2006-02-05, 22:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Lokalsinne
Har fruktansvärt dåligt lokalsinne.. Tänkte jag skulle förbättre det... Men fråga är ju då hr jag ska gå till väga? Jag försökte hitta en ebook om detta... Men hittar inget. Borde minnesövningar hjälpa? Eller vad är det egentligen som gör att man får dåligt lokalsinne? Stress och tankespriddhet måste ju vara mkt dåligt för lokalsinne, kanske ska man försöka stressa ned lite?
Vad tror ni man ska satsa på om man vill ha bättre lokalsinne, om man inte har lust att ut och orientera?
|
|
2006-02-05, 22:44
|
|
|
Ignorerad
Reg.datum: May 2004
|
Börja med att plugga in alla gator där du bor?
|
|
|
2006-02-05, 22:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av rQx
Börja med att plugga in alla gator där du bor? 
|
nä lokalsinne har inget med sånt att göra, tex dyslektiker som har skitsvårt för namn kan ha extremt bra lokalsinne eftersom de ofta är bra på att tänka/identifiera abstrakt information. tex hur affärers skyltar ser ut etc...
Ett tips är att försöka känna igen "landmärken" o.d. men sen om du har dålig rumsuppfattning av naturen så är det inte mycket du kan göra åt det.
betänk att du går in i en skola tex. när du gått upp några trappor och svängt av i korridorer etc... kan du då peka åt den riktning där du gick in?
|
|
|
2006-02-05, 22:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Läskigt, skulle precis till att starta en sånhär tråd.
Jag var i stockholm idag.
Jag skulle ta mig till en affär på regeringsgatan, min färd började vid hötorget.
Jag insåg att jag måste vara åt he*ete fel när jag var vid dramaten.
Jag valde altenativet "ringa en vän" som föreslog att jag skulle gå tillbaka samma väg. Jaha sa jag och rörde mig snabbt som blixten tillbaks mot startpunkten, på vägen hittade jag dock regeringsgatan. Glad och lycklig travade man vidare längst regeringsgatan, det hela började bli misstänksamt när det inte fanns en affär i närheten och jag var vid nån helsikes snickargata (eller nått sånt). Då gick det upp för mig att regeringsgatan hade två "håll", FAN. Det hela slutade dock lyckligt, jag hittade tillbaks till hötorget, där säkerhet och värme väntade. Dock hittade jag inte butiken.
Jag var helt vilsen irrade runt i stan en timme, endast iförd en väst i -10 grader.
|
2006-02-05, 23:08
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Destra
Dock hittade jag inte butiken.
Jag var helt vilsen irrade runt i stan en timme, endast iförd en väst i -10 grader.
|
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?
|
|
|
2006-02-05, 23:11
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av mini
|
Då måste man ju, prata, med folk. Usch.
|
|
|
|
2006-02-05, 23:14
|
|
|
WTF?
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
|
|
Killar frågar inte om vägen!
|
|
2006-02-05, 23:18
|
|
|
Tränar inga zoner!
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
|
|
Det var väl tur det, de dryga stockholmarna hade säkert skickat iväg honom mot gamla stan igen.
2006-02-05, 23:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
|
|
Jag gorde de 2 gånger, en gång så var det turister. Dessa pratade språket engelska och det slutade med att dom vill att jag skulle hjälpa dom hitta en elektronik affär. Jag kunde tyvärr inte hjälpa dem och dom kunde inte hjälpa mig.
Andra gången så var det en kille som jag tror drev med mig, han tyckte att jag skulle gå ner i nån liten gränd. Det kändes helt fel när jag gick ner där, så jag vände tillbaka.
|
2006-02-05, 23:28
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Du var rackarns nära stans största turistinformation.
Om man vill fråga om vägen kan man ju alltid gå in i en butik, typ 7eleven. Så länge det inte är massor med folk brukar de vara bra att fråga.
Ett annat hett tips om man har dåligt lokalsinne är att ta reda på vägen innan man ska dit.
|
|
|
2006-02-05, 23:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Fan, jag e nere med dåligt lokalsinne, det är inte ens kul. En gång skulle jag gena till min skola i Paris. 3 och en halv timme senare hittade jag dit. Från tuben till skolan var det ca 10 min...
|
|
|
2006-02-06, 06:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av skeletron
Har fruktansvärt dåligt lokalsinne.. Tänkte jag skulle förbättre det... Men fråga är ju då hr jag ska gå till väga? Jag försökte hitta en ebook om detta... Men hittar inget. Borde minnesövningar hjälpa? Eller vad är det egentligen som gör att man får dåligt lokalsinne? Stress och tankespriddhet måste ju vara mkt dåligt för lokalsinne, kanske ska man försöka stressa ned lite?
Vad tror ni man ska satsa på om man vill ha bättre lokalsinne, om man inte har lust att ut och orientera?
|
Res utomlands, backpacking. Ensam.
Innan var mitt lokalsinne ganska taskigt men efter att ha rest runt i Asien ett par månader upptäckte jag att jag hittade runt mycket snabbare än tidigare. När man konstant kommer till nya ställen och måste lära sig hitta, tar det faktiskt inte så lång tid. Speciellt som man oftast inte kan fråga lokalbefolkningen (om man nu inte redan kan det lokala språket), deras engelska är oftast obefintlig.
Claes
|
|
|
2006-02-06, 06:43
|
|
|
Självgod idoit
Reg.datum: Sep 2004
|
Jag har enormt bra lokalsinne.
Var allt, ville bara skryta.
|
|
|
2006-02-06, 07:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Mr. Moose
Res utomlands, backpacking. Ensam.
Innan var mitt lokalsinne ganska taskigt men efter att ha rest runt i Asien ett par månader upptäckte jag att jag hittade runt mycket snabbare än tidigare. När man konstant kommer till nya ställen och måste lära sig hitta, tar det faktiskt inte så lång tid. Speciellt som man oftast inte kan fråga lokalbefolkningen (om man nu inte redan kan det lokala språket), deras engelska är oftast obefintlig.
Claes
|
Det där kan ju sluta riktigt taskigt ifall man har EXTREMT dåligt lokalsinne
jag har också gått vilse ett antal gånger, irrat runt på stan i 2-3 timmar i svinkyla, felklädd och med ångest över vad man just missat.
|
|
|
2006-02-06, 07:56
|
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
|
|
Om jag ska ta mig själv som exempel så blir det ännu värre när jag frågar och är verkligen ur kurs. Mitt lokalsinne är nog värst när jag är som klarast i huvet, alltså när jag försöker hitta.
Att fråga folk har hjälpt när jag är några meter från målet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.
|

|