Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-04, 17:29   #1
olwe
Registered User

olwes avatar

Reg.datum: Sep 2004
Bungy jump e.dyl

Tjohej.

Jag känner mig lite uttråkad i tillvaron och skulle vilja testa bungyjump eller något liknande.

Jag googlade litegranna men jag kunde inte hitta något ställe som erbjuder det lite så där spontant.

Har ni några ideer om var någonstans i Linköping, Nyköping eller Stockholmsområdet man kan hoppa bungy jump eller göra något liknande? Min budget är inte allt för stor.
Gammal 2006-04-04, 17:35   #2
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
http://www.aventyrsbana.com/privatperson/hogbana2.asp

Kanske?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 18:19   #3
olwe
Registered User

olwes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Inte riktigt, det där kändes mer som en kick-off grej eller liknande. Jag är mer inne på extremsportstuket. Forsränning, bergsklättring fallskärmshoppning e.dyl. Probleemet med dessa är att de förmodligen kostar för mycket.

Jag är inte riktigt säker på någonting.
Gammal 2006-04-04, 19:44   #4
Nize
Registered User

Reg.datum: Jun 2004
Skulle verkligen rekommendera fallskärmshoppning. Visst det kostar lite grann men det är en enormt annorlunda och underbar upplevelse som du kommer att ha med dig hela livet

Ett tandemhopp går på drygt 2000 kr beroende på vilken klubb man väljer. Man kan även gå vanlig konventionell kurs eller en s.k. AFF-kurs (intensiv kurs) där man hoppar själv. Vet inte riktigt vad det kostar för tillfället men när jag gick kursen (år 2000) kostade den ca 5000 kronor.

Linköpings fallskärmsklubb: http://www.skydivelfk.com
Nize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 20:02   #5
olwe
Registered User

olwes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nize
Skulle verkligen rekommendera fallskärmshoppning. Visst det kostar lite grann men det är en enormt annorlunda och underbar upplevelse som du kommer att ha med dig hela livet

Ett tandemhopp går på drygt 2000 kr beroende på vilken klubb man väljer. Man kan även gå vanlig konventionell kurs eller en s.k. AFF-kurs (intensiv kurs) där man hoppar själv. Vet inte riktigt vad det kostar för tillfället men när jag gick kursen (år 2000) kostade den ca 5000 kronor.

Linköpings fallskärmsklubb: http://www.skydivelfk.com
Tack som fean Nize!

5000:- är ju itne så farligt om man jämför med 2000 för ett tandemhopp. Får man certifikat efter den där kursen så man kan hoppa när man vill?
Gammal 2006-04-04, 20:15   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
jag skulle vilja hoppa fallskärm, men min polare hoppade förr och en gång strulade både skärmen och nödskärmen så han nästan dödde.

Sen dess har jag varit lite avskräckt. Han slutade hoppa efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 20:18   #7
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag hoppade bungee jump när jag var 14 vid gröna lund. Kostade 400 spänn från 65 m. I flera månader hade jag skrutit att jag lugnt hade vågat hoppa. En dag på besök i hufudstan sa farsan
"Men Tim, kolla där!"
"Ehh jag har inte råd..."
"Lugnt jag betalar!"

Då var jag inte lika stor i käften längre. Trodde jag skulle skita på mig av skräck, fick gå på toa. Väl uppe, ja jäklar vad rädd jag var. Men jag gjorde det! Sen satt man där o gäspa på berg o dalbanan. Det var Oneil som sponsrade.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 20:23   #8
Nize
Registered User

Jag såg att priset för en konventionell utbildning nu ligger på 6200 kronor. När man går en vanlig konventionell utbildning följer man en specifik utbildningsplan. Varje hopp ska godkännas av en hoppmästare innan man får gå vidare till nästa. Jag hittar inte den aktuella stegringsplanen på nätet nu det är ju möjligt att den har blivit ändrad sen jag hoppade.

1-3 hoppet: Uthopp med automatisk utlösning av fallskärm (1000 m)
4-6 hoppet: Uthopp med automatisk utlösning av fallskärm med dummy-drag.
7 hoppet: Uthopp med manuellt drag av fallskärmen (1000 m)
Nästföljande hopp upp till 21 (?) får man lära sig att manövrera sin kropp i fritt fall. Exempelvis: lära sig falla stabilt, göra bakåtvolter, svänga, dyka ut från flygplanet. Uthoppshöjden ökar även successivt i takt med att man avancerar framåt på stegringsplanen. Man avslutar utbildningen genom 4 formationshopp från 4000 meter. Efter att man blivit godkänd på dessa 25 hopp så får man ett A-cerifikat och kan hoppa själv.

