Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-17, 09:16   #1
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Reg.datum: Mar 2004
Fundering om våg

Tänkte skaffa mig en digital personvåg, såg två st på teknikmagasinet som verkade bra. Men det jag funderade över är att det stod att den kan mäta andelen kroppsfett i procent. Det kan ju inte stämma. Såhär står det om den!

"Avancerad personvåg utrustad med den senaste BIA-tekniken. Knappa in din längd, ålder och ditt kön. Vågen läser av andelen kroppsfett i procent med hjälp av svagström och visar sedan värdet tillsammans med vikten i displayen. Mätområde: upp till 150 kg i 100 grams steg. Passar från 6 år och uppåt och längder mellan 80-220 cm. Individuellt programmerbara minnen för 12 personer."

Förstår inte riktigt hur det där funkar, men den kan väl inte ta hänsyn till muskler så väger man en del så lär den bara visa att man är überfet. Eller?
GT_Razor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 09:18   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Den fungerar genom bioimpedans, med svag elektrisk ström som passerar genom kroppen. Det kan skilja på fettfri vikt och fettvikt... eller rättare sagt, en sådan våg av sjukhuskvalitet kan det. Billiga hemmavågar är mer tveksamma och kan ge en rätt stor felmarginal.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 09:21   #3
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Den fungerar genom bioimpedans, med svag elektrisk ström som passerar genom kroppen. Det kan skilja på fettfri vikt och fettvikt... eller rättare sagt, en sådan våg av sjukhuskvalitet kan det. Billiga hemmavågar är mer tveksamma och kan ge en rätt stor felmarginal.
Det blir lite knas eftersom den bara mäter från ben till ben, men jag tycker att den funkar bra för att märka tendenserna. Jag har använt min i ½ år nu.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 09:26   #4
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Hmm ok. Känner man av strömmen =P Men Nina, e det den jag menade som du har eller? Men alltså funkar den hyffsat just för å se om man iaf tappat kroppsfett osv? Såg en annan variant på Clas Ohlson också. Den va dyrare, kostar 800. Det står att den kan mäta kroppsfett, muskelmassa och vatten. Vad tror ni om det?
Gammal 2005-11-17, 09:33   #5
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av GT_Razor
Hmm ok. Känner man av strömmen =P Men Nina, e det den jag menade som du har eller? Men alltså funkar den hyffsat just för å se om man iaf tappat kroppsfett osv?
Oroa dig inte. Man känner inte ett dugg. Jag köpte en från Tanita. De är lite dyrare. Jag vet inte om de är bättre, men jag kan säga att skitet jag köpte på Lidl åkte tillbaka på 3 röda sekunder. Visst funkar min våg. Men jag ser ju det själv lika bra i spegeln. Dock är det alltid kul med prylar, och det var därför jag köpte min. Kanske en fettprocentvåg kan vara en idé för de som bulkar och tror att de gått upp skitmycket i muskler fast de egentligen bara har blivit feta.
Gammal 2005-11-17, 10:00   #6
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nina Lätt
Oroa dig inte. Man känner inte ett dugg. Jag köpte en från Tanita. De är lite dyrare. Jag vet inte om de är bättre, men jag kan säga att skitet jag köpte på Lidl åkte tillbaka på 3 röda sekunder. Visst funkar min våg. Men jag ser ju det själv lika bra i spegeln. Dock är det alltid kul med prylar, och det var därför jag köpte min. Kanske en fettprocentvåg kan vara en idé för de som bulkar och tror att de gått upp skitmycket i muskler fast de egentligen bara har blivit feta.

