Visst ja, det där skulle jag ju snacka om, det var nämligen ett program på tv om hur mycket geler påverkade smaken på det vi äter.
pilt77s variant fungerar, jag har gjort den flera ggr, MEN det är inte det optimala sätet
Men shiet, ni kommer jag ju inte på hur det var.
Jag tror de använde vaccum, kan ha varit varmlyft med, i vilket fall som helst (mindre på det första) inget som är praktiskt genomförbart hemma.
Istället kunde man först frittera i 130 grader, och sedan låta dem svalna, för att därefter frittera igen i 190 grader. Det är bara det att jag tror det var ett steg till, men jag kan inte komma på VAD det var.
De diskuterade potatismos också, det inte alls optimala sättet att göra mos på var att koka potatisen och sedan slänga ner den i en matberedare och köra den tills det blev tapetklister av det. Det optimala sättet var att ha potatisen i 62gradigt vatten i 30minuter, för att därefter koka den. Spola av den i kallt vatten och sedan köra den igenom en potatispress, blanda det med smör och hälla på sjudande mjölk, röra om alltsammans och sedan pressa det igenom ett finmaskigt nät med hjälp av en degskrapa.
Men sämst att jag inte orkade skriva en tråd då och inte minns säkert på pommesen.