkort, processor, minnen, grafikkort, nätaggregat och chassi.

Vad gör du medans kelda gör jobbet?

jo flexar...
Jazen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 12:05   #2
Callister
Fetförbrännarn

Reg.datum: Mar 2004
Rätt fett CPU jämfört med grafikkortet..
Annars var det väl rätt länge man var inne i den "branschen" men Kingston skulle jag undvika som minnen, och nätagget; är det där märket bra? Antec skulle jag rekommendera istället.
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 12:13   #3
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
sattsa på åtminstånde 2gig i RAM och 3,0 i processor(om du nu ska använda den till spel).det som du länkade till nu är typ minimum av det som dagens spel kräver.
dagens spel och spelen som senare kommer,kommer att kräva en hel del och det känns väl lite taskigt att när du nu har köpt en helt ny dator, behöva uppgradera den nästan direkt.
visst,du kan ju pina dej igenom spelet med det mesta på low samt att det kanske hackar en del,men om du nu ska använda den till dagens spel,varför då inte slå på stort så du slipper uppgradera senare.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 12:27   #4
Jazen
Foshizzle squad

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
sattsa på åtminstånde 2gig i RAM och 3,0 i processor(om du nu ska använda den till spel).det som du länkade till nu är typ minimum av det som dagens spel kräver.
dagens spel och spelen som senare kommer,kommer att kräva en hel del och det känns väl lite taskigt att när du nu har köpt en helt ny dator, behöva uppgradera den nästan direkt.
visst,du kan ju pina dej igenom spelet med det mesta på low samt att det kanske hackar en del,men om du nu ska använda den till dagens spel,varför då inte slå på stort så du slipper uppgradera senare.
jo hade tänkt spela för det mesta, så jag ska dra ner på prollen o satsa på 2 gb minne istället ? iof så blir det billigare, men jag ska satsa på x2 prolle hursomhelst

jo flexar...
Gammal 2006-05-02, 12:30   #5
Jazen
Foshizzle squad

Citat:
Ursprungligen postat av Callister
Rätt fett CPU jämfört med grafikkortet..
Annars var det väl rätt länge man var inne i den "branschen" men Kingston skulle jag undvika som minnen, och nätagget; är det där märket bra? Antec skulle jag rekommendera istället.
kingston märket har jag ingen aning om hur pass bra dom är, har alltid kört twinmos... men nätaggregatet är en av dom bättre jag stött på

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308851

jo flexar...
Gammal 2006-05-02, 12:44   #6
goodie
Registered User

goodies avatar

Reg.datum: Mar 2006
Får man fråga varför Jazen inte ska köpa Kingstone? Eller använda 3.0 processor istället för 3800+ dual core. AMD är mycket bättre än intel (var det du mena med 3.0? att han ska köra intel istället för amd? ).

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7....html?tag=lnav

Håller med om att 2gig i RAM är att föredra. Grafikkortet duger bra just nu, men du kommer inte kunna ha maximala inställningar i morgondagens spel.
goodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 12:54   #7
Jazen
Foshizzle squad

Citat:
Ursprungligen postat av goodie
Får man fråga varför Jazen inte ska köpa Kingstone? Eller använda 3.0 processor istället för 3800+ dual core. AMD är mycket bättre än intel (var det du mena med 3.0? att han ska köra intel istället för amd? ).

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7....html?tag=lnav

Håller med om att 2gig i RAM är att föredra. Grafikkortet duger bra just nu, men du kommer inte kunna ha maximala inställningar i morgondagens spel.
jag har iof bara hört corsair och twinmos som dom "bra" märkena, men är kingston så mycket sämre? problemet är att x2 prollarna finns från 3800 och uppåt, så om man ska nergradera prollen blir det att hoppa ner till amd 64´s vanliga prollar, o det vill jag inte =) men grafikkortet duger än sålänge =)

jo flexar...
Gammal 2006-05-02, 12:54   #8
nemd
Registered User

nemds avatar

Reg.datum: Nov 2004
Om du inte skall klocka kan du ju dra ner på ett moderkort för ca 1000 kr. Sen byta ut till 2gig i minne och sedan byta till en singelcore processor då du inte har så mycket användning av dual core i dagens spel. Och idag kostar ju det billigaste 7900 2995 så lägg till 800 och få det istället tycker jag. för dem pengarna du drog ifrån från moderkortet.
nemd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 13:01   #9
Jazen
Foshizzle squad