Jaha vad var det du köpte därifrån då? Hahahaha, ja precis som jag då =P Nämen jag är ju väldigt bulkad i nuläget, och tänkte starta diet vid jul, så det vore bra om man kunde se just hur mkt fett man har relativt till muskelmassa. På ett ungefär iaf, så man ser hur det minskar under dieten och senare se muskelmassan ökas i procent, det e ju kul =) Om det nu kan fungera någorlunda bra. Så frågan är....att köpa eller inte köpa....alltså en digitalvåg vill jag ha i vilket fall som helst, som är bra och visar med precision...men frågan är just om man ska köpa en sådan med fettmätning eller inte...
Gammal 2005-11-17, 10:06   #7
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Jaha vad var det du köpte därifrån då? Hahahaha, ja precis som jag då =P Nämen jag är ju väldigt bulkad i nuläget, och tänkte starta diet vid jul, så det vore bra om man kunde se just hur mkt fett man har relativt till muskelmassa. På ett ungefär iaf, så man ser hur det minskar under dieten och senare se muskelmassan ökas i procent, det e ju kul =) Om det nu kan fungera någorlunda bra. Så frågan är....att köpa eller inte köpa....alltså en digitalvåg vill jag ha i vilket fall som helst, som är bra och visar med precision...men frågan är just om man ska köpa en sådan med fettmätning eller inte...
Du får googla själv. (Jag vill inte bryta några regler.) Inför din deff så är det bra om du har en bra våg. En bra våg med fettprocentmätning behöver inte kosta så mycket mer än en vanlig bra våg. Jag köpte min inför sommardieten. Dock måste jag säga att det inte alls var så kul som jag hade trott. Att mäta (med måttband) och väga kändes mycket mer rättvisande. Om du skall köpa eller inte beror på hur det ser ut med ekonomin. Har du pengarna så varför inte? Men ha inga höga förhoppningar.
Gammal 2005-11-17, 10:27   #8
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Citat:
Du får googla själv. (Jag vill inte bryta några regler.) Inför din deff så är det bra om du har en bra våg. En bra våg med fettprocentmätning behöver inte kosta så mycket mer än en vanlig bra våg. Jag köpte min inför sommardieten. Dock måste jag säga att det inte alls var så kul som jag hade trott. Att mäta (med måttband) och väga kändes mycket mer rättvisande. Om du skall köpa eller inte beror på hur det ser ut med ekonomin. Har du pengarna så varför inte? Men ha inga höga förhoppningar.
Jo precis. Hmm...svårt val =P Njaa alltså....så stor skillnad e det ju inte i pris mellan en med fettmätning å en utan,förutom den från clas ohlson då då. Äsch, får se, ska tänka på det. Men ska bli kul med en bra våg i vilket fall som helst! =) Förresten du är DEN nina såg jag nu hehe. Swedishnina, trevligt trevligt!
Gammal 2005-11-17, 10:31   #9
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Förresten du är DEN nina såg jag nu hehe. Swedishnina, trevligt trevligt!
Numera känd på Kolo som Nakenråtte-Nina.
Gammal 2005-11-17, 10:39   #10
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Citat:
Numera känd på Kolo som Nakenråtte-Nina.
Hahaha, ja du, det va en otroligt sjuk avatar! En mutering av dig och råttan.

E det din råtta?
Gammal 2005-11-17, 10:41   #11
raZmus
Registered User

raZmuss avatar

Jag använde min bioimpedansmätare kanske en eller två veckor. Den kunde slå flera procent "fel" om man gjorde mätningar direkt efter varandra. Säljes billigt.
Gammal 2005-11-17, 10:45   #12
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Citat:
Ursprungligen postat av raZmus
Jag använde min bioimpedansmätare kanske en eller två veckor. Den kunde slå flera procent "fel" om man gjorde mätningar direkt efter varandra. Säljes billigt.

Ok, vad e det för våg då? Vad kostade den och vilket märke?
Gammal 2005-11-17, 10:52   #13
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Hahaha, ja du, det va en otroligt sjuk avatar! En mutering av dig och råttan.

E det din råtta?
Jag har hittat råttan på Google. Ja, den är min. Typ.

raZmus: I det läget skall man lämna tillbaka skiten. Lite sent nu kanske, men det kan ju GT_Razor tänka på om han råkar göra ett felköp. Det är bara att säga att den inte funkar som den skall så får man pengarna tillbaka.
Gammal 2005-11-17, 10:57   #14
GT_Razor
Registered User

GT_Razors avatar

Citat:
Jag har hittat råttan på Google. Ja, den är min. Typ.

raZmus: I det läget skall man lämna tillbaka skiten. Lite sent nu kanske, men det kan ju GT_Razor tänka på om han råkar göra ett felköp. Det är bara att säga att den inte funkar som den skall så får man pengarna tillbaka.

Ok...du e lite sjuk du som väljer en sådan ful sak hihihihih

Joo näämen jag orkar inte hålla på med å lämna tillbaka grejjer så jag skiter nog i det där. Krävs mer avancerad teknik för att få reda på hur mkt muskler, fett osv man har...det där e nog inge bra. Blir nog en vanlig men bra digitalvåg istället. Förresten Nina, vad e på G nu? E du i bra form osv eller är du i byggstadie eller hur ser det ut? Var e det du bor nånstans? Vilken stad alltså?
Gammal 2005-11-17, 11:08   #15
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ok...du e lite sjuk du som väljer en sådan ful sak hihihihih

Joo näämen jag orkar inte hålla på med å lämna tillbaka grejjer så jag skiter nog i det där. Krävs mer avancerad teknik för att få reda på hur mkt muskler, fett osv man har...det där e nog inge bra. Blir nog en vanlig men bra digitalvåg istället. Förresten Nina, vad e på G nu? E du i bra form osv eller är du i byggstadie eller hur ser det ut? Var e det du bor nånstans? Vilken stad alltså?
Digitalvåg, Kapiler och måttband tror jag på i första hand. Om det finns någon BodPod i närheten så är det en sån grej som jag tycker skulle vara kul att göra kanske en gång om året. Tyvärr finns det ingen här i Malmö. (Så vitt jag vet i alla fall.)

Det är rätt bra med mig, tycker jag. Jag har bytt gym från SATS till fitness24seven som ligger hela 2 minuter från min bostad och dessutom är öppet dygnet runt, så det blir en hel del träning nu. Den fina sommarformen är dock som bortblåst, men vi kan väl kalla det en spontanbulk.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:49.