Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-05, 12:34   #1
HajduMan
Itty bitty teeny weeny bodyfitness string bikiniboy

Reg.datum: Feb 2003
Antipiratbyrån

Habba!
jag tycker det har varit kanska så tyst om APB efter den 1 juli då det blev förbjudet att dela filer så jag startar en tråd om det. Någon som vet hur man kan tanka för att inte åka dit? och är det så att APB kollar vad man tankar genom ens internetleverantör?, om det är så hur ska man undgå att bli tagen? och hur vet man vad som e olagligt och icke olagligt att tanka ner? exempelvis så har George Michael sagt att han låter folk ladda hans låtar från internet... och simpsons avsnitt står det inget om att man får tanka eller dela ut när man kollar på avsnittet, exempelvis copyright eller nått, får man då dela ut och tanka simpsons? vad är det som gäller, hur vet man ?
HajduMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 12:48   #2
Gabber
Softpr0n 4 Life

Gabbers avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av HajduMan
Habba!
jag tycker det har varit kanska så tyst om APB efter den 1 juli då det blev förbjudet att dela filer så jag startar en tråd om det. Någon som vet hur man kan tanka för att inte åka dit? och är det så att APB kollar vad man tankar genom ens internetleverantör?, om det är så hur ska man undgå att bli tagen? och hur vet man vad som e olagligt och icke olagligt att tanka ner? exempelvis så har George Michael sagt att han låter folk ladda hans låtar från internet... och simpsons avsnitt står det inget om att man får tanka eller dela ut när man kollar på avsnittet, exempelvis copyright eller nått, får man då dela ut och tanka simpsons? vad är det som gäller, hur vet man ?
jag tror inte att det måste stå att DU INTE FÅR LADDA NER för att man ska förstå det själv.

det står inte på några Hollywoodfilmer heller men alla vet att det är olagligt.

jag laddar fortfarande ner men det har minskat men det inte för APBs och lagens skull utan vädret. man har ju sett i hubbarna att folk försvunnit men jag gissar på semester o sol där också.

om du är väldigt paranoid så kan du dela ut saker som ingen letar efter och ladda hem max en grej i veckan. eller så skiter du i allt och fortsätter.

har svårt att tro att någon blir kontaktad för dessa brott, i så fall har vi sänkt nivå av prioriteringa ganska rejält.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 12:55   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Du får inte ladda ned något upphovsrättsskyddat material, utan (skriftlig) tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.

APB får väl inte göra så mycket; dom får ju inte ens spara IP-adresser längre. Däremot kan dom väl polisanmäla direkt dom ser någon skum aktivitet, och det är väl det dom hotat med. Vilka program eller metoder dom använder för att se vilka som laddar ned vad och var vet jag inte.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 12:57   #4
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
http://www.piratbyran.org/index.php?...hread&id=31220
Gammal 2005-07-05, 13:01   #5
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Där verkar alla vara helt säkra på att ingen någonsin kommer att åka dit. Men några har åkt dit för vad som kallats för piratkopiering osv. Vad är det som hänt i dom fallen?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 13:04   #6
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Men några har åkt dit för vad som kallats för piratkopiering osv. Vad är det som hänt i dom fallen?
Är inte det svennar som har sålt skivor motsv med grejer på?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 13:09   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Är inte det svennar som har sålt skivor motsv med grejer på?
Jag vet inte. Man får väl förmoda att volymen där har varit rätt hög för att någon ska känna sig manad att spöa just dom.
Gammal 2005-07-05, 13:10   #8
Fultjack
Registered User

Fultjacks avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Där verkar alla vara helt säkra på att ingen någonsin kommer att åka dit. Men några har åkt dit för vad som kallats för piratkopiering osv. Vad är det som hänt i dom fallen?
det är inte dirket nå vanliga svenssons som tankar en film i veckan.. det rör sig om betydligt större mängder
Lic. Fystränare
Blogg: http://mixedcorner.shapemeup.se/
Fultjack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 13:18   #9
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fultjack
det är inte dirket nå vanliga svenssons som tankar en film i veckan.. det rör sig om betydligt större mängder
Men skillnaden mellan att låta en film tankas åt något håll på en given host till att behandla 100000 är bara en en grad-dito. Finns det någon rättighet för antipiratpungen att kontrollera trafik runt en given host i fallet med 100000 så finns samma med en film i veckan. Eller? Tycker man att brottet är mer allvarligt i det tidigare fallet och att det i sig ökar antipiratpungens befogenheter?
Gammal 2005-07-05, 13:32   #10
Gabber
Softpr0n 4 Life

Gabbers avatar

Reg.datum: Apr 2003
jag gissar på att de går åt hårt mot de som sitter med 100 mbit/s och sedan 10 mbit/s och som kanske nått sina kvot och som köpt mer trafik under en månad. detta är ju inte att föra register och det borde ju inte vara olagligt eller, det kanske det är också men man kan ju inte se vad det är för trafik utan bara mängden så det kanske är lagligt.

och på detta sätt så klämmer de till där det är mest trafik osv.

därför borde den som laddar en gång i veckan eller nån gång då och då vara säker.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 13:33   #11
Snake
Banned User

Snakes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
och är det så att APB kollar vad man tankar genom ens internetleverantör?
ISPen har inga som helst rättigheter att kika på vad du gör.

