Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-17, 11:43   #1
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Morgonpromenader på bulk

Jag har skrivit det förut och skriver det igen

Det rör sig fortfarande om det här med att minimera andelen pålagt fläsk under viktnedgång, eller att tom förlora fläsk trots viktuppgång.
Bästa sättet i båda fallen borde ju vara att träna kondition intensivt för att få bättre kondition, fettförbränning, insulinkänslighet osv samt gå morgonpromenader för att hinna bli av med lite kroppsfett.
Men å andra sidan har ju kroppen redan svultit i typ 8-10 timmar för min del och borde ju vilja ha lite mer käk, brukat ta ett tag för mig innan jag kommer igång med frukosten och om jag skall ut och gå är risken att det tar 1.5-2 timmar (fast man kan ju skärpa sig och äta direkt när man kommer in igen).

Hur som helst, resterande måltider blir ju intryckta på en kortare tidsperiod, svältperioden blir längre och kroppen är i katabolt läge en längre stund (vilket eventuellt motverkas av att man började promenera?)

Hur som helst, är det så jäkla lyckat att gå på morgonen om nu inte målet verkligen är viktnedgång?

Eller skall man köra lite kondition på dagen bara? Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 11:50   #2
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
om du ska bygga är det aldrig fel med kondition, så det skulle jag framför allt satsa på om du nu ska välja något av dem...
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 11:58   #3
mystic[-_-]
The Supermegasized Hobbit

mystic[-_-]s avatar

Reg.datum: Sep 2004
Överanalysera inte så mycket. Gå på prommenaden och ät när du kommer hem
Gammal 2005-07-17, 12:00   #4
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Eller skall man köra lite kondition på dagen bara? Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
Knepig formulering. Du menar att dagtidscardio förbränner dina värdefulla kolhydrater, fast du egentligen ville bränna lite av bulkfläsket (vilket lågintensiv morgoncardio anses vara bäst på)? Eller hur menar du?
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 12:02   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Hur som helst, är det så jäkla lyckat att gå på morgonen om nu inte målet verkligen är viktnedgång?
Cardio, även intensivare, före frukost, är väl lyckat även då, i och med att du använder mindre protein som bränsle vid fastande aktivitet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 14:12   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris
om du ska bygga är det aldrig fel med kondition, så det skulle jag framför allt satsa på om du nu ska välja något av dem...
Gällde inte att välja. Kondition orkar man ju med även om man går.
Gammal 2005-07-17, 14:13   #7
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mystic[-_-]
Överanalysera inte så mycket. Gå på prommenaden och ät när du kommer hem
Orka gå om det är dåligt, skittråkigt ju
Gammal 2005-07-17, 14:14   #8
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Knepig formulering. Du menar att dagtidscardio förbränner dina värdefulla kolhydrater, fast du egentligen ville bränna lite av bulkfläsket (vilket lågintensiv morgoncardio anses vara bäst på)? Eller hur menar du?
Precis, varför kämpa med att både äta och förbränna kolhydrater, plus/minus noll i effekt och bara massa jobb =P, bränna kroppsfett och äta kolhydrater så man ligger på energiöverskott är ju det man vill, egentligen.
Gammal 2005-07-17, 14:15   #9
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Cardio, även intensivare, före frukost, är väl lyckat även då, i och med att du använder mindre protein som bränsle vid fastande aktivitet.
Förra sommaren provade jag att jogga på tom mage, åh vad bra det gick
Men bra, då kan man ju göra det, om man orkar..
Gammal 2005-07-17, 14:43   #10
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

jag vet aliqius det är ett helvete men är man realistisk och satsar på 2-3morgoncardios så går det faktiskt.
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
Gammal 2005-07-17, 15:44   #11
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Det rör sig fortfarande om det här med att minimera andelen pålagt fläsk under viktnedgång, eller att tom förlora fläsk trots viktuppgång.
Bästa sättet i båda fallen borde ju vara att träna kondition intensivt för att få bättre kondition, fettförbränning, insulinkänslighet osv samt gå morgonpromenader för att hinna bli av med lite kroppsfett.
...

Den intensiva intervallträningens fördelar, har det sagts mig, är dels att man höjer sin fettförbränning i vila, dels att man stimulerar GH, dels att man slipper bränna stor mängd protein och kolhydrat. Om man inte har jättemycket fläsk att bränna, kanske intensiv cardio är bättre därför.

Själv tycker jag att långa joggingturer före frukost känns väldigt glykogentömmande och nedbrytande (av inte bara fett). Nu är det antagligen inte så smart att lita på vad man "känner" (hur kan man "känna" av saker som proteinnedbrytning, i det korta perspektivet?). Men jag blir alltid nojig och börjar oroa mig för muskelförlust efter en morgonjogg. Galet, men en sådan urlakande känsla är inte så stärkande för sinnet. HIIT känns ju inte urlakande på samma sätt; man blir trött, men känner ändå någon slags kraft och laddning i musklerna. Som sagt, att gå på vad man tror sig känna är kanske inte så jävla smart. Möjligtvis kan det ge en fingervisning om hur kroppen påverkas. Pladder.
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 19:20   #12
Mandus
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Så cardio som utförs på fastande mage är att föredra om man vill minimera muskelnedbrytningen?
Mandus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 19:36   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Negativ proteinbalans är inte en faktor över huvudtaget, om du äter någorlunda normala mängder protein under dagen. Muskelproteinnedbrytning får du alltid, och skall så få.

Felet många gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Efter konditionsträning minskar proteinnedbrytningen mot viloläget. Det gör den inte efter styrketräning.

Efter styrketräning är proteinnedbrytningen förhöjd en längre tid. Nedbrytningen minskar inte av att du äter. Däremot stimulerar styrketräningen proteinsyntesen så pass att du hamnar i positiv proteinbalans, om du tillför essentiella aminosyror.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-18, 10:04   #14
Fredrik_
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
Bara för att du har käkat innan så är väl inte fettförbränningen avstängd. Tar du dig ut och springer en timme, på en sådan intensitet att 40-50% av energiförbrukningen kommer från fettförbränning så lär du ta av "depåerna" i alla fall, och bränna mer fett totalt än vad du gör på en promenad (om nu var energin tas ifrån är intressant överhuvudtaget, men det är en annan diskussion).

Sen är det väl inget som hindrar att du gör båda delarna
Fredrik_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-18, 10:24   #15
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_
Bara för att du har käkat innan så är väl inte fettförbränningen avstängd. Tar du dig ut och springer en timme, på en sådan intensitet att 40-50% av energiförbrukningen kommer från fettförbränning så lär du ta av "depåerna" i alla fall, och bränna mer fett totalt än vad du gör på en promenad (om nu var energin tas ifrån är intressant överhuvudtaget, men det är en annan diskussion).

Sen är det väl inget som hindrar att du gör båda delarna
Bara du äter

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.