Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-01, 12:06   #1
Björn S
Overallsegrare på Alströmertrofén

Björn Ss avatar

Reg.datum: Sep 2003
Frågor ang. flytt

Godagens!
Jag är precis på gång att flytta hemifrån till ett eget ställe. Jag kommer flytta till en annan kommun och till detta kommer jag att bli skriven där.
Jag har ett par frågor som jag tänkte att folk här kunde svara på eller om det finns någon länk som kan svara på dem.

Först;
Flyttbidrag? Existerar det? Mao. kan man få hjälp till att betala själva flytten?
Telefonbidrag? Det kostar att "skaffa telefon", finns det något bidrag till detta?

Eftersom jag är på väg att bli skriven i en ny kommun så undrar jag också om möjligheten till soc. bidrag. Jag har jobb i den nya kommunen, och jag har en lägenhet som jag skall flytta in i inom väldigt kort. Och pga. att det kommer vara en tom månad utan jobb efter det att jag flyttat in så tänker jag på hur det kommer funka med att få en månads bidrag. Kommer min nuvarande kommun stå för det eller kommer min nya kommun stå för det?

Kort och gott, den första månaden kommer vara för jävlig. Men pga. att det är svårt att hitta bostad och jag äntligen fick tag på en bram, så nappade jag direkt.

Tack på förhand
Gammal 2005-10-01, 12:08   #2
gladiatorerna1
Banned

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Feeble
Godagens!
Jag är precis på gång att flytta hemifrån till ett eget ställe. Jag kommer flytta till en annan kommun och till detta kommer jag att bli skriven där.
Jag har ett par frågor som jag tänkte att folk här kunde svara på eller om det finns någon länk som kan svara på dem.

Först;
Flyttbidrag? Existerar det? Mao. kan man få hjälp till att betala själva flytten?
Telefonbidrag? Det kostar att "skaffa telefon", finns det något bidrag till detta?

Eftersom jag är på väg att bli skriven i en ny kommun så undrar jag också om möjligheten till soc. bidrag. Jag har jobb i den nya kommunen, och jag har en lägenhet som jag skall flytta in i inom väldigt kort. Och pga. att det kommer vara en tom månad utan jobb efter det att jag flyttat in så tänker jag på hur det kommer funka med att få en månads bidrag. Kommer min nuvarande kommun stå för det eller kommer min nya kommun stå för det?

Kort och gott, den första månaden kommer vara för jävlig. Men pga. att det är svårt att hitta bostad och jag äntligen fick tag på en bram, så nappade jag direkt.

Tack på förhand
Något teleffonbidrag finns inte. Men däremor får man en LITEN summa som ingår i normen.
gladiatorerna1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 12:10   #3
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Du har alltså ett jobb, men börjar inte förräns om en månad?
Hur gammal är du?
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 12:10   #4
gladiatorerna1
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av gladiatorerna1
Något teleffonbidrag finns inte. Men däremor får man en LITEN summa som ingår i normen.
Föresten flyttbidrag kan du få av AMS om du är inskriven där och har fått jobb på en annan ort.
Gammal 2005-10-01, 12:14   #5
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Citat:
Föresten flyttbidrag kan du få av AMS om du är inskriven där och har fått jobb på en annan ort.
"Flyttningsbidrag

Flyttningsbidrag syftar till att ekonomisk stödja den som inte kan få arbete i eller nära hemorten.

Ansökan om flyttningsbidrag bör göras till Arbetsförmedlingen före anställningsintervjun eller innan anställningen tillträds."

Det handlar alltså inte om att flytta till grannkommunen eller till andra sidan stan.

Du är i samma sits som alla andra var när dom drog hemifrån.. så fin är inte svenska staten att den betalar kids för att flytta hemifrån.. telefonabb är billigare om du är under 26, det är väl det "stöd" du får sas.

