2005-07-29, 12:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Var noga under bulk, var mindre noga under deff.
Fick reda på av en på ett annat forum att under deffen så spelar inte GI nån roll. Huvudsaken är att man gör av med det man får i sig liksom, och det kan ju låta logiskt. Finns det nån nackdel ändå? Och jag tänkte på att under bulk så borde det ju göra skillnad när man ligger på kalori+? Eftersom det frisätter mer insulin så att det kan lägga sig i fettdepåerna istället?
Ska man bry sig om GI under bulk för att man då ligger på överskott( min egen lilla teori)?
Och är det inte så viktigt under deff att bry sig om GI. Precis som jag berättade att jag fick höra?
|
2005-07-29, 12:47
|
|
Registered User
|
För resultatet är det säkert ingen större skillnad om man struntar i gi under deff, däremot för vålmåendet. Inte så kul att blodsockret drar iväg när man äter lite.
|
|
|
2005-07-29, 12:48
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Insulinkänsligheten är större vid kaloriunderskott och sämre vid kaloriöverskott.
Alltså är det viktigare vid kaloriöverskott att göra allt man kan för att styra energin till musklerna och inte till fettdepåerna. En av de sakerna är att hålla koll på GI.
|
|
|
2005-07-29, 13:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Insulinkänsligheten är större vid kaloriunderskott och sämre vid kaloriöverskott.
Alltså är det viktigare vid kaloriöverskott att göra allt man kan för att styra energin till musklerna och inte till fettdepåerna. En av de sakerna är att hålla koll på GI.
|
som jag trodde alltså? Pomme och potatismos under deffen och avkyld, kokt potatis under bulk! Jihaaa  Nu kan man ju längta till deffen hädanefter
|
2005-07-29, 13:17
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
|
|
|
2005-07-29, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Hur stor betydelse har det förresten sista slutligen (när det gäller muskelökning vs. fettökning) om man äter "perfekt" mat (t.ex. lågt GI, bra fetter etc.) eller "dålig" mat (t.ex. högt GI, dåliga fetter etc.)? Dvs. man ligger på samma kalorimängd i båda fallen och lever ett i övrigt likadant liv.
|
|
|
2005-07-29, 13:41
|
|
Deffa suger fett!
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler
Hur stor betydelse har det förresten sista slutligen (när det gäller muskelökning vs. fettökning) om man äter "perfekt" mat (t.ex. lågt GI, bra fetter etc.) eller "dålig" mat (t.ex. högt GI, dåliga fetter etc.)? Dvs. man ligger på samma kalorimängd i båda fallen och lever ett i övrigt likadant liv.
|
Före Allan hinner svara så:
Man blev INIHELVETE grov förr då man inte visste vad GI och annat var...!!
Men varför inte vara optimal då man en gång kan vara det! Man får bättre resultat av det.
|
2005-07-29, 13:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av kharon
Före Allan hinner svara så:
Man blev INIHELVETE grov förr då man inte visste vad GI och annat var...!!
Men varför inte vara optimal då man en gång kan vara det! Man får bättre resultat av det.
|
|
|
|
2005-07-29, 14:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
|
Mindre effekt på muskeltillväxt skulle jag tro, men konstant förhöjda insulinnivåer är kraftigt fettinlagrande, samtidigt som mättat fett försämrar insulinkänsligheten.
|
|
|
2005-07-29, 15:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Mindre effekt på muskeltillväxt skulle jag tro, men konstant förhöjda insulinnivåer är kraftigt fettinlagrande, samtidigt som mättat fett försämrar insulinkänsligheten.
|
Är det stor skillnad? Jag menar, det kanske gämnas ut med att man mår gott i psyket och därför tycker det är roligare att träna hårt? Kanske kan effekten på muskeltillväxten gämna ut sig?
|
2005-07-29, 19:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Så man kan alltså bli fetare på X kalorier än X kalorier? Det har jag funderat en del på och det verkar knepigt. Egentligen så borde det ju vara så enkelt som kalori in-ut, men var kommer då GI mm. in?
|
|
|
2005-07-29, 19:32
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Så man kan alltså bli fetare på X kalorier än X kalorier? Det har jag funderat en del på och det verkar knepigt. Egentligen så borde det ju vara så enkelt som kalori in-ut, men var kommer då GI mm. in?
|
Energi i muskelcell eller fettcell; vilket gör dig fet?
|
|
|
2005-07-29, 19:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
king grub, vid överskott, ja.
men vid underskott (eller energibalans) med väl godkänd kosthållning (dock ej "optimal" -men vad är det??)
och om man har normala kroppsfunktioner borde man väl inte bli fet?
|
|
|
2005-07-29, 19:57
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av kampsporttjej
king grub, vid överskott, ja.
men vid underskott (eller energibalans) med väl godkänd kosthållning (dock ej "optimal" -men vad är det??)
och om man har normala kroppsfunktioner borde man väl inte bli fet?
|
Nej, men du kan fortfarande slussa energi till fettceller som hade kunnat kommit muskelceller till godo, med påverkan på träningen därav.
|
|
|
2005-07-30, 09:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
och isf tvärtom också! eller hur
alltså, man behöver inte ligga på energiunderskott för att
få mindre fett på kroppen om man tränar och äter väldigt bra.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:11.
|

|