2005-10-19, 08:27
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Fy fan för fyllekörning!
Ta bilen för dem!
Artikel i DN om en fylleförare.
|
|
|
2005-10-19, 08:51
|
|
|
Ge mig kebap och öl
Reg.datum: Jun 2003
|
Sjukt minst sagt.
Kapar tråden lite såhär i andra inlägget...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=475551
Ska "Magnus" verkligen åtalas? Tjejerna satte sig i bilen helt frivilligt och visste vad de gav sig in på (annars är de riktigt dumma) så att försöka åtala han för dråp tycker jag är underligt. Vore en sak om de gick på vägen och han kom farandes och körde ihjäl dem men nu var de inte oskyldiga direkt...
|
|
|
|
2005-10-19, 09:51
|
|
|
Mjäll & SL
|
De var fulla och dumma och han körde ihjäl dem. Klart han ska straffas.
Visst, de visste vad de gjorde - men hur många i den åldern gör korrekta riskbedömningar?
Och han snubben som körde ihjäl en farmor och hennes barnbarn ska ha mer än 1½ år.
|
|
|
2005-10-19, 09:57
|
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Nitrometan
De var fulla och dumma och han körde ihjäl dem. Klart han ska straffas.
Visst, de visste vad de gjorde - men hur många i den åldern gör korrekta riskbedömningar?
Och han snubben som körde ihjäl en farmor och hennes barnbarn ska ha mer än 1½ år.
|
I sådana fall skall ju föraren alltid straffas, för inkorrekt hastighets anpasning, du är alltid skylldig att anpassa farten efter förhållandena, och orsakar du en olycka har du ju inte gjort det, och således dödat dina medåkande pga din försumlighet.
2005-10-19, 10:10
|
|
|
Mjäll & SL
|
Japp och vållande till annans död kan ge upp till 6 års fängelse. Vilket ingen av de två nämnda snubbarna fick.
Den ena fick 18 månaders fängelse och den andra fick lite samhällstjänst.
|
|
|
2005-10-19, 10:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Varför får de aldrig fram kommentarer från dem som tar besluten om de låga straffen?
Är de skyddade på något sätt?
Det skulle vara kul att höra hur de tänker
|
|
|
2005-10-19, 10:21
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Ska "Magnus" verkligen åtalas? Tjejerna satte sig i bilen helt frivilligt och visste vad de gav sig in på (annars är de riktigt dumma) så att försöka åtala han för dråp tycker jag är underligt. Vore en sak om de gick på vägen och han kom farandes och körde ihjäl dem men nu var de inte oskyldiga direkt...
|
Japp, han skall åtalas (tycker jag). Dock inte för dråp (jag kan förstå om tjejernas anhöriga vill sätta åt honom så mycket som det går, men straffet är ju inte för att tillfredsställa något hämndbehov hos dem), utan för vållande till annans död. Han har ju inte gått in för att ta livet av tjejerna, men att de dött p.g.a. hans oansvariga beteende känns för mig tämligen uppenbart.
Fyllekörning är så .... så .... jag saknar ord.
|
|
|
2005-10-19, 10:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Frantic
Varför får de aldrig fram kommentarer från dem som tar besluten om de låga straffen?
Är de skyddade på något sätt?
Det skulle vara kul att höra hur de tänker
|
Senaste exemplet finns här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...715871,00.html
Läs gärna HD's dom i fallet:
http://www.hogstadomstolen.se/2005/2...9-04%20dom.pdf
Saxat ur domen:
Citat:
|
Ursprungligen postat av HD
BRs färd slutade med en olycka av allra allvarligaste slag. Det har emellertidinte kommit fram något som visar att BR varit i det närmaste helt likgiltiginför de effekter som kunde följa av hans färd (jfr prop. 1993/94:44 s. 49).
Den högre delen av straffskalan aktualiseras därmed inte.
|
Samtidigt kan nån skandiachef låsas in på 6 år för att ha försnillat 17milj. kronor.
|
2005-10-19, 18:58
|
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Samma som i ovanstående post men den här artikeln innefattar en intervju med han som körde ihjäl ett äldre dam och henens barnbarn.
När man läser hur han tänker och vad han säger får man lust att bli väldigt våldsam.
|
|
|
2005-10-19, 19:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Pudzianovski
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Samma som i ovanstående post men den här artikeln innefattar en intervju med han som körde ihjäl ett äldre dam och henens barnbarn.
När man läser hur han tänker och vad han säger får man lust att bli väldigt våldsam.
|
Jag måste säga att den mannen kan inte ha tänkt alls, på flera år...
Fy fan vad synd om familjen som han förstörde livet för.
|
|
|
2005-10-19, 20:31
|
|
|
Registered User!
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Sjukt minst sagt.
Kapar tråden lite såhär i andra inlägget...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=475551
|
Nja, inte dråp. Kanske vållande till annans död dock. Dom pantade brudarna visste gott och väl vad dom gav sig in på, dom är faktiskt medbrottslingar i mina ögon då dom inte stoppade honom från att köra och dessutom genom att sätta sig i bilen automatiskt gav sitt medgivande till körningen.
|
2005-10-19, 20:36
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Juridiken signalerar allt som oftast att pengar och materiella ting är mer värfullt än människor. Tragiskt.
|
|
|
2005-10-19, 20:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Jag måste säga att den mannen kan inte ha tänkt alls, på flera år...
Fy fan vad synd om familjen som han förstörde livet för. 
|
Jag känner ändå en viss medkännsla med honom. det låter som att det faktist kunde ha varit näst intill omöjligt att väja för tanten och hennes unge. Det är självfallet ingen ursäkt och absolut är han skylldig, men så förfärlig låter inte killen.
Han gjorde ett korkat val när han satte sig i bilen och han känner enorm skuld över det. När han har tagit sitt straff tycker jag att man ska kuna förlåta honom. Hade en god vän till mig gjort samma sak som han gjorde hade jag inte övergivit honom som dennes kompisar gjorde.
|
2005-10-19, 21:12
|
|
|
WTF?
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av olwe
Jag känner ändå en viss medkännsla med honom. det låter som att det faktist kunde ha varit näst intill omöjligt att väja för tanten och hennes unge. Det är självfallet ingen ursäkt och absolut är han skylldig, men så förfärlig låter inte killen.
|
Menar du verkligen allvar?!! Han körde asfull (2,17 promille är väldigt högt) på en raksträcka i fullt dagsljus och bromsade inte ens innan han mejade ner tanten och barnvagnen! Menar du att bebisen och tanten ska skylla sig själva?
|
|
2005-10-19, 21:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av mini
Juridiken signalerar allt som oftast att pengar och materiella ting är mer värfullt än människor. Tragiskt.
|
Nja, varför tycker du att straffet handlar om vad som är mest värdefullt? I så fall antar jag att du utgår från att straffet ska återställa någon slags rättvisa och inte verka preventivt. Har du tänkt på vilken roll upptäcksrisken spelar?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.
|

|