Gladiatorerna - jag undrar vad du menar med "ingår i normen"?
Gammal 2005-10-01, 12:20   #6
gladiatorerna1
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Pez
"Flyttningsbidrag

Flyttningsbidrag syftar till att ekonomisk stödja den som inte kan få arbete i eller nära hemorten.

Ansökan om flyttningsbidrag bör göras till Arbetsförmedlingen före anställningsintervjun eller innan anställningen tillträds."

Det handlar alltså inte om att flytta till grannkommunen eller till andra sidan stan.

Du är i samma sits som alla andra var när dom drog hemifrån.. så fin är inte svenska staten att den betalar kids för att flytta hemifrån.. telefonabb är billigare om du är under 26, det är väl det "stöd" du får sas.

Som socialbidragstagare så får man ju en fast summa varje månad. En liten del av den summan ska gå till telefoni. Tack och lov så lever man inte på soc. Det är hårt!
Gammal 2005-10-01, 12:20   #7
Zozza
Banned

Zozzas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Hur gammal är du?
Citat:
Birthday:
November 13, 1986
^^
Zozza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 12:22   #8
gladiatorerna1
Banned

Citat:
"Flyttningsbidrag

Det är stämmmer det du skriver! Jag fick erfara det när jag fick jobb på en närliggande ort! De är snåla!
Gammal 2005-10-01, 12:25   #9
gladiatorerna1
Banned

Citat:
Godagens!

Först;

Tack på förhand
Om du nu skulle bli beviljad socbidrag så bör du veta att det inte är någon "dans på rosor". Men jag är övertygad om att du redan vet det!
Gammal 2005-10-01, 12:27   #10
stefannn
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Det är stämmmer det du skriver! Jag fick erfara det när jag fick jobb på en närliggande ort! De är snåla!
snåla ?? dom?? vi som betalar skatt menar du väl? och iövrigt så är soc bidraget alldelles för högt jobbar man inte ska man faan inte leva gott heller..
(undantag sjukskrivna och arbetsoförmögna)

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.

(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 12:30   #11
clash
Big tits, round ass and a smile to match. Call me Sweetcheeks and I'll flip your pancake!

clashs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn
snåla ?? dom?? vi som betalar skatt menar du väl? och iövrigt så är soc bidraget alldelles för högt jobbar man inte ska man faan inte leva gott heller..
Ja det är fan sant, faktum är att ja planerar att sjukskriva mig ordentligt när soc. börjar gnälla på att jag aldrig skaffar ett jobb
Gammal 2005-10-01, 12:34   #12
gladiatorerna1
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av stefannn
Jag försvarar absolut inte socbidragstagare, jag tycker inte om "soffpotatisar" som lever på våra skattepengar! Vi betalar ca 33 procent!
Gammal 2005-10-01, 12:48   #13
daja
Mr Bananfjant

dajas avatar

Reg.datum: Jul 2001
men vafan, flyttbidrag? telefonbidrag?
man ska fan inte flytta om man inte har råd att hantera en flytt. jag menar vad kostar det? hyra av släp en dag kostar max några hundra.
telefonen kostar runt 5-600 att flytta, men om du absolut inte har råd får du väl säga upp abonnemanget och köra på mobilen eller börja köra med IP-telefoni.
daja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 14:51   #14
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av daja
men vafan, flyttbidrag? telefonbidrag?
man ska fan inte flytta om man inte har råd att hantera en flytt. jag menar vad kostar det? hyra av släp en dag kostar max några hundra.
telefonen kostar runt 5-600 att flytta, men om du absolut inte har råd får du väl säga upp abonnemanget och köra på mobilen eller börja köra med IP-telefoni.
Det känns som att feeble är "in for a rude awakening"...

Förresten Feeble - kommunen skickar ingen för att laga mat, tvätta eller städa heller. Det måste du göra själv.. whacked huh?
Gammal 2005-10-01, 14:52   #15
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Under vissa omständigheter betalar arbetsgivaren din flytt. Fast tror det krävs ett "hyffsat" jobb.

Det är en ganska stor utgift att flytta 2vuxna och 3 barn 80mil..
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.