Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-03, 14:04   #1
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Vinkel på benpressens fotplatta.

Hur lyder rekommendationerna? Jag har ganska stela fotleder så jag brukar ha ganska hög vinkel från golvet. Är det farligt med för hög vinkel? Kan man likna det vid platta under hälen i böj?

Tack på förhand!
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 16:03   #2
Honn
Registered User

Honns avatar

Reg.datum: Dec 2002
Jag vill fotplattan vinkelrät mot slädens bana. Då slipper jag känna som om fötterna ska halka av.
Gammal 2006-02-03, 16:11   #3
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Citat:
Ursprungligen postat av Honn
Jag vill fotplattan vinkelrät mot slädens bana. Då slipper jag känna som om fötterna ska halka av.
Okej, jag brukar ha lite mer vinkel än så.
Gammal 2006-02-03, 16:14   #4
J.Saarela
El Presidente

Reg.datum: Mar 2004
Sätt vinkeln på det sättet det känns bäst för dig.
J.Saarela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 16:25   #5
JAM
Registered User

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av petersson
Är det farligt med för hög vinkel? Kan man likna det vid platta under hälen i böj?
Det tycker jag var en intressant fråga.
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 19:09   #6
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Det tycker jag var en intressant fråga.
Jag också Var är Allan och Arne?
Gammal 2006-02-03, 19:15   #7
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Vinkeln på fotplattan skall vara sån att du pressar med hela foten. Man ser många som lyfter på hälen i bottenläget och då måste således fotplattan vinklas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 19:29   #8
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Vinkeln skall som sagt vara sådan att hällen aldrig lämnar plattan! Då tappar man all stabilitet i foten och kan skada denna.
Gammal 2006-02-03, 20:58   #9
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Vinkeln på fotplattan skall vara sån att du pressar med hela foten. Man ser många som lyfter på hälen i bottenläget och då måste således fotplattan vinklas upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Vinkeln skall som sagt vara sådan att hällen aldrig lämnar plattan! Då tappar man all stabilitet i foten och kan skada denna.

Tack
Gammal 2006-02-14, 00:34   #10
JAM
Registered User

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Sorry att jag är så bedrövligt sen att svara så att jag drar upp denna lite halvgamla tråd, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden:

1) Benpressar med mycket vinklad platta (som gör att hälen aldrig lämnar plattan) klassas som hälsosamma medan
2) knäböjar med planka under hälen (som gör att hälen aldrig lämnar underlaget) klassas som ohälsosamma.

Vad av detta? Jag tycker att de båda fallen känns rätt lika varandra. 2) är väl inte så bra för knäna? Hur är det då med 1)?
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 08:06   #11
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Sorry att jag är så bedrövligt sen att svara så att jag drar upp denna lite halvgamla tråd, men jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden:

1) Benpressar med mycket vinklad platta (som gör att hälen aldrig lämnar plattan) klassas som hälsosamma medan
2) knäböjar med planka under hälen (som gör att hälen aldrig lämnar underlaget) klassas som ohälsosamma.

Vad av detta? Jag tycker att de båda fallen känns rätt lika varandra. 2) är väl inte så bra för knäna? Hur är det då med 1)?
jag har aldrig hört talas om att planka under fötterna skulle vara skadligt för knäna, dock blir ju fötterna väldigt låsta och du är tvungen att stå precis rakt på plankan. Är ju inte heller så bra om man verkligen vill träna upp smidigheten i fotleden då plankan blir ett hjälpmedel man inte klarar sig utan. Har även mycket svårt att tänka mig att ställa mig och balansera på en planka med massa vikt på ryggen.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 09:10   #12
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Sen är risken att man trycker fram knäna långt fram över tårna om man har en planka under hälarna och det är iaf inte bra för mina knän.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 12:10   #13
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:

Jag har viklat fotplattan rak för jag trodde med samma sak gällde, men jag kör apdjupt och mina hälar lättar nog med ja.

Vad gäller det ovan är det ju samma sak egentligen, men inte som du menar, och kanske därför inget är bra:

1) Vinklad platta = stabil fot, plan med upplyft häl = ostabilt.
2) Planka under hälen = bara delar av foten tar i underlaget = ostabilt = dåligt, hela foten i golvet = bättre. Jag vet inte om alternativet "utan planka med hälen upp i luften" är ett alternativ. Isf är nog lösningen att stretcha/öva tills man får ner den i golvet.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:43.