2005-11-12, 20:30
|
|
Turist i tillvaron
Reg.datum: Jun 2005
|
Gram protte per kg?
Har inte blivit riktigt klok på vad det är som gäller där. En del säger 2 gram per kilo kroppsvikt/dag, andra 3. Så jag undrar vad som gäller bara
|
|
|
2005-11-12, 20:32
|
|
The Supermegasized Hobbit
Reg.datum: Sep 2004
|
vad som gäller är vad du själv tycker känns bra och funkar för dig
|
2005-11-12, 20:35
|
|
Turist i tillvaron
|
Citat:
Ursprungligen postat av mystic[-_-]
vad som gäller är vad du själv tycker känns bra och funkar för dig
|
Typ man kan trycka i sig obegränsat med protein menar du då? Om jag visste vad som kändes bra för mig skulle jag inte ställt denna fråga
|
|
|
2005-11-12, 21:02
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Finns inget svar men massor av åsikter.
Min åsikt är 2 g protein / kg kroppsvikt. Allt annat är overkill. Dyrt och onödigt med mer.
Då menar jag också att du ska räkna med allt protein du får i dig, inte bara mjölk, vassle, ägg och kött utan också från potatis, ris, havregryn, pasta, grönsaker osv. Olika proteiner kompleterar varndra så att det blir fullvärdigt i slutändan.
|
|
|
2005-11-12, 21:04
|
|
Turist i tillvaron
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Finns inget svar men massor av åsikter.
Min åsikt är 2 g protein / kg kroppsvikt. Allt annat är overkill. Dyrt och onödigt med mer.
Då menar jag också att du ska räkna med allt protein du får i dig, inte bara mjölk, vassle, ägg och kött utan också från potatis, ris, havregryn, pasta, grönsaker osv. Olika proteiner kompleterar varndra så att det blir fullvärdigt i slutändan.
|
Hmm okej. Är nog overkill för min del då.Får i mig rätt så mycket per dag
|
|
|
2005-11-13, 08:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag tvivlar starkt på att jag dragit någon slags gräns vid exakt 2 gram där en eventuell testosteronsänkning har större negativ effekt än vad tillförsel av aminosyror har positiv effekt.
Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel, men det testades inte om 2.1 gram var någon slags övre gräns där det inte var någon nytta med mer.
Jag känner inte till den övre gränsen för dagligt proteinintag, där ytterligare mängd inte har någon effekt på muskeltillväxten, vare sig akut eller på sikt, men jag känner heller inte till någon övertygande anledning för en styrketränande person som vill maximera sin muskeltillväxt att begränsa sig vid ett intag av t ex 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, annat än möjligen de ekonomiska.
|
|
|
2005-11-13, 09:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Ibörjan nrä man skulle äta 2g/kg så var dte liet svårt, men snart lyckades jag med det och ökade sucesivt och nu är det svårt att äta under 3g/kg.
Är den testosteronesänkande effekten dosrelaterad? altså sänks testosterone hela tdien mera destu mera protein man äter, förutsatt att man redan äter mycket protein.
|
|
|
2005-11-13, 09:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Testosteron- och tillväxthormonnivåer är mer betingade av den typ av träning som man tränar. Få reps 1-(3)-5 och snabba reps i ett fåtal set ger ett stort gensvar på testosteron ökningar uppemot 47% har uppmätts. Många reps 8-(12)-20 ger ett stort gensvar på tillväxthormonnivån ökningar uppemot 5000% har uppmätts.
|
|
|
2005-11-13, 10:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Testosteron- och tillväxthormonnivåer är mer betingade av den typ av träning som man tränar. Få reps 1-(3)-5 och snabba reps i ett fåtal set ger ett stort gensvar på testosteron ökningar uppemot 47% har uppmätts. Många reps 8-(12)-20 ger ett stort gensvar på tillväxthormonnivån ökningar uppemot 5000% har uppmätts.
|
5000%?
|
|
|
2005-11-13, 10:29
|
|
Turist i tillvaron
|
Citat:
Ursprungligen postat av HenrY
5000%? 
|
Det är ganska så många procent det
|
|
|
2005-11-13, 10:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av H.Emanuel
Har inte blivit riktigt klok på vad det är som gäller där. En del säger 2 gram per kilo kroppsvikt/dag, andra 3. Så jag undrar vad som gäller bara
|
Jag ligger alltid mellan 3,5 - 4,5 gram / kg kroppsvikt oftast närmare den höga siffran under diet.
|
|
|
2005-11-13, 19:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag tvivlar starkt på att jag dragit någon slags gräns vid exakt 2 gram där en eventuell testosteronsänkning har större negativ effekt än vad tillförsel av aminosyror har positiv effekt.
Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel, men det testades inte om 2.1 gram var någon slags övre gräns där det inte var någon nytta med mer.
Jag känner inte till den övre gränsen för dagligt proteinintag, där ytterligare mängd inte har någon effekt på muskeltillväxten, vare sig akut eller på sikt, men jag känner heller inte till någon övertygande anledning för en styrketränande person som vill maximera sin muskeltillväxt att begränsa sig vid ett intag av t ex 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, annat än möjligen de ekonomiska.
|
Framgick det i studien om de som fick mer protein även fick i sig mer kalorier sammanlagt och om båda grupperna hade samma mängd kroppsfett efteråt?
|
|
|
2005-11-13, 20:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kontrollgruppen fick motsvarande energimängd maltodextrin.
|
|
|
2005-11-13, 20:12
|
|
bicepsmått...med pump!!
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av HenrY
5000%? 
|
Han pratar nog om en akut effekt, det består inte långt efter passet. Träning har ingen märkbar långvarigeffekt på GH-nivåerna vad jag vet. (fortsatt diskussion i annan tråd kanske)
|
|
|
2005-11-13, 21:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kontrollgruppen fick motsvarande energimängd maltodextrin.
|
Okej. Dags att fördela om sin Gainer lite då  Man visste inte om deras kroppsfett hade förändrats olika i grupperna?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.
|

|