Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-02, 10:14   #1
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Muskelgener från tränande föräldrar

ok jag här kommer en fråga som jag funderat på länge.

Karl 23 år har en farsa som tränade & tävlade i tyngdlyftning på elitnivå i sverige från när han var 25-35år ungefär (innan Karl föddes). Så farsan var ganska biffig från all träning, farsan kroppsbyggnad var normal innan han började träna, hur påverkar detta Karls "muskelgener"/kroppsbyggnad/muskelgrupper? Karls farfar tränade inte och hade en ganska normal kroppsbyggnad.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:17   #2
Vastrix
mjuk på både in och utsidan

Vastrixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Hans pappas gener kommer inverka lika mycket som om hans pappa inte hade tränat.

/V.
Gammal 2006-03-02, 10:21   #3
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Antagligen kommer pappans extra kunskaper om kost och träning spela större roll för sonen än generna.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:24   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Om frågan gäller huruvida det gör skillnad, på sonens genetiska disposition, om pappan tränat eller inte, så är svaret Nej. Träning påverkar inte dina gener. Du föds med samma gener som du dör med, om de inte skadats av t.ex. ultraviolett strålning eller annat.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:25   #5
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Antagligen kommer pappans extra kunskaper om kost och träning spela större roll för sonen än generna.
För att inte tala om alla vanor, hans inställning etc som "ärvs".
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:29   #6
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
För att inte tala om alla vanor, hans inställning etc som "ärvs".
-"titta nu när pappa ska stöta 150kg, när du blir stor kan du också vara lika duktig"
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:38   #7
Farzan
Registered User

Farzans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jepp, genetiskt sätt kommer det inte spela nån roll vare sig farsan tränade eller inte.

"solbrända kvinnor föder inte solbrända barn". Det svar väl på det mesta.

Det är nog vanorna som går vidare, som de ovan redan har sagt.

Kemi och fysik är världens sätt att säga att hon älskar dig.
Farzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:40   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Man har i alla fall ett kvitto på att anlagen fins där så det kan ju vara motiverande.
Men oftast kan det bli "rök och bakåt" ungar är rätt analoga, antingen gör de exact som föräldrarna eller helt och hållet tvärt om, jag vet många som vägrar roliga saker bara för att deras föräldrar gillade det
Gammal 2006-03-02, 10:45   #9
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Reg.datum: Aug 2005
ok, tackar för svaren
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 10:47   #10
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Om frågan gäller huruvida det gör skillnad, på sonens genetiska disposition, om pappan tränat eller inte, så är svaret Nej. Träning påverkar inte dina gener. Du föds med samma gener som du dör med, om de inte skadats av t.ex. ultraviolett strålning eller annat.

Vi hade en liknadande evolutions-tråd för något/några år sedan på Kolozzeum och detta var vad de flesta sade.

Dock är det något som inte stämmer in i denna ekvationen (enligt mig)

Hur kommer det sig då att vi människor förändras och anpassar oss till nya levnadsvillkor?

Givetvis sker ju inte detta över en generation men låt säga 20-30 generationer. Om jag och mina barn barnbarn et al alla skulle sköta kost och träning exemplariskt så borde rimligen de som föds 20-30 generationer ha lite bättre anlag för muskelbygge?

Om inte, hur förlklaras att människan idag skiljer sig markant från låt säga 10 miljoner år sedan?
Gammal 2006-03-02, 10:58   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mangs
Vi hade en liknadande evolutions-tråd för något/några år sedan på Kolozzeum och detta var vad de flesta sade.

Hur kommer det sig då att vi människor förändras och anpassar oss till nya levnadsvillkor?

Givetvis sker ju inte detta över en generation men låt säga 20-30 generationer. Om jag och mina barn barnbarn et al alla skulle sköta kost och träning exemplariskt så borde rimligen de som föds 20-30 generationer ha lite bättre anlag för muskelbygge?

