Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-13, 04:25   #1
H.Emanuel
Turist i tillvaron

H.Emanuels avatar

Reg.datum: Jun 2005
Okej med medborgargarden?

Tycker du att det är i sin ordning att ta lagen i egna händer? Tillexempel att gå samman med grannar och bilda grupp/grupper och sätta hårt mot hårt i tillexempel ett område där det gång efter gång begås brott/våldsbrott av diverse slag. Polisen hinner inte med, eller kommer alldeles försent eller inte alls, folk är allmänt otrygga i området. Själv tycker jag inte att det är okej, men samtidigt kan jag förstå själva gejen.
H.Emanuel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 05:06   #2
Mr. Moose
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Om polisen inte kan göra sitt jobb, varför ska gemene man lida?

Jag är för det, MEN, det måste hållas under kontroll annars är det bara rollerna som bytt plats. Att vara pro-aktiv, när det gäller att skydda sig själv och ens familj, är i mitt tycke helt OK.

Claes
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 05:07   #3
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Om det funkade så "great". Men områdena där det är kaos för ungdomar och vuxna härjar. Är ju pågrund utav att folket ignorerar problemen och sina barns uppfostran. Samt att många har ju inte mycket till kompetens att utveckla problemlösning för samhälls frågor. Skulle behövas mycket pengar och tid från staten att utveckla ett program där dom lär äldre, som senare lär sina barn. Men som sagt, tror verkligen inte att dom har råd med en "super nanny" till varannan familj som det verkar behövas i vissa områden.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 06:02   #4
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Polisens uppgift är ju att skydda hederligt folk från drägg som inte kan hålla sig på rätt sida om lagen. Så vad skall man då göra när polisen inte sköter sin uppgift? Jag är i varje fall inte den som skulle acceptera att bli rånad eller misshandlad om det börjar gå utför med området där jag bor.
Sen är förstås inte medborgargarden idealt. Bäst är ju onekligen duktiga poliser som upprätthåller lagen, men funkar inte det får man försvara sig på annat sätt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 06:28   #5
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Jag skulle kunna tänka mig att gå polis högskolan om dom hade lite bättre månadslön. Vem vet om det blir ett alternativ för mig i framtiden. Men medborgargard är för primitivt "lösning" och kan lätt missbrukas. Man får istället ta hand om sig själv, och lära sina barn att kunna självförsvar på hög nivå. Om det tyvärr kommer till det.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 07:11   #6
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Medborgargarden brukar alltid spåra ur. Våld löser aldrig några problem.

Fast visst känner man för att spöa upp vissa klantar.

Tur att man kan avreagera sig på gymmet.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 07:14   #7
Baha
Way of the ape

Bahas avatar

Reg.datum: Oct 2001
Vet inte om det är i sin ordning eller ej, men dom som gör det gör ju det för att dom inte har ngt val oftast.
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 07:18   #8
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Våld löser aldrig några problem.
Så om vi går ihop 20 pers här i området där jag bor och ger smisk till alla moppeligister som slangar soppa, så menar du att dom kommer fortsätta ändå? Jag tvivlar faktiskt på det.
Gammal 2005-10-13, 07:29   #9
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Men de anmäler er för misshandel så åker ni in. De klarar sig eftersom fjoretisar inte är straffmyndiga. Dessutom är slangning av bensin är ett mindre grovt brott än att i ett stort gäng spöa upp fjortisar.

TK Trossö
Gammal 2005-10-13, 07:30   #10
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Och medan ni sitter inne så kan de fortsätta slanga, stjäla era bilar och i största allmänhet störa ordningen i bostadsområdet.

TK Trossö
Gammal 2005-10-13, 07:32   #11
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Steget från medborgargarde till lynchmobb brukar vara mycket litet.
Och kravet på bevis brukar vara ganska svagt, blir lätt att våld och frustration drabbar fel personer.

Men den dag det drabbar någon som står mig nära, så är jag säkert med i tåget, inkonsekvent som jag är.
Gammal 2005-10-13, 07:33   #12
Jakelol
FPS-Doug is my brother. Pfeer me!

Jakelols avatar

Reg.datum: May 2005
Nej till medborgargarden men polisen är för få så vad är valet, fler poliser och mer resurser till dom vore idialet.
Jakelol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 07:55   #13
Ninjasmurf
Registered User

Ninjasmurfs avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Jakelol
Nej till medborgargarden men polisen är för få så vad är valet, fler poliser och mer resurser till dom vore idialet.
bättre användning av befintliga resurser och omorganisering skulle vara mycket bättre...

Fast polisens jobb är knappast att hindra att brott begås, då det knappast är fysiskt möjligt utan att bo i en polis-stat... Deras jobb är i första hand att klara upp dom brott som begås.
Gammal 2005-10-13, 09:06   #14
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Men de anmäler er för misshandel så åker ni in. De klarar sig eftersom fjoretisar inte är straffmyndiga. Dessutom är slangning av bensin är ett mindre grovt brott än att i ett stort gäng spöa upp fjortisar.
Nu var dock förutsättningen att polisen inte bryr sig, sedan förutsätter du också att ungarna vet vilka som randat deras rövar.
Gammal 2005-10-13, 09:14   #15
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Nej!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.