Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-09, 08:41   #1
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Bidrag till F&S, hur funkar det?

Ett rykte gör gällande att Friskis och Svettis uppbär bidrag för sin verksamhet och det fick mig att börja fundera.
Vad är det som gör stt just FS får stöd?
Citat:
Ursprungligen postat av Friskis och svettis hemsida
Friskis&Svettis är en sammanslutning av ideellt arbetande idrottsföreningar med den gemensamma nämnaren att erbjuda lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter och träningsavgifter.
Här står det inget om något sådant men ledarredaktionen på DN verkar ha andra uppgifter. Är det just att det är ideella idrottsföreningar bakom? Vad nu det innebär, med tanke på att ordet ideellt knappast har samma betydelse idag som för 25 år sedan, tror inte att FS går runt på folks välvilja och frivilliga insats.
Vilken myndighet är det som betalar ut bidrag och beslutar om fördelning?

Och sist men inte minst, hur går det egentligen att konkurrera med FS som ägare av ett "vanligt" gym? Deras priser borde iallafall vara lägre eftersom vi tillhandahåller skattemedel.

Jag blir omedelbart misstänksam då jag hör om bidrag till enskilda aktörer på en annars konkurrensutsatt marknad, så jag tänkte kolla lite med folk här som är bättre insatta i gymbranschen än vad jag är.
Gammal 2005-09-09, 08:55   #2
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Reg.datum: Feb 2004
Har ingen koll på ev. bidrag och så.
Men friskis behöver väl inte heller betala ut full lön till sina "anställda", då de är en förening. Många jobbar väl gratis, eller mot väldigt liten ersättning?
Gammal 2005-09-09, 08:59   #3
Larsson
.....

Larssons avatar

Reg.datum: Aug 2005
Eftersom Friskis är en ideel förening har jag för mig att de har skattelättnader, samt att vinster inte får plockas ut av ensilda. Ang löner, så är det här jönköping 8-10pers som är heltidanställda och alla instruktörer är ideelt arbete.
Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 09:24   #4
H.Emanuel
Turist i tillvaron

H.Emanuels avatar

Reg.datum: Jun 2005
Instruktörer och värdar får ta del av utbuden. Rent ekonomiskt är det småsummor de får, om ens något alls?
H.Emanuel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 09:31   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det är inte "lokalt aktivitetsstöd" som avses? Jag tror att reglerna ändrats på senare år, men förr fanns i alla fall ett "föreningsstöd" som betalades ut per aktiv deltagare på de olika aktiviteter föreningen ordnade. Det var inte på något sätt begränsat till idrottsföreningar, utan uppbars även av t.ex. svenska kyrkans unga, rollspelsklubbar och teaterföreningar. Jag tror som sagt att bidraget arbetades om (antagligen p.g.a. att närvarolistesystemet var opraktiskt i längden) men det skulle förvåna mig om det försvunnit helt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 10:04   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av H.Emanuel
Instruktörer och värdar får ta del av utbuden. Rent ekonomiskt är det småsummor de får, om ens något alls?
De kan jobba mot att de får kortet.

De kan få ersättning per instruktionstimme.

De kan vara anställda och får då en vanlig lön.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 11:37   #7
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
De kan jobba mot att de får kortet.
Måste de skatta för det då?
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 11:44   #8
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Och sist men inte minst, hur går det egentligen att konkurrera med FS som ägare av ett "vanligt" gym? Deras priser borde iallafall vara lägre eftersom vi tillhandahåller skattemedel.
Kommunala (simhallar med) gym är ett exempel på snedvriden konkurens, delvis skattefinansierat. Har läst om gymägare som tycker att de konkurrerar på olika villkor.

Ska kommuner bedriva gym?