Och när ska folk förstå att APB inte har några som helst mer rättigheter än vad du&jag har, det är ingen myndighet. APB skapades av film&musik-branchen för att försöka få bukt med piratkopieringen, så det är dom som betalar Henrik Ponténs jurist-lön, inte svenska staten.
Snake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 13:36   #12
christian
Registered User

christians avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Men skillnaden mellan att låta en film tankas åt något håll på en given host till att behandla 100000 är bara en en grad-dito. Finns det någon rättighet för antipiratpungen att kontrollera trafik runt en given host i fallet med 100000 så finns samma med en film i veckan. Eller? Tycker man att brottet är mer allvarligt i det tidigare fallet och att det i sig ökar antipiratpungens befogenheter?
De fall jag känner till rör personer som tankat ned, bränt ut och sedan sålt på t ex fula tidningen eller andra publika marknadsplatser. Lätta att få tag på och lätt att få bevisningen att hålla i de fallen.

APB har inga rättigheter alls. Inte mer än du och jag har. Däremot skriker och skränar de så högt att vissa kanske drar öronen åt sig mer, om de t ex vet att en ISP hostar en site så kan de ringa runt till reklamfirmor, partners, konkurrenter osv och på så sätt öva påtryckning för att få siten stängd.

Att kontrollera innehållet i trafiken utan "tillåtelse" (alltså tanka fillista osv från dig på DC, vilket du ju gjort publik) är ett brott mot kommunikationslagen och ev postlagen. Det får bara polisiära myndigheter göra efter beslut om husrannsakan.

APB kommer givetvis förfölja en person som tankar 1000 filmer i veckan mycket längre än en standardtankare, det då APB säkerligen får provision av filmbolagen.
Gammal 2005-07-05, 14:28   #13
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Habba!
jag tycker det har varit kanska så tyst om APB efter den 1 juli då det blev förbjudet att dela filer så jag startar en tråd om det. Någon som vet hur man kan tanka för att inte åka dit?
Vadå utan att åka dit, med största sannolikhet hur som helst, men inte garanterat. Och garanterat får du aldrig.
Bättre lösningar om du vill tanka någotsånär säkert är väl:
* FTP
* Krypterad FTP
* Torrents via TOR
* Skapa vlan med dina kompisar och dela ut via samba (windows fildelningstjosan)
* Waste
osv.

Om du är för orolig för DC kan du väl alltid köra torrents, tanka via torrent = bevis på en fil = knappast något du får fängelse för = inga personuppgifter = gg.

500GB share på DC däremot kanske är att provocera lite väl.
Citat:
och är det så att APB kollar vad man tankar genom ens internetleverantör?
Inte ens din ISP får kolla vad du gör, än mindre APB. De har inte mer befogenheter än Bolio
Citat:
om det är så hur ska man undgå att bli tagen?
Vet inte, byt skivor/hårddiskar med kompisar? Eller se ovan.
Citat:
och hur vet man vad som e olagligt och icke olagligt att tanka ner?
Låt bli om du inte vet att det är lagligt.
Citat:
exempelvis så har George Michael sagt att han låter folk ladda hans låtar från internet...
På hans sida? Eller att han inte kommer bry sig? Jag skulle inte ta någons ord på det, hans skivbolag kanske bryr sig?
Citat:
och simpsons avsnitt står det inget om att man får tanka eller dela ut när man kollar på avsnittet, exempelvis copyright eller nått, får man då dela ut och tanka simpsons? vad är det som gäller, hur vet man ?
Nej, du får inte dela ut simpsons.
På allt gäller upphovsrättslagen om ingen självmant väljer att avsäga sig rätten, så mao om ingen har gett dig tillåtelse att kopiera något så får du det inte, de behöver inte skriva Copyright o grejer för det, det är ju bara ett ord.

Senast redigerad av aliquis den 2005-07-05 klockan 14:32.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-05, 14:34   #14
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Det finns väl rättegångar som håller på, och folk som har fått straff för att de har SÅLT kopierade grejer.
Att piratbyrån säger att det är så lugnt osv är ju för att de vill att folk skall fortsätta, jag tycker inte det känns helt tryggt. Men jag skulle inte vilja skrämma folk till att låta bli
Gammal 2005-07-05, 14:36   #15
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
APB har inga som helst rättigheter att snoka omkring, polisen har det ju däremot, frågan är om polisen bryr sig om en rapporting av EN ENDA fil via bittorrent, däremot kanske av 1TB share på dc (tvivlar på det med), tror de bryr sig först om du säljer typ chippade xbox med 200GB diskar fyllda med wärsch.
Och APB får inte ta reda på vem du är sålänge du inte riskerar fängelse, så det enda de kan göra är att anmäla och hoppas polisen bryr sig, gl.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.