Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-25, 11:38   #1
Stumpis
Starkast i Lomma.

Stumpiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Öka förståelsen för skånskan!

Missa inte ikväll på svt2 kl.21.30
Fredrik Lindström gör en resa i Skåne för att ta reda på varför skånskan ofta betraktas som den fulaste dialekten.

Vad tycker ni; är skånskan den fulaste dialekten, eller är det en ursäkt för att man inte begriper vad vi säger?
Vilken är annars den fulaste dialekten, eller finns det rentav ingen?

Nå???
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 11:42   #2
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag bor i Ängelholm, och har lyckats få en ganska neutral skånska, som inte försvinner iväg åt något håll. Kommer kan däremot till tex Helsingborg kan man få hör sån skånska som får en att halka på öppen gata. KAn tex inträffa att man träffa en väldigt vacker tjej, men ljuden som kommer ur hennes mun får öronen att krylla sig av obehag. Lite som att salta en glass.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 11:43   #3
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Riktigt breeeed östgötska måste väl ändå vara den fulaste dialekten? Jag rodnar varje gång jag hör en östgöte på radio eller TV och undrar i mitt stilla sinne om jag också låter sådär berövlig när jag pratar......
Gammal 2006-01-25, 11:48   #4
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag tycker skånska är mysigt att lyssna på. Tyvärr känner jag inte så många som pratar skånska. Absolut en av de finaste dialekterna
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 11:48   #5
Stumpis
Starkast i Lomma.

Stumpiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
Jag bor i Ängelholm, och har lyckats få en ganska neutral skånska, som inte försvinner iväg åt något håll. Kommer kan däremot till tex Helsingborg kan man få hör sån skånska som får en att halka på öppen gata. KAn tex inträffa att man träffa en väldigt vacker tjej, men ljuden som kommer ur hennes mun får öronen att krylla sig av obehag. Lite som att salta en glass.

Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 12:07   #6
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag har stannat till i Köping en gång på vägen till GBG..

Aldrig mer..
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 12:14   #7
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
SKånska är fint så länge dialekten inte överdrivs!
Gammal 2006-01-25, 12:17   #8
Snake
Banned User

Snakes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Förra programet var riktigt bra och underhållande även fast det kändes ibland som att han drev med lokalbefolkningen. Får hoppas han gör det i kvällens program också
Snake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 12:27   #9
internethjälten
Registered User

internethjältens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Missa inte ikväll på svt2 kl.21.30
Fredrik Lindström gör en resa i Skåne för att ta reda på varför skånskan ofta betraktas som den fulaste dialekten.

Vad tycker ni; är skånskan den fulaste dialekten, eller är det en ursäkt för att man inte begriper vad vi säger?
Vilken är annars den fulaste dialekten, eller finns det rentav ingen?

Nå???
Skånskan är fortfarande inte en dialekt, det är ett eget språk
och det är ovanför skånegränsen (småland och uppåt) som
det är en massa dialekter av skånskan. När man sen kommer
uppåt Stockholmstrakten är det inte längre en dialekt utan
ett läte -inte längre ett språk.
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 12:48   #10
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan
Riktigt breeeed östgötska måste väl ändå vara den fulaste dialekten? Jag rodnar varje gång jag hör en östgöte på radio eller TV och undrar i mitt stilla sinne om jag också låter sådär berövlig när jag pratar......
Nädå. Ingen fara. Johan däremot...

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 12:51   #11
Frantic
Registered User

Frantics avatar

Reg.datum: Mar 2004
"Rätt" skånska kan vara riktigt sexigt
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 13:00   #12
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jag gillar skånska. Tycker att det är en sexig dialekt .

Däremot har jag alltid sagt att jag inte gillar västgötska/göteborska. Hade svårt för det "ultrakäcka" som jag sammankopplar med den dialekten. Efter att ha pratat med en hel del västgötar i helgen är jag dock benägen att ändra mig - det är en ganska charmig dialekt trots allt. Värmländska är också helt underbart! Norrländska och dalmål uppfattar jag som "mysiga".

Äh. Egentligen är det väl bara att konstatera att jag är en sucker för dialekter. Kanske för att jag själv talar ganska intetsägande stockholmska/rikssvenska? Sen beror det väldigt mycket på hur dialekten uttalas också; tonläge, röst osv. Det enda jag kan komma på som är riktigt fult i dialektväg måste vara kärringar i övre medelåldern med gäll röst och "gnällbältesdialet" - typ Västmanland, Örebromål, viss östgötska osv.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 13:06   #13
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
Bah, ängelholmsskånskan är den fulaste. Den lättaste att förstå tycker jag är lundensiskan (eller hur man nu vill kalla den). Det är Rak skånska.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 13:15   #14
Maskinisten
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Skånska är ful därför att den är grötig och svår att förstå, annars vore den väl inte så farlig

Sen en fundering. Norrländska (Norrland = 52% av sveriges yta (källa - kommer inte ihåg) ) Låter all norrländska likadant? Nej. varför gör man inte skillnad på norrbottniska, västerbottniska, jämländska osv?

Ytterligare en fundering. Hur kommer det sig att alla stockholmare tror sig prata nån slags riksvenska (som egentligen inte existerar, för alla pratar med någon form av dialekt?.)
Eller är det så att ersätta ä med e = tregolv/trägolv, rev/räv är riksvenska?
Gammal 2006-01-25, 13:22   #15
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinisten
Skånska är ful därför att den är grötig och svår att förstå, annars vore den väl inte så farlig

Sen en fundering. Norrländska (Norrland = 52% av sveriges yta (källa - kommer inte ihåg) ) Låter all norrländska likadant? Nej. varför gör man inte skillnad på norrbottniska, västerbottniska, jämländska osv?

Ytterligare en fundering. Hur kommer det sig att alla stockholmare tror sig prata nån slags riksvenska (som egentligen inte existerar, för alla pratar med någon form av dialekt?.)
Eller är det så att ersätta ä med e = tregolv/trägolv, rev/räv är riksvenska?
Nej stockholmare är fan dom sista som ska ge sig på att kalla det dom talar för rikssvenska. Det mest neutrala språket torde vara det folk i Uppsala pratar. Det är det som låter mest likt TV/radio-språk. Förutom det finns det stockholmsdialketer som är så pass olika varandra att det är riktigt dumt att ens tala om någon stockholmsdialekt, det enda som jag tycker är gemensamt för alla är difftongerna. Tregolv/rev/eta är det mest äldre personer som säger.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.