Citat:
Kommunala gym som konkurrerar ut privata gym är en av de första frågor som det nya Konkurrensrådet får ta sig an.
Rådet har hittills samlat på sig 17 ärenden där främst privata företag klagar på att kommuner och myndigheter sätter konkurrensen ur spel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/98...inrikes57.html

Citat:
Maria Nelson från Friskis och Svettis säger enligt samma artikel att de inte får några andra bidrag än 90 300 kr. Hon säger också att de kommer att göra ett minusresultat på 300 000 kr första året. Om de skulle konkurrera med det privata näringslivet och betala en marknadsmässig hyra så skulle de göra ett minusresultat på 1,6 miljoner det första året och gått i konkurs. Men detta behöver de inte nu när skattebetalarna ställer upp.
http://www.bk-sportsmag.se/insandare..._i_kalmar.html
Gammal 2005-09-09, 11:50   #9
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Citat:
Kommunerna konkurrerar ut privata företag
Konkurrensen från kommunerna är ett växande problem för de lokala privata företagen.
– Alla våra medlemmar stöter på osund kommunal konkurrens, säger Tomas Fällman, vice ordförande i Frisk, Friskvårdsföretagens Branschorganisation.

Osund konkurrens innebär att kommunerna bedriver näringsverksamhet trots att det redan finns en fungerande marknad.

Gymägaren Ann-Christine Johansson i Värmland berättar hur hon i flera år har kämpat mot det kommunala gymmets underpriser. När hon till exempel startade med spinning kom många nya kunder, men när kommunens gym i badhuset tog efter och tog tio kronor per pass jämfört med hennes 40 tappade hon hälften av besökarna. Det hårdaste slaget var när alla kommunanställda fick frikort till det kommunala gymmet och deras familjer fick bada och träna för nästan ingenting.
10 kr per pass, luktar skattefinansiering lång väg....

Källa: http://www.almega.se/Templates/T_2.asp?PN=3337543
Gammal 2005-09-09, 12:11   #10
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Dels funderar jag på hur man kan jobba ideelt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?

Vidare så verkar det onekligen som ytterligare ett fall i raden av kommunal verksamhet som prismässigt, mha skattemedel, kryper under privata alternativ. Jag kan visserligen förstå tanken, att man subventionerar något som anses främja hälsan och på så sätt åstadkomma ett positivt netto då sjukvårdskostnad förväntas sjunka. Men skulle man inte istället kunna justera momsen så att det inte slår olika? Iofs så tycker jag inte att vi öht ska hålla på att detaljstyra vuxnas fritidsaktiviteter, om gymen får rabatt, varför ska då inte de som istället drar ut på en löparrunda få något för sin samhällsinsats?

Nej, det är sånt här som gör att man hoppas på att ett eventuellt regimskifte även medför ett skifte i ideologi.
Gammal 2005-09-09, 12:12   #11
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant

Intressant läsning, även om det får ses som något av en partinlaga.
Gammal 2005-09-09, 12:15   #12
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Ska kommuner bedriva gym?
bli politiker.
den frågan är uppe regelbundet och diskuteras och ännu finns dom kvar.
sen kan du ju försöka vara den politiker som föreslår nedläggning och lycka till med att vinna nästa val!

jag har en del andra politiska självmordsuppdrag som man kan utföra om intresse finns.
Gammal 2005-09-09, 12:17   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideellt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?
Garanterat. Ta t.ex. alla kvartersfotbollstränare; de får väl knappast något för sina insatser? Utöver möjligen en massa bingolotter ...
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 12:34   #14
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideelt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?
Ja.

Fråga varje idrottstränare ute i landet som inte sysslar med elitträning i någon av de 5-6 rikaste sporterna hur mycket de får i ersättning..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 12:34   #15
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Garanterat. Ta t.ex. alla kvartersfotbollstränare; de får väl knappast något för sina insatser? Utöver möjligen en massa bingolotter ...
Touché!

Men nu råkar de flesta fotbollstränare jag känner ha barn som spelar/spelat i det aktuella laget, vilket gör det mer till en insats som förväntas av en förälder. Men jag är med på din poäng, hade svårt att se likheten först eftersom jag inte insett att det kanske finns gemenskap att hämta i en grupp ideella aerobicsinstruktörer.

...sen ska du inte underskatta bingolotternas dragningskraft, man kan ju vinna en volvo.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:27.