Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-28, 20:29   #1
Viperman
Registered User

Vipermans avatar

Reg.datum: Jan 2005
Upptag av Banan - uppdaterad med svar från Fredrik Paulun

En banan har väl ett GI på ca 80 eller nåt, jag undrar hur snabbt sockret tas upp i blodet? Dextro eller Malto går väl in i blodet på mindre än 10 min har jag förstått, men hur är det med en banan?

Senast redigerad av Viperman den 2005-08-01 klockan 15:12.
Viperman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-28, 20:32   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
GI på banan:

Omogen: 42

Gul med gröna prickar: 59

Mogen, helt gul: 71

Övermogen, med bruna prickar: 68

Ref:

Ercan N, Nuttall FQ, Gannon MC, et al. Plasma glucose and insulin responses to bananas of varying ripeness in persons with non-insulin-dependent diabetes mellitus. J Am Coll Nutr 1993; 12: 703-9.

Lunetta M, Di Mauro M, Crimi S, Mughini L. No important differences in glycaemic responses to common fruits in type 2 diabetic patients. Diabet Med 1995; 12: 674-8.

Hermansen K, Rasmussen O, Gregersen S, Larsen S. Influence of ripeness of banana on the blood glucose and insulin response in type 2 diabetic subjects. Diabet Med 1992; 9: 730-43.

Bananens kolhydrat utgörs av fruktos, sackaros och glukos i olika fördelning, beroende på mognad. Äter du inget annat tillsammans med bananen får du blodsockerpåverkan ungefär enligt GI ovan; dom olika sockerarterna tas upp olika fort, men genomsnittspåverkan av kolhydraterna blir så, med vitt bröd som 100-värde och rent druvsocker som 140. Äter du bananen som del av en måltid påverkar fettet och proteinet i måltiden det totala GI:t mer än bananens kolhydrat.

Alla kolhydrater, även dom långsammaste, börjar påverka blodsockret rätt omgående, men får en längre, mer utplanad kurva istället för den topp med påföljande dal som erhålls med t ex dextros.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-28, 20:53   #3
Viperman
Registered User

Vipermans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
GI på banan:

Omogen: 42

Gul med gröna prickar: 59

Mogen, helt gul: 71

Övermogen, med bruna prickar: 68

Ref:

Ercan N, Nuttall FQ, Gannon MC, et al. Plasma glucose and insulin responses to bananas of varying ripeness in persons with non-insulin-dependent diabetes mellitus. J Am Coll Nutr 1993; 12: 703-9.

Lunetta M, Di Mauro M, Crimi S, Mughini L. No important differences in glycaemic responses to common fruits in type 2 diabetic patients. Diabet Med 1995; 12: 674-8.

Hermansen K, Rasmussen O, Gregersen S, Larsen S. Influence of ripeness of banana on the blood glucose and insulin response in type 2 diabetic subjects. Diabet Med 1992; 9: 730-43.

Bananens kolhydrat utgörs av fruktos, sackaros och glukos i olika fördelning, beroende på mognad. Äter du inget annat tillsammans med bananen får du blodsockerpåverkan ungefär enligt GI ovan; dom olika sockerarterna tas upp olika fort, men genomsnittspåverkan av kolhydraterna blir så, med vitt bröd som 100-värde och rent druvsocker som 140. Äter du bananen som del av en måltid påverkar fettet och proteinet i måltiden det totala GI:t mer än bananens kolhydrat.

Alla kolhydrater, även dom långsammaste, börjar påverka blodsockret rätt omgående, men får en längre, mer utplanad kurva istället för den topp med påföljande dal som erhålls med t ex dextros.
Tack gruben, min egentliga tanke var väl om banan tillsammans med lite protein är ett bra mål att inta ca 1 tim innan träning? Och vad anser du om att dela upp protein och kolhydrater efter träning? dvs ta kolhydraterna först och proteinet senare?

Mvh

Senast redigerad av Viperman den 2005-07-28 klockan 20:57.
Gammal 2005-07-28, 20:57   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

En eller ett par timmar innan träning skulle jag valt en bättre (och större) kolhydratkälla än socker, t ex bröd, gryn, pasta, ris, potatis... en vanlig måltid, helt enkelt. Banan eller annan frukt kan ingå som del i den måltiden.

Men det är klart att du kan äta en bananbaserad måltid också.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-28, 21:02   #5
Viperman
Registered User

Vipermans avatar

Citat:
En eller ett par timmar innan träning skulle jag valt en bättre (och större) kolhydratkälla än socker, t ex bröd, gryn, pasta, ris, potatis... en vanlig måltid, helt enkelt. Banan eller annan frukt kan ingå som del i den måltiden.

Men det är klart att du kan äta en bananbaserad måltid också.
Tack grub, tyvärr har jag inte möjlighet att käka lagad mat innan träningen. Jag la till en fråga på föregående post, tacksam om du kunde ge din syn på den oxå.