Som sagt jag reserverar mig för eventuella faktafel.

En AFF-kurs är något dyrare eftersom man hoppar med två instruktörer. Men den går (oftast) mycket fortare eftersom man inte behöver göra lika många hopp för att bli godkänd. Denna kurs finns dock inte i Linköping vad jag vet i alla fall.
Gammal 2006-04-04, 20:27   #9
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Börja med Basejumping.. Jag såg några pulsregisteringar från det..Shit vad galet hög puls dom hade innan dom hoppade.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 20:29   #10
olwe
Registered User

olwes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jakke
Börja med Basejumping.. Jag såg några pulsregisteringar från det..Shit vad galet hög puls dom hade innan dom hoppade.
Cool!

Dock behöver man nog klura ut hur det här med fallskärmar fungerar innan man ger sig på det lite farligare basejumping alternativet.
Gammal 2006-04-04, 20:30   #11
Nize
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
jag skulle vilja hoppa fallskärm, men min polare hoppade förr och en gång strulade både skärmen och nödskärmen så han nästan dödde.

Jovisst blir man avskräckt när sådant händer. Just det året som jag hoppade var det ovanligt många dödsfall. Vill minnas att det var 2 eller 3. Även om det inte är i närheten av hur många som dör i trafiken varje år så får det en ändå att tänka till.

Jag gick för övrigt aldrig färdigt utbildningen. Jag gjorde en helt idiotisk trädlandning. Fick sitta femton meter uppe i en tall i en timma och känna mig dum tills brandkåren kom och plockade ner mig. Jag skadade mig inte så jättefarligt utan det var mest det psykiska som gjorde att jag slutade.
Gammal 2006-04-04, 20:31   #12
Nize
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av olwe
Cool!

Dock behöver man nog klura ut hur det här med fallskärmar fungerar innan man ger sig på det lite farligare basejumping alternativet.
Absolut, det är betydligt fler dödsfall vid basejumping än vid "vanlig" fallskärmshoppning.
Gammal 2006-04-04, 20:33   #13
olwe
Registered User

olwes avatar

Citat:

Shit vad läskigt. Men det lär väll inte vara många som dör av fallskärmshoppning va? Om dem inte gör några plz-kill-me hopp det vill säga.
Gammal 2006-04-05, 07:48   #14
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av olwe
Shit vad läskigt. Men det lär väll inte vara många som dör av fallskärmshoppning va? Om dem inte gör några plz-kill-me hopp det vill säga.
Jag har ett A-certifikat i fallskärmshoppning, dock inaktivt sen flera år tillbaka. Den utbildningen jag gick var såsom beskriven tidigare i tråden, då hade man två år på sig att göra den färdigt. Då väderleken inte alltid är på vår sida så kan detta bli en realitet att få sitta av en hel helg utan att kunna hoppa.

Efter avklarad kurs gick jag BAS-utb. och då pratade man om att statistiken låg på 1 dödsfall per 80 000 hopp, vanligt fallskärmshopp, och 1 dödsfall per 500 basehopp. Detta är som sagt inga nya siffror, så ta dem med en nypa salt.

Brohopp kanske vore något annars? Kolla in www.utsidan.se, de har en sektion om lite annat smått och gått som borde kunna öka pulsen på dig

Klättring är inte så dyrt att börja med, ta några två-faktor fall så lär din puls öka oxå .
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 07:57   #15
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:

Vi hade en kille i klubben som dragit reserven två gånger, han hette Lundgren - vi kallade honom LUGNGREN!!

Killen filmar sitt andra reservdrag, ligger och filmar en formation och vid draget så fastnar linorna i hans dräkt. Så han hamnar på rygg med bagen hängande i linorna ovanför honom. På filmen ser man hur han halar in bagen (skärmen vecklas alltså inte ut), håller den emot kroppen och drar reserven.

På klubbfilmen där denna sekvens är med, spelade de Bruce Springsteens låt: I'm Goin' Down.

Själv hade jag en felfunktion på skärmen under mitt 45:e hopp, drar aldrig reserven men hamnade över skog utan chans att stryra upp emot vinden (om jag vänt hade skärmen tappat höjd och jag landat i skogen) så jag gjorde en medvind landning i ca. 15 m/s...tack gode gud för att jag hade en fallskärmsjägare som instruktör
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.