2005-09-11, 13:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
F!
Patriarket ska darra!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Undrar vad hon menar med det här.
"På förmiddagen klubbades också Fi:s feministiska bostadspolitik, ett område som Gudrun Schyman vill prioritera.
- Väldigt många kvinnor har i dag ingen möjlighet att skaffa sig en egen bostad. Det gör att kvinnor som inte har tillräckliga ekonomiska resurser blir beroende av att leva med en man, säger Gudrun Schyman."
Vad I helvete snackar hon om? Varför skulle kvinnor ha sämre möjlighet än män att skaffa bostad? Eller är det bara jag som dum, fet och relativt hårig man som har svårt att förstå det här?
Vi fortsätter...
"Det vill Fi motverka genom att påverka den kommunala bostadsplaneringen där bostäder byggs som inte förutsätter tvåsamhet. Hur Fi ska finansiera sina reformer är oklart. "
Ja, det är väl helt ok, men varför säger hon då inte bara att det ska gynna kvinnorna, det är väl lika gynsamt för alla MÄN som är single med...
*suck*
Har förövrigt kollat lite på SVT24 från deras "årsmöte", bra organisation har de då
|
|
|
2005-09-11, 14:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Patriarket ska darra!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Undrar vad hon menar med det här.
"På förmiddagen klubbades också Fi:s feministiska bostadspolitik, ett område som Gudrun Schyman vill prioritera.
- Väldigt många kvinnor har i dag ingen möjlighet att skaffa sig en egen bostad. Det gör att kvinnor som inte har tillräckliga ekonomiska resurser blir beroende av att leva med en man, säger Gudrun Schyman."
Vad I helvete snackar hon om? Varför skulle kvinnor ha sämre möjlighet än män att skaffa bostad? Eller är det bara jag som dum, fet och relativt hårig man som har svårt att förstå det här?
|
hon syftar väll på att kvinnor tjänar mindre.
|
|
|
2005-09-11, 14:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av reinholdsson
hon syftar väll på att kvinnor tjänar mindre.
|
Förmodligen, men det är inte ett hållbart argument. Det är ju knappast som kvinnor har slavlöner i jämförelse med männen. Det handlar ju i regel om några procent (varför det nu ska vara löneskillnad till att börja med).
Lite lustigt är det ju också att F! bara får ha max 1/4 män i styrelsen... Här snackar vi ju jämnlikhet!
|
|
|
2005-09-11, 14:48
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
deras årsmöte var väldigt underhållande att se, ur en komisk synpunkt iaf =)
gillade speciellt deras "kampsånger"
|
|
|
2005-09-11, 14:50
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
tycker dom träffade rätt när en medlem uttryckte sig så här
"Kvinnor som ligger med män är könsförrädare"
|
|
2005-09-11, 14:51
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Det är ju knappast som kvinnor har slavlöner i jämförelse med männen. Det handlar ju i regel om några procent (varför det nu ska vara löneskillnad till att börja med).
|
Utan att ha synpunkter på F!:s vara eller icke vara, så handlar det ju inte bara om löneskillnader inom samma yrke (som är HÖGST tveksamma i mina ögon) utan om att "kvinnoyrken" generellt har lägre löner än "mansyrken". Detta verkar gå i båda riktningar, d.v.s. yrken som kvinnor av tradition har varit i majoritet inom (sjuksköterskor, dagispersonal etc.) har lägre lön än yrken som av tradition varit/är "mansyrken", men det är också så att om andelen kvinnor inom ett tidigare mansdominerat yrke försämras löneutvecklingen (jfr. läkare). Mindre lyckat, tycker i alla fall jag som är partisk kvinna.
|
|
|
2005-09-11, 14:52
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
patetiskt, men dom kan väl få leka
|
2005-09-11, 14:53
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
|
|
|
|
2005-09-11, 15:15
|
|
Jag är hårdrockare
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
|
|
|
|
2005-09-11, 15:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulez
deras årsmöte var väldigt underhållande att se, ur en komisk synpunkt iaf =)
gillade speciellt deras "kampsånger"
|
Du menar den om att skära av kukar?
|
|
|
2005-09-11, 18:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Utan att ha synpunkter på F!:s vara eller icke vara, så handlar det ju inte bara om löneskillnader inom samma yrke (som är HÖGST tveksamma i mina ögon) utan om att "kvinnoyrken" generellt har lägre löner än "mansyrken". Detta verkar gå i båda riktningar, d.v.s. yrken som kvinnor av tradition har varit i majoritet inom (sjuksköterskor, dagispersonal etc.) har lägre lön än yrken som av tradition varit/är "mansyrken", men det är också så att om andelen kvinnor inom ett tidigare mansdominerat yrke försämras löneutvecklingen (jfr. läkare). Mindre lyckat, tycker i alla fall jag som är partisk kvinna.
|
Fast det där är ju lite mer invecklat än vad F! vill göra det. Det går ju inte att på ett eller några år få en jämn könsfördelning i yrken som varit mans/kvinnodominerade i flera hundra år. Problemet är ju också att få kvinnor att välja en utbildning som är "mansdominerad". Hur många kvinnor skulle frivilligt välja att bli plåtslagare, rörmokare, byggnadsarbetare? En fråga man *måste* ställa då med är ju om de faktiskt klarar jobbet. För även om de tunga industri och byggjobben har blivit mer automatiserade och inte längre kräver samma fysik, så är det fortfarande arbeten som är fysiskt krävande.
I dagens samhälle är det ju inte heller något som HINDRAR en kvinna från att utbilda sig och få jobb inom ett mansdominerat yrke. Risken är ju faktiskt stor att hon blir inkvoterad pga. sitt kön. Det är inte alls ovanligt att man ser att arbetsgivare söker efter kvinnor till deras arbetsplats eftersom den är mansdominerad.
Fast som sagt, jag förstår inte heller poängen med olika lön beroende på kön, det borde vara lagstadgat att det inte är tillåtet att ge högre/lägre lön beroende på kön. Varför F! inte har lagt fram ett sådant förslag förstår jag inte. Det är ju mer logiskt än att gnälla om att kvinnor har så låg inkomst att de inte har råd med egna bostäder och "tvingas" ingå i partnerskap med en man pga. det
|
|
|
2005-09-11, 18:15
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Det finns redan, men då många löneförhandlingar är baserad på indivduell förmåga så är det svårt att bevisa det diskriminering.
Vi har ju haft en lång diskussion om löner och jag vidhåller att skillnaden inte är så stor, den storlek som finns är ju framför allt kvinnliga val istället för just diskriminering.
|
|
|
2005-09-11, 18:55
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Fast det där är ju lite mer invecklat än vad F! vill göra det.
|
Jo. Man undrar om det finns någon fråga som INTE är lite mer invecklad än vad /insert valfritt politiskt parti/ vill göra den? Och det blir avgjort färre ju närmare valet man kommer ...
|
|
|
2005-09-11, 19:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Dom där kvinnorna är ju besatta... När inte mansskatten gick vägen ska vi kanske testa kvinnobidrag också? Om vi hade Gudrun som diktator skulle man inte behöva bry sig om pengar i alla fall, antingen får man 100% i bidrag eller så betalar man 100% i skatt
Fast jag ser FI som något possitvt, dom tar röster från vänstern och sossarna så att "de högra" kanske får majoritet 2006  Go Gudrun ; )
|
|
|
2005-09-11, 20:21
|
|
Oleg sex dr
Reg.datum: May 2004
|
Dom är sjuka, det känns fn inte bra att dom kan vistas ute på platser där mina barn kan vara.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.
|

|