Om inte, hur förlklaras att människan idag skiljer sig markant från låt säga 10 miljoner år sedan?
Det du talar om är varför Lamarckismen (doktrinen att förvärvade egenskaper går i arv) inte skulle vara sann. För att förstå varför det förhåller sig så, och inse att iställer Darwinismen är den sanna, måste du tänka på att evolutionen är helt beroende av det naturliga urvalet. Det vill säga, att ingen signifikant evolution kan ske utan ett selektionstryck. Om inte din träning och muskelbygge gör att du får fler barn, kommer inte de "gener" som styr ditt beteende (och din disposion för muskelmassa) att rent kvantitativt utgöra en större andel i nästa generation än konkurrerande alleler (genvarianter). Om de inte gör det finns det heller ingen evolution (förändring av populationens genetiska sammansättning). Däremot, om det skulle vara så, att framgångsrika kroppsbyggare skulle snitta med högre antal överlevande barn som i sin tur får avkomma, så skulle vi kunna förvänta oss en större muskelmassa i kommande generationer. Men att det finns en sådan trend finns det väl ingenting som tyder på.

Att vi inte ser ut idag som för 10 miljoner år sedan handlar om att de gener som gör att vi ser ut som vi gör idag tydligen gjorde att bärarna fick fler överlevande reproducerande barn än icke-bärarna. Svårare än så är det faktiskt inte.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2006-03-02, 11:04   #12
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av mangs

Pga naturligt urval, en process som satts ur spel idag. För många tusen år sen överlevde bara de som hade en speciell förmåga eller var bättre på något än andra. I människans fall kanske bättre på att anpassa sig. Alltså: De som hade vad det krävdes för att överleva fick chansen att fortplanta sig, då ärver barnet de egenskaperna och blir antaligen tvungen att skaffa barn med någon annan som har just de egenskaperna som krävdes där och då... osv. Så förstärks och utvecklas arter i naturen.

Du kommer inte att kunna avla fram en människa med bättre förutsättningar för att bygga muskler endast genom att äta och träna bra. Du måste välja ut den unge som hade bäst muskeltillväxt och para den med en annan som har bra muskeltillväxt och sedan välja ut det barn av deras som har bäst muskeltillväxt och repetera processen. Osv. Ett onaturligt urval så att säga, men ändå ett urval, precis som man avlar fram hundraser m.m.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 11:09   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Pga naturligt urval, en process som satts ur spel idag. För många tusen år sen överlevde bara de som hade en speciell förmåga eller var bättre på något än andra. I människans fall kanske bättre på att anpassa sig. Alltså: De som hade vad det krävdes för att överleva fick chansen att fortplanta sig, då ärver barnet de egenskaperna och blir antaligen tvungen att skaffa barn med någon annan som har just de egenskaperna som krävdes där och då... osv. Så förstärks och utvecklas arter i naturen.

Du kommer inte att kunna avla fram en människa med bättre förutsättningar för att bygga muskler endast genom att äta och träna bra. Du måste välja ut den unge som hade bäst muskeltillväxt och para den med en annan som har bra muskeltillväxt och sedan välja ut det barn av deras som har bäst muskeltillväxt och repetera processen. Osv. Ett onaturligt urval så att säga, men ändå ett urval, precis som man avlar fram hundraser m.m.
Vi kompletterar varandra bra, Langster. Nu fick vi med vad som skiljer naturligt från artificiellt urval (avel) också. Good good.

Citat:
Gammal 2006-03-02, 11:12   #14
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:

Naturligt urval har väl ändå inte satts ur spel, det är andra egenskaper som går före bara. En hockeybög som grymtar och frustar synnerligen lämpad för det mesta blir smiskad på fingrarna av "filosofen" som tar med morsan i Finare(tm) kretsar => filosofen spöade köttbiten eftersom det inte finns några direkta fysiska egenskaper som går före längre.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-02, 11:16   #15
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Naturligt urval har väl ändå inte satts ur spel, det är andra egenskaper som går före bara. En hockeybög som grymtar och frustar synnerligen lämpad för det mesta blir smiskad på fingrarna av "filosofen" som tar med morsan i Finare(tm) kretsar => filosofen spöade köttbiten eftersom det inte finns några direkta fysiska egenskaper som går före längre.
Men det betyder inte att hockeybögen kommer att gå barnalös ut ur detta liv, det betyder bara att han får avla sig med ett mindre attraktivt hondjur.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:42.