Hej alla kunniga!
Vore tacksam om någon kunde verifiera eller dementera följande påståenden. Efter att min syster varit på informationsmöte "mat för ökad prestation" (SISU) så fick hon höra följande:
1) Frukost, lunch och middag ska ta minst 30 min. Äter du fortare kommer upptaget att bli sämre. Det är faktiskt bättre att åka till McDonalds och ta en meny, äta i lugn och ro, än att haffsa i sig en annars väl sammansatt frukost.
2) Äter man choklad (eller annat godis) innan en middag så försämras näringsupptaget.
- min uppfattning är att upptaget faktiskt kan bli något bättre om man tuggar maten noggrant (tar god tid på sig), men troligen är detta ytterst marginellt. Jag anser att man ska ta tid på sig när man äter för att risken att överäta då minskar. Äter man för fort får man ofta i sig mer mat än man behöver eller tänkt sig. Dessutom kanske man får ett bättre förhållande till maten, får tid att stressa av och på så sätt mår bättre. Vad vet jag? Anser hur som helst att påståendet (1) är tvärfalskt! Frågan är om det finns någon märkbar skillnad mellan att slänga i sig maten och att äta den på lite längre tid?
- Påverkar högre insulinnivåer näringsupptaget? Borde inte upptaget bli snabbare/bättre i så fall? Förstår inte riktigt... Givetvis är det bättre att ta choklad som efterrätt om man nu ska äta det, men då av den anledningen att det "blandas" med övrig mat (för lägre GI). Att äta det innan kan ju kanske stimulera ökad hunger? Men hur kan upptaget av middagen bli sämre?
Informationen var anpassad för simning... (
http://www.sisuidrottsutbildarna.se/)