2006-04-10, 21:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
har riktiga problem att förstå detta med kolhydrater
Hur mycket jag än läser och tar till mig får jag ingen klar bild av vad kolhydrater egentligen är. Det jag snappat upp hitills är;
Långsamma kolhydrater är bra innan träningen, snabba är bra efter träningen. Dock vet jag inte varför
De kolhydratintaget man äter under ett tillfälle resulterar i att kolisarna förvandlas till glykogen som sätter sig i levern respektive musklerna.
När man äter långsamma kolhydrater (lågt GI?) höjs blodsocker nivån en anning, men däremot när man äter snabba kolhydrater (högt GI?) skjuts den i höjden. När detta sker utsöndras hormonet insulin, för att dämpa blodsocker nivån(?)
Men, min egentliga fråga är vad som sker om mitt kolhydratsintag är för stort under defftider? De är mest denna mekanismen jag inte förstått. Idag te.x. hade jag till frukost ett intag på 59g kolhydrater, och till middag ett på 132g. Sen efter-träingensdrinken på över 300g (maltot 2dl), de totala hamna på över 500g kolhydrater idag. Jag ser andra här som ligger runt 200g/dag. Gör de ingen skillnad att ligga runt 400g/dag och 200g/dag? Förlåt, detta är säkert urdumma frågor, men frågar man inget får man heller inget veta  Tacksam för svar!
|
|
|
2006-04-10, 21:40
|
|
|
Banned
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av remixxa
Hur mycket jag än läser och tar till mig får jag ingen klar bild av vad kolhydrater egentligen är. Det jag snappat upp hitills är;
Långsamma kolhydrater är bra innan träningen, snabba är bra efter träningen. Dock vet jag inte varför
De kolhydratintaget man äter under ett tillfälle resulterar i att kolisarna förvandlas till glykogen som sätter sig i levern respektive musklerna.
När man äter långsamma kolhydrater (lågt GI?) höjs blodsocker nivån en anning, men däremot när man äter snabba kolhydrater (högt GI?) skjuts den i höjden. När detta sker utsöndras hormonet insulin, för att dämpa blodsocker nivån(?)
Men, min egentliga fråga är vad som sker om mitt kolhydratsintag är för stort under defftider? De är mest denna mekanismen jag inte förstått. Idag te.x. hade jag till frukost ett intag på 59g kolhydrater, och till middag ett på 132g. Sen efter-träingensdrinken på över 300g (maltot 2dl), de totala hamna på över 500g kolhydrater idag. Jag ser andra här som ligger runt 200g/dag. Gör de ingen skillnad att ligga runt 400g/dag och 200g/dag? Förlåt, detta är säkert urdumma frågor, men frågar man inget får man heller inget veta  Tacksam för svar!
|
2 dl malto är inte 300 gr kolhydrater  Jag vet inte exakt, men jag kan tippa på ca 150 gr.
|
|
|
2006-04-10, 21:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
2 dl malto är inte 300 gr kolhydrater  Jag vet inte exakt, men jag kan tippa på ca 150 gr.
|
2dl malto = ca 102g = 380kcal, haha där försa jag mig själv, skrev ut fel värden  Det blir 190g kolhydrater 2dl
|
|
|
2006-04-10, 22:10
|
|
|
Banned
|
Citat:
|
2dl malto = ca 102g = 380kcal, haha där försa jag mig själv, skrev ut fel värden  Det blir 190g kolhydrater 2dl 
|
Är 2 dl malto detsamma som 102 gr? Om det är det, så kan det ju inte vara 190 gr kolisar, iom att det bara är inom 100 gr
|
|
|
2006-04-10, 22:31
|
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
|
|
äter du mer än vad du förbrukar så går du upp i vikt, iaf i teorin. Dock verkar det som om man kan äta rejält med kolhydrater utan att lägga på sig fett.
|
|
|
2006-04-11, 00:09
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Cerberus
äter du mer än vad du förbrukar så går du upp i vikt, iaf i teorin. Dock verkar det som om man kan äta rejält med kolhydrater utan att lägga på sig fett.
|
Jorå. Om du äter mycket kolhydrater och lite protein, fett och rör på dig så kommer du endå gå ner i vikt. ( OM du rör på dig mer än du äter alltså ). Men när man deffar borde man ha högt proteinintag och då har man inte så stor plats för kolhydraterna. Och visst kan du trycka i dig mycket av vardera men då får du röra på dig en hel del så du förbränner kolhydraterna.
|
|
|
2006-04-11, 01:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
|
Gör de ingen skillnad att ligga runt 400g/dag och 200g/dag?
|
Jo, det lämnar 800 kcal mindre utrymme åt protein och fett i resten av din diet.
Anledningen till att de flesta skär ner kolhydraterna är att det är det man kan skära ned på - protein måste man ju ha en hel del, fett finns det ingen anledning att skära ned under ~20% av energiintaget, kvar blir alltså att reducera kolhydraterna så man hamnar på ett underskott. Sannolikt utgör detta 50% av kaloriintaget eller mindre - d.v.s. ~250 gram om du äter 2000 kcal/dag.
|
|
|
2006-04-11, 07:23
|
|
|
Klen och gnällig
Reg.datum: Jan 2006
|
At äta lite extra kolhydrater kommer med andra ord inte att få dig att gå upp något i vikt under deffen, utan bara hindra dig från att gå ner i vikt (som ändå är lite av iden med deff  )
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
|
|
|
2006-04-11, 08:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
|
|
1dl malto är väl 50g??? står på fastcarbs förpackningen att 1dl är 50g.. men det känns som mer!?
|
|
|
2006-04-11, 08:28
|
|
|
Banned
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av userfriendly
1dl malto är väl 50g??? står på fastcarbs förpackningen att 1dl är 50g.. men det känns som mer!?
|
Det verkar rimligt, då är ju 2 dl ca 100 gr, vilket innebär att det max kan innehålla 100 gr kolisar. Iom att det verkar som att det är 380 kcal per 100 gr, så tippar jag på att det är ca 95 gram kolhydrater per 100.
|
|
|
2006-04-11, 09:10
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Men, min egentliga fråga är vad som sker om mitt kolhydratsintag är för stort under defftider?
|
Precis som pragamtist skrev är det energi du kunde lagt på protein istället. Genom egen erfarenhet kan jag säga att ett litet intag av protein under en diet med mål att tappa vikt fungerar jättebra men det är inte bara fett man tappar ut an sjuhelsikes massa muskler och jag är svagare och mindre nu än jag var innan. Nu ligger jag på ett intag av 35 E% protein men innan låg jag på c:a 18 E%.
|
2006-04-11, 10:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
så länge du inte äter mer än du förbrukar så kommer du att fortsätta gå ner i vikt - oavsett vad det är du äter... MEN du kommer förlora muskler om du inte äter tillräckligt med protein oxå..
|
|
|
2006-04-11, 11:36
|
|
|
Registered User
|
Bra svar allihoppa! tror ja fått mer kläm på det nu. har inte räknat ut i % hur jag ligger i fett, protein och kolisar per dag, men i alla fall över 2g/kg vad de gäller proteinet, och de bör väl räcka gott coh väl? samt runt 90g fett/dag. känns som maltot tar upp en väldigt stor plats i de totala kolhydratsintaget, då (som jag såg att jag skrev fel på igen  ) de ligger på 95g/100g, som ni sagt, och om man tar en halv maltodrink till 1 timma efter träning blir de iskalla 142g kolisar på bara maltot, känns lite overkill om man ska få med alla de andra måltiderna inom en rimlig gräns också.
|
|
|
2006-04-12, 13:57
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag käkar nästan inga kolisar, visst blire gröt på morgonen, men all pasta är ersatt med keso....fy fan va bra d funkar! Har gått ner säkert 6 kilo på 6 veckor
|
|
|
2006-04-12, 15:18
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Mr. Math
Jag käkar nästan inga kolisar, visst blire gröt på morgonen, men all pasta är ersatt med keso....fy fan va bra d funkar! Har gått ner säkert 6 kilo på 6 veckor
|
De måste du lida för när du kör stryketräning kan jag tänka mig! ingen ork menar jag då.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.
|

|