Citat:
Ursprungligen postat av nemd
Om du inte skall klocka kan du ju dra ner på ett moderkort för ca 1000 kr. Sen byta ut till 2gig i minne och sedan byta till en singelcore processor då du inte har så mycket användning av dual core i dagens spel. Och idag kostar ju det billigaste 7900 2995 så lägg till 800 och få det istället tycker jag. för dem pengarna du drog ifrån från moderkortet.
man skulle ju kunna sneaka ner på moderkortet o fortf behålla x2 prollen, sedan lägga till dom extra slantarna på ett 7900, o 2gb minne isånafall...har inga planer på att klocka eller göra annat som innefattar i dom banorna =)

jo flexar...
Gammal 2006-05-02, 13:09   #10
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
A8N-SLI var ju ok moderkort förr iaf, är premium som deluxe men ännu mer? Är det någon heatpipekylare inkluderad?

CPUn är säkert söt, går ju att spara en slant där dock om man inte behöver lika fet, men kör på den där du. (Går ju att spara en slant på att ta ett asrockmoderkort också.)

Minnena är med största sannolikhet onödigt dyra, de är cas 2.5? Skillnaden är rätt minimal.

Grafikkortspriser har jag ingen koll på, hur mycket mer kostar ett 7800 med inte alltför många bokstäver efter?

Thermaltake armor är ju snyggaste lådan , rätt dyrt nätagg men säkert bra, vet inte om du behöver 580 watt dock? Beror väl på hur mycket grejer du tänkte sätta i.

Billigare nätagg, eventuellt billigare cpu, billigare minnen men mer, kanske ett asrock asbilligt mobo skulle jag nog köra på.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 13:16   #11
Jazen
Foshizzle squad

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
A8N-SLI var ju ok moderkort förr iaf, är premium som deluxe men ännu mer? Är det någon heatpipekylare inkluderad?

CPUn är säkert söt, går ju att spara en slant där dock om man inte behöver lika fet, men kör på den där du. (Går ju att spara en slant på att ta ett asrockmoderkort också.)

Minnena är med största sannolikhet onödigt dyra, de är cas 2.5? Skillnaden är rätt minimal.

Grafikkortspriser har jag ingen koll på, hur mycket mer kostar ett 7800 med inte alltför många bokstäver efter?

Thermaltake armor är ju snyggaste lådan , rätt dyrt nätagg men säkert bra, vet inte om du behöver 580 watt dock? Beror väl på hur mycket grejer du tänkte sätta i.

Billigare nätagg, eventuellt billigare cpu, billigare minnen men mer, kanske ett asrock asbilligt mobo skulle jag nog köra på.
jadu de moderkortet är hyffsad, jess det är heatpipekylare med, ne det är som du säger att man kan spara små slantar hit o dit genom att kanske dra ner på nått som egentligen inte behövs...nätagget och minnena kan jag tänka mig skära ner på och köpa 2 gb minne istället....nu när du säger det så är 580w rätt mycket för en som inte är så insatt =) det är en polare som satt ihop paketet, det han tyckte va okej satte han ut...han fick 11.000:- som max pris... men men, får väl kanske offra lite slantar så man får upp till 2 gb minne iaf

jo flexar...
Gammal 2006-05-02, 13:21   #12
nemd
Registered User

nemds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jazen
man skulle ju kunna sneaka ner på moderkortet o fortf behålla x2 prollen, sedan lägga till dom extra slantarna på ett 7900, o 2gb minne isånafall...har inga planer på att klocka eller göra annat som innefattar i dom banorna =)
Javisst kan man det. :P
Gammal 2006-05-02, 13:25   #13
nemd
Registered User

nemds avatar

Om du hellre har lite bättre grejjor i burken och inte bryr dig om jättespaced burk så kan jag rekomendera denna. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311799

Då spar du även in ca 800 Mycket stilrent och bra chassi tycker jag.
Gammal 2006-05-02, 13:29   #14
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Om du ska spela så är det, TROR JAG, fortfarande single-core med hög klockfrekvens som gäller. I och med att det ändå är ett Socket 939-kort du köper så kan du sen köpa en X2 om/när Ditt Spel(tm) tjänar på det. Spelprestanda handlar nästan enbart om bra tryck ur grafikkortet och hög klockfrekvens på CPU:n snarare än som för en arbetsstation, många processorer, mycket RAM och snabba diskar.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 13:31   #15
Jazen
Foshizzle squad

hmm jao, nu fick jag mig en tanke ställare. kanske går över till ett kraftigare singlecore prolle o lägger pengar på ett 7900 kort o 2gb minne...men tack för alla svaren, nu ska jag sätta ihop nått så får jag väl återkomma med den listan :P

jo flexar...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.