Mvh
Gammal 2005-07-28, 21:07   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Viperman
Och vad anser du om att dela upp protein och kolhydrater efter träning? dvs ta kolhydraterna först och proteinet senare?
Teoretiskt vettigt, men då bör det nog finnas aminosyror i omlopp, dvs tillförsel av essentiella aminosyror direkt innan träningspasset. En liten gainer direkt före passet, t ex. Tillför man inte aminosyror direkt före åstadkommer man nog inte annat med ett sådant upplägg än att man bara missar första tillfället efter passet att stimulera proteinsyntes, inte tillför EAA då. Efter styrketräning är aminosyreupptaget i muskeln som störst timmen efter passet, och då måste det finnas aminosyror tillgängliga = EAA+kolhydrat direkt före passet. Samtidigt är aminosyreupptaget som lägst första timmen efter kolhydratintag, så där låter det vettigt att ta kolhydraterna direkt efter passet och spara proteinet 1 h, särskilt som upptaget ökar dramatisk efter det att den timmen gått. Om man tar både kolhydrat och protein direkt före, kan det säkert fungera. Studier saknas för att kolla teorin i praktiken.

"There is preliminary evidence that the timing of
carbohydrate ingestion relative to amino acid ingestion
may be important. After resistance exercise, amino acid
uptake was greatest in the first hour following amino
acid ingestion and declined during the next 2 h. On the other hand,
amino acid uptake was lowest in the first hour after ingestion of
carbohydrates, but increased in the next 2 h after ingestion.
These results suggest that the greatest response of
muscle protein balance to amino acid and carbohydrate
intake may result from staggering the ingestion of
carbohydrates and amino acids, such that the responses
are superimposed and thus maximized. Studies need to
be conducted to test this hypothesis."

Tipton & Wolfe, Protein and amino acids for athletes, Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-07-28 klockan 21:21.
Gammal 2005-07-28, 21:13   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
tyvärr har jag inte möjlighet att käka lagad mat innan träningen.
Lagad mat måste inte vara nylagad.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-28, 21:21   #8
Viperman
Registered User

Vipermans avatar

Citat:
Lagad mat måste inte vara nylagad.
Tack för ditt utförliga svar, tycker du det är värt att satsa på protein+kolhydrat direkt innan passet och dela upp efter även om det inte finns några studier ännu? Hur käkar du själv t.ex? ..nä det har du rätt i, lagad mat måste inte vara ny lagad, tänkte mer på tidsbrist hehe..

Mvh
Gammal 2005-07-28, 21:26   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Jag använder ingen föredrink utan äter vanlig mat 60-80 minuter innan passet, och när jag kommer hem från träningen, men ja, jag tror att det kan fungera bra, om man vill maximera förutsättningarna för proteinsyntes. Kan inte vara roligt, däremot: det blir inte något riktigt mål på flera timmar efter träningen. Jag skulle hungra ihjäl av att leva på drinkar (eller ännu värre kapslar, om man kör med rena EAA) efter träningen. Eftersom jag inte skulle trivas skulle det inte fungera i praktiken för mig, men ja, jag tror absolut att det skulle fungera, i syfte att maximera proteinsyntesen.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-07-28 klockan 21:31.
Gammal 2005-07-28, 21:42   #10
Viperman
Registered User

Vipermans avatar

Citat:
Jag använder ingen föredrink utan äter vanlig mat 60-80 minuter innan passet, och när jag kommer hem från träningen, men ja, jag tror att det kan fungera bra, om man vill maximera förutsättningarna för proteinsyntes. Kan inte vara roligt, däremot: det blir inte något riktigt mål på flera timmar efter träningen. Jag skulle hungra ihjäl av att leva på drinkar (eller ännu värre kapslar, om man kör med rena EAA) efter träningen. Eftersom jag inte skulle trivas skulle det inte fungera i praktiken för mig, men ja, jag tror absolut att det skulle fungera, i syfte att maximera proteinsyntesen.
Det upplägget som jag hade tänkt mig är följande: 1-1,5 h innan passet 20 g protein + frukt, 15-20 min innan passet, proteindrink+kolhydrater 20g, 40g,
efter passet kolhydrater, 1,5 h efter det middag + proteindrink. Låter det bra, nåt att ändra på?

Mvh
Gammal 2005-07-28, 22:06   #11
Johan
Registered User

Johans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Det upplägget som jag hade tänkt mig är följande: 1-1,5 h innan passet 20 g protein + frukt, 15-20 min innan passet, proteindrink+kolhydrater 20g, 40g,
efter passet kolhydrater, 1,5 h efter det middag + proteindrink. Låter det bra, nåt att ändra på?

Mvh
Om jag tolkar det rätt så dricker du proteindrink+kolis 20 min före passet?
Drick den 20 sek före istället, så nära in på träningen som möjligt.
Varför dricker du inte proteinet tillsammans med kolhydraterna direkt efter passet?
Johan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-28, 22:19   #12
Viperman
Registered User

Vipermans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan
Varför dricker du inte proteinet tillsammans med kolhydraterna direkt efter passet?
Hej! detta är inget schema jag följer ännu, läs tidigare inläggen i denna tråd så ser du min diskussion med King grub om hur man kan dela upp protein och kolhydrater.

Mvh
Gammal 2005-07-28, 22:38   #13
larre
Registered User

larres avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan
Varför är det "DIREKT" innan passet? Jag gör det men jag vet inte varför.
larre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-29, 05:53   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:

Mvh
Protein+kolhydrat direkt innan passet i stället för en kvart innan.

Protein 1 h efter träning.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-29, 05:55   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av larre
Varför är det "DIREKT" innan passet? Jag gör det men jag vet inte varför.
Snabba kolhydrater måste tas direkt innan för att inte insulinfrisättning skall orsaka hypoglykemi under passet.

Protein innan passet stimulerar proteinsyntesen mer än protein efter passet.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.