Ok, då har man skaffat sig det berömda Bake pro för att få i sig mera protein.
Jag har utgått från ett recept jag fick av min mormor (R.I.P.) på världens godaste matbröd (därför jag inte anger vilka kryddor som är i).
OBS! Detta är mitt första test att använda Bake Pro och även att göra receptet lite nyttigare så det är definitivt inte nått optimalt jättenyttigt bröd.
Ingredienser inom parantes är originalreceptet.
5 dl vatten +
50 g Becel (Extrasaltat Smör)
= Värms i kastrull till ca 40-50 grader
175 g Bake pro
150 g Dinkelmjöl
675 g Vetemjöl (endast ca 500 g vetemjöl)
1 pkt Torrjäst (50 g färskjäst)
Blandas i bunke
1/2 dl Brödsirap (Ljus sirap)
Div hemliga kryddor
Hälls i sist
Som jag då förstått det hela, och som även går att läsa sig till om man söker lite på internet, så är det inget speciellt med BakePro jämfört med andra rena vassleproteinpulver.
Som jag då förstått det hela, och som även går att läsa sig till om man söker lite på internet, så är det inget speciellt med BakePro jämfört med andra rena vassleproteinpulver.
Första plåten som skall in i ugnen. Då Bake Pro klarar ca 100 grader (har läst att vissa använder 175 grader) och detta brödet igentligen skall ha 300 grader, så testar jag på 150 grader.
Jag tycker olja funkar minst lika bra som flytande margarin i matbröd, då slipper man köpa margarin om man inte bakar så mycket.
Är det något speciellt med malningsgraden på dinkeln eller ville du bara testa hur det funkade i matbröd?
Väntar på att brödet skall bli klart, efter en del donande med vart man bör ha plåten någonstans så väljer jag nästan längst upp för att brödet skall få färg i det låga gradantalet. Endå så får brödet vara inne ca 10 min.