Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-10, 13:38   #1
stjernbecker
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Syreupptag och fettförbränning?

Funderar på om syreupptagningsförmågan påverkar ANDELEN fett som används vid anareob träning.

Någon som vet hur det förhåller sig?
stjernbecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 13:50   #2
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
har för mig att det gör det...
vältränande personer bränner väl mer fett än icke-vältränade ?

syre behövs ju för att bränna fett o då borde väl mer syre bränna mer fett???
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 15:23   #3
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Nja, om du tränar upp din syreupptagningsförmåga så tränar du förmodligen upp din fettförbränning också men inte riktigt på det sätt man kanske skulle önska... snarare blir det så att kroppen blir energisnål d.v.s. får ut mer arbete ur mindre fett. Det är som med en bil ungefär, en energisnål bil som förbränner bränsle effektivare drar mindre soppa. Och i det här fallet vill vi ju snarare ha en motor som drar mycket soppa.

Det kan också vara så att om du regelbundet använder fett som träningsbränsle så kommer kroppen vilja spara fettet just till det, och du bränner mindre fett under resten av dygnet på det sättet.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 15:25   #4
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
hade för mig att ngn skrev att kroppen lär sig använda fett bättre som bränsle.
Gammal 2006-04-10, 15:34   #5
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Kroppen anpassar sig som regel på ett motsatt sätt när man tränar. Styrketränar du så bryter du ju ned muskelmassan - kroppen anpassar sig genom att kompensera med högre muskelproteinsyntes. Tränar du anaerobt så gör du av med mycket glykogen - kroppen anpassar sig genom att lagra extra glykogen. Dricker du för lite vatten så kompenserar kroppen genom att lägga på sig extra vatten, etc.

Fettförbränning fungerar i viss utsträckning likadant. Förbränner du mycket fett så anpassar sig kroppen genom att spara på fettet så gott det går, d.v.s. genom att dra ned din fettmetabolism under resten av dygnet.
Gammal 2006-04-10, 15:46   #6
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Vid förbättrad kondition som följd av ökad uthållighetsträning ökar kroppens oxidativa förmåga vilket medför att en större andel fett används som bränsle vid en given intensitet.

Det åstadkoms genom en ökad produktion av mitokondrier samt en uppreglering av oxidativa enzymer. Man får även en ökad kapillärisering för ökad närings- och syretransport till musklerna.
Gammal 2006-04-10, 15:47   #7
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av stjernbecker
Funderar på om syreupptagningsförmågan påverkar ANDELEN fett som används vid anareob träning.

Någon som vet hur det förhåller sig?
Nej, det tror jag inte. Maximal fettförbränning nås vid 60-65% av VO2max vilket uppnås vid 75-80% av maxpuls.

Jag vill minnas att andelen fett då är ca 50% och resten kommer från kolhydrat.

Den absoluta mängden fett blir naturligtvis större men inte andelen.
Gammal 2006-04-10, 15:53   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Styrketränar du så bryter du ju ned muskelmassan - kroppen anpassar sig genom att kompensera med högre muskelproteinsyntes.
Nja... Styrketräningen stimulerar proteinnedbrytningen, med proteinsyntesen är inte storleksrelaterad till proteinnedbrytningen man åstadkommer. Ju mindre proteinnedbrytning desto bättre proteinbalans, t ex genom intag av kolhydrat och protein runt och under passet för att minska kortisolfrisättning. Det är inte någon kompensation för proteinnedbrytningen som styr proteinsyntesen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 16:19   #9
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nja... Styrketräningen stimulerar proteinnedbrytningen, med proteinsyntesen är inte storleksrelaterad till proteinnedbrytningen man åstadkommer. Ju mindre proteinnedbrytning desto bättre proteinbalans, t ex genom intag av kolhydrat och protein runt och under passet för att minska kortisolfrisättning. Det är inte någon kompensation för proteinnedbrytningen som styr proteinsyntesen.
Mjo, det tycker jag nog man kan säga att det är. Det är ju fortfarande träningens nedbrytande egenskaper som "triggar" proteinsyntesen som kompensationsmekanism. Kroppen utsätts för ett slitage som den sedan kompenserar för genom att bli större och starkare i syfte att undvika att slitas lika mycket i framtiden om den skulle utsättas för samma slitage en gång till.

Att sedan kroppens respons inte är proportionell mot proteinnedbrytningen är ju helt sant, men omfattningen av nedbrytning och syntes beror ju på en rad faktorer (inte minst näringsintag).
Gammal 2006-04-13, 07:45   #10
stjernbecker
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Intressant

Det är intressant med så många bra svar. Att förbränningen inte skulle öka verkar vara den dominerande uppfattningen.

Tanken jag hade när jag skrev min fråga var just oxidationen. Om min kropp kan ta upp mer syre och transportera syret till musklerna borde, intuitivit sett, oxidationen av fett kunna öka. Och det är klart, att vid en viss intensitet sjunker VO2max i takt med bättre syreupptag.

Andra delen i min fundering är om enzymen som bryter ner triglycerider till fettsyror kan vara en begränsande faktor i sammanhanget, dvs att vid högre intensitet hinner kroppen inte bryta ner tillräckligt med fett för att fett ska kunna användas som bränsle, oavsett hur bra syreupptag man har.

Fö om fettnedbrytande enzym är en begränsning måste man se till att "trimma" dem också i takt med att man ökar sin kondition.

Glad påsk önskar jag alla!
stjernbecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-13, 10:56   #11
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av William
Vid förbättrad kondition som följd av ökad uthållighetsträning ökar kroppens oxidativa förmåga vilket medför att en större andel fett används som bränsle vid en given intensitet.

Det åstadkoms genom en ökad produktion av mitokondrier samt en uppreglering av oxidativa enzymer. Man får även en ökad kapillärisering för ökad närings- och syretransport till musklerna.
Precis, och dessutom när kroppen effektivare kan nyttja fett+syre som energi, kan man hålla ett högre tempo och därför bränna mer fett per tidsenhet.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.