2006-03-31, 20:24
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Träning efter frukost och proteindrink.
Min polare ringde just och undrade om det var någon idé att ta en företräningsdrink med protein ifall han ätit frukost en timme innan han tränar.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-03-31, 20:43
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2005
|
vet inte hur det är med vassle men med rent eaa tillskott så är det bara positivt att först äta måltid 1 timme innan träningspasset och sedan direkt innan ta rent eaa tillskott. Tror det är bra med vassle med innan, men kmr inte ihåg riktigt.
|
|
|
2006-03-31, 20:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
En huvudmåltid så nära som en timme innan passet är väl inte det bästa i sig, men annars kan jag inte tänka mig att det är annat än positivt för proteinbalansen.
|
|
|
2006-03-31, 21:01
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En huvudmåltid så nära som en timme innan passet är väl inte det bästa i sig, men annars kan jag inte tänka mig att det är annat än positivt för proteinbalansen.
|
Men annars att äta 1 timme innan är väl att rekommendera?
|
|
|
2006-03-31, 21:01
|
|
|
Tack, det var det jag antog också, men jag tänkte ändå kolla med er.
Grejen är att han inte har möjlighet att träna andra tider än just en timme efter frukost, så det är antingen att han tar en drink eller inte.
Jag föreslår att han tar en drink. Behöver kanske inte vara "full dos"
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-03-31, 21:02
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
|
Efter ett rejält mål så ska man nog vänta en tre timmar kanske innan man tar en drink och börjar träna. Så har jag förstått det.
|
|
|
|
2006-03-31, 21:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
|
Inte en huvudmåltid.
"Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal, 2-3 for a smaller meal, 1-2 for blended or liquid meals, < 1hr for a small snack."
Duyff, R.L. (1998). The American Dietetic Association's Complete Food & Nutrition Guide. Minneapolis, MN: Chronimed Publishing.
Williams, M.H. (2004). Nutrition for Health, Fitness, & Sport. USA: McGraw - Hill.
|
|
|
2006-03-31, 21:04
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Efter ett rejält mål så ska man nog vänta en tre timmar kanske innan man tar en drink och börjar träna. Så har jag förstått det.
|
jo det verkar så visst. "Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal, 2-3 for a smaller meal, 1-2 for blended or liquid meals, < 1hr for a small snack.".
Tack grub, den ska sparas.
|
|
|
2006-03-31, 21:15
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.
"The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories)."
THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 26 - NO. 9 - SEPTEMBER 98
Flytande isoton kolhydratlösning med protein går utmärkt att ta direkt innan träning. Tillräckligt med vatten bara: magsäckstömningen sker med ett exponentiellt förhållande mellan volym och tömningstakt - stora volymer töms exponentionellt fortare än små volymer.
|
|
|
2006-03-31, 21:56
|
|
Wired
Reg.datum: Dec 2003
|
Det var något nytt har hört det där med att det blir kamp om blodet förut men trott det va skit snack, tur att man fick lära sig nu
|
2006-03-31, 22:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Och vad får det för effekter på matsmältningen om mindre blod finns tillgängligt?
|
|
|
2006-04-01, 07:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av bofinken
Och vad får det för effekter på matsmältningen om mindre blod finns tillgängligt?
|
Frågan är väl som vanligt när det gäller såna här saker, märker man någon praktisk effekt öht?
|
|
|
2006-04-01, 09:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Frågan är väl som vanligt när det gäller såna här saker, märker man någon praktisk effekt öht?
|
Det fina är ju att det är så enkelt att prova själv, man behöver inte ett labb för att ta reda på ifall man mår illa, presterar sämre etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Grejen är att han inte har möjlighet att träna andra tider än just en timme efter frukost, så det är antingen att han tar en drink eller inte.
|
Är frukostens tidpunkt orubblig?
|
|
|
2006-04-01, 09:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Får inte musklerna det blod dom behöver då det är upptaget vid magsäcken, får man också mindre aminosyreflöde till dom, även om man inte märker det.
|
|
|
2006-04-01, 09:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Det fina är ju att det är så enkelt att prova själv, man behöver inte ett labb för att ta reda på ifall man mår illa, presterar sämre etc.
|
Jo, jag vet iaf att jag måste äta ett stort mål ganska nära inpå träningen (styrka då), annars blir mina resultat lidande.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